غلامعلی حدادعادل:

شورای عالی آموزش و پرورش، مجلس قانون‌گذاری تخصصی برای آموزش و پرورش است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت تنها شورایی که سابقه آن بیشتر از شورای عالی آموزش و پرورش باشد، مجلس شورای اسلامی است. این شورا استمرار ۱۰۰ ساله دارد.

غلامعلی حداد عادل در مراسم بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش در مدرسه تاریخی دارالفنون اظهار کرد: ۱۷۵ سال از تاسیس دارالفنون می‌گذرد. باید به امیرکبیر ادای احترام کرد چراکه شهید راه سربلندی ایران است درباره دارالفنون سخن‌ها باید گفت و باید قدر این مکان تاریخی را دانست.

وی افزود: درباره شورای عالی آموزش و پرورش باید گفت نفس این واقعیت که ما در کشور شورایی داریم که ۱۰۰ سال استمرار داشته، امر مثبتی است. تنها شورایی که سابقه آن بیشتر از شورای عالی آموزش و پرورش باشد، مجلس شورای اسلامی است.

حداد عادل بیان کرد: این شورا مسئول امر آموزش و پرورش در کشور است که دبیرخانه شورای عالی این صدمین سال را مغتنم دانسته است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: شورای عالی به ۱۰۰ سالگی رسیده و بنده چون قدیمی‌ترین عضو شورای فعلی آموزش و پرورش هستم، امروز در خدمت شما سخنرانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: بنده چون تجربه کار در مجلس و شورای عالی را دارم معتقدم شورای عالی یک مجلس قانون گذاری تخصصی کوچک برای آموزش و پرورش است. معتقدم کارهای دقیق و ظریف آموزش و پرورش را نباید به مجلس واگذار کرد نقش شورای عالی در این بین نقش موثری دارد.

حداد عادل بیان کرد: شورای نگهبان ملزم است مصوبات مجلس را با شورای عالی تطبیق دهد امیدوارم با این امر بخشی از مشکلات پیش روی آموزش و پرورش برطرف شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد: شورای عالی در ۱۰۰ سال گذشته، شورای عالی معارف نام داشت که کارهای زیادی انجام می‌داد. اکنون نیز این شورا کارهای زیادی را در راستای حل مشکلات آموزش و پرورش انجام می‌دهد.

وی گفت: با توجه به اهمیت آموزش و پرورش، انتظار این است که هر طرح برای تصویب در شورا یک سند پژوهشی و پشتوانه داشته باشد لذا باید از شتاب زدگی پرهیز کنیم. باید با یک ریل گذاری کارها را مبتنی بر پژوهش و تحقیق پیش بیریم.

حداد عادل با بیان اینکه نظارت بر اجرای مصوبات مهم است افزود: دستگاه‌های قانون گذار باید بر این امر توجه داشته باشند. پیشنهاد می‌کنم صورت جلسات ۱۰۰ ساله شورا در فضای مجازی در دسترس اهل تحقیق قرار بگیرد.