رسالت آموزش وپرورش تربیت انسان است

مهدی نوید دبيركل شوراي عالي آموزش‌وپرورش گفت: تعلیم وتربیت در زندگی بشر قدمت دیرینه ای دارد و نظام آموزشی که با این سبک و سیاق و این طبقه بندی که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان جریان دارد از محصولات عصر مدرنیته است.

 

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل شورای عالی آموزش وپرورش ؛ مهدی نوید دبيركل شوراي عالي آموزش‌وپرورش در جمع مربیان منتخب الگوهای یاد دهی – یادگیری دوره پیش دبستانی افزود: وقتی نگاه تحلیلی به سیر نظام های آموزشی جهان بیندازیم در یک طبقه بندی کلی می توان این مجموعه را به دو بخش تقسیم کرد، یکی تفکری که سالها بر نظام آموزشی حاکم بود ، نگاه از بالا به پایین بود و سلسله مراتب ارزشی این تفکر بر اساس سلسله مراتب تحصیلی افراد رقم می خورد. هر کسی که تحصیلات بالاتر داشت ارزشمندتر بود ، لذا دانشگاه از دبیرستان مهمتر و دبیرستان از راهنمایی و راهنمایی از ابتدایی مهمتر بود.

وی اظهار داشت:در تخصیص منابع، امکانات و سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها معمولا بیشتر دانشگاه مورد توجه قرار می گرفت و بعد از آن به کل نظام آموزشی نگاه می کردند ، دانشگاه را عنصر اصلی تحولات اجتماعی ،سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی می دانستند ، پیش فرض شان این بود هر چه در دانشگاه سرمایه گذاری کنند فرآیند توسعه و پیشرفت در کشور بهتر پیش می رود ، با این ایده عارضه اجتماعی کوچک انگاری نسبت به آموزش وپرورش در جامعه بوجود آمد و باعث شد نگاه برخی از سیاستگذاران نسبت به آموزش وپرورش تغییر پیدا کند.

نوید تصریح کرد:ارزشمندی نظام آموزشی به سلسله مراتب بالای آموزشی نیست بلکه به سیاستگذاری که از پایین به بالا صورت می گیرد بستگی دارد ، بنابراین با توجه به تغییری که در کارکرد آموزش وپرورش ما بوجود آمد ،اهداف ،اصول و روش های آن با تغییرات جدی مواجه و باعث شد نوع نگاه ما به نظام آموزشی تغییر پیدا کند.

دبيركل شوراي عالي آموزش‌وپرورش با اشاره به نقش آموزش وپرورش در جامعه گفت:اگر هدف اصلی و رسالت آموزش وپرورش تربیت انسان  و شکوفایی استعدادها و توانمندی های او است باید تربیت را از کودکی و یا حتی قبل از تولد آغاز کرد ، به نظر من خلاقیت و نوآوری را از کودکی باید به بچه ها یاد داد .

وی خاطر نشان کرد: سند ملی تحول در آموزش وپرورش ،کاری بسیار عظیم و بی نظیر در تاریخ آموزش وپرورش کشور است که 5 الی 6 سال زمان برده است و بیش از 500نفر از صاحب نظران تعلیم وتربیت ،پژوهشگران ، محققان و... کشورمان درگیر تهیه و تدوین آن بوده اند که آلان به تصویب شورای عالی آموزش وپرورش رسیده و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد .

نوید افزود: برای اولین بار در تاریخ آموزش وپرورش فلسفه تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران تهیه و تدوین شده است ما قبلا این فلسفه را نداشتیم  و سند تحول در آموزش و پرورش را بر اساس همین فلسفه تهیه نموده ایم  لذا اگر قرار است تحول بنیادین در آموزش وپرورش اتفاق بیفتد باید سرمایه گذاری اصلی مان روی پیش دبستانی بگذاریم .

وي ادامه داد: نبايد تجربه تلخ تغيير نظام آموزشي از مقاطع بالاتر به ويژه دوره متوسطه دوباره تكرار شود چرا كه طراحان آن مي‌خواستند پس از سه تا چهار سال از گذشت تغييرات در دوره متوسطه، تحولات نظام آموزشي را از مقطع ابتدايي آغاز كنند اما حجم كار و مشكلات آموزش و پرورش اجازه چنين كاري را نداد.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با اشاره به جايگاه دوره پيش‌دبستاني در سند ملي آموزش و پرورش گفت: بحثي که در شورای عالی مطرح بود كه بر اساس آن، آموزش رسمي را از پنج سالگي در مدارس شروع كنيم اما در نهايت مقرر شد که دوره پيش دبستاني به صورت "رسمي و غيراجباري " برگزار شود.
وي افزود: مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش اين است كه دوره پيش‌دبستاني دو ساله باشد و دانش‌آموزان از چهار سالگي بتوانند وارد اين دوره شوند اما به دليل برخي محدوديت‌ها، برگزاري اين دوره با مشاركت مردم انجام مي‌شود البته در مناطق محروم باید دولت در اين رابطه سرمايه‌گذاري کند.



دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در ادامه با بيان اينكه بحث‌هاي بسياري در رابطه با چگونگي توليد محتواي آموزش پيش‌دبستاني داشته‌ايم، افزود: يكي از مباحث اينست كه محتواي آموزشي اين دوره مانند دوره ابتدايي تا متوسطه به صورت متمركز يا نيمه‌متمركز تولید شود؛ براساس روش نيمه متمركز، سياست‌ها و استراتژي‌هاي اصلي در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي تعيين و در مرحله بعد توليد محتوا به استان‌ها واگذار مي‌شود كه اين، تجربه موفقي براي نظام آموزشي كشور بوده است .

نويد در ادامه با اشاره به طرح تغيير ساختار نظام آموزشي گفت: تقسيم نظام آموزشي به 4 دوره 3 ساله را نيز مطرح كرده‌ايم كه احتمالاً تا 5 سال آينده با تغييرات لازم در فضاهاي آموزشي به اين صورت جلو مي‌رويم و در چنين فضايي علاوه بر تغييرات ساختاري، تغيير رويكردها، مباني و روش‌ها مهمتر است و لازم است تا مديران و مربيان پيش‌دبستاني نسبت به لزوم تغيير نگاه‌ها و روش‌ها به اين مقطع توجه كنند.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با طرح این سئوال که چه تفاوت هایی بین خانه ومدرسه وجود دارد، ادامه داد: از جمله تفاوت‌هاي معنادار ميان محيط خانه و مدرسه، كمّيت جمعيت در خانه و مدرسه است خانه ترکیبی از پدر و مادر و فرزندان است ولی در مدرسه جمعیت ترکیبی از 200 یا 300 نفر است که بچه ها در این محیط گسترده گم می شوند و دیگری ضوابطی است که در این دو محیط حاكم است در خانه بیشتر جو عاطفی حاکم است ولی در مدرسه با توجه به اقتضای کار آن محیطی خشک و غیر عاطفی حاکم است.

وی افزود: یکی دیگر از تفاوت‌هاي آنها مناسبات انساني و یا روابط انسانی است در خانه مناسبات صميمي و عاطفی است که محور اصلی این مناسبات مادر است ولی در مدرسه این مناسبات بسیار خشک و قانونمند هستند لذا با توجه به این تفاوت ها اقتضاء می کند که به دوره گذار بین خانه مدرسه یعنی دوره پیش دبستانی نگاه جدی تری بکنیم.
نوید اظهار داشت: در اكثر مدارس ابتدايي به ويژه در سه سال نخست مديريت و تدريس بر عهده بانوان است؛ زماني در شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش اين بحث‌ مطرح شد كه آيا اين موضوع در درازمدت به ضرر نظام آموزش و پرورش است، يا به نفع آن؟تجربيات و تحقيقات نشان مي‌دهد كه تجربه مديريت و تدريس زنان در سه سال نخست دبستان مي‌تواند تجربه موفق و مثبتي باشد اما در كلاس چهارم و پنجم و در شرايط فعلي، اين تجربه براي دانش‌آموزان پسر قابل تأمل است كه آيا خانم‌ها مديريت را بر عهده داشته باشند يا تدبير ديگري اتخاد شود؟

وي با اشاره به رويكرد تربيتي و ديني نظام آموزش و پرورش کشورمان، افزود: بر اين اساس رويكرد و فضاي غالب در دوره پيش‌دبستاني که رویکرد تربيتي است که باید زمينه تربيت‌پذيري دانش‌آموزان را متناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي ايجاد كند.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در پايان گفت: تمامي سياست‌گذاري‌ها و توليد محتوا و كتاب‌هاي آموزشي بايد با رويكرد فرهنگی و تربیتی هم‌خواني داشته باشند لذا کار شما میدان داران اصلی تعلیم وتربیت این است که روش ها، الگوها و معیار ها را در جهت رسیدن به تحول بنیادین در آموزش وپرورش تغییر دهید.