مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش:

کار دانش آموزان مدرسه علامه حلی 3(دوره اول متوسطه) قابل ستایش است/پایه و اساس تحقیق و پژوهش در مدرسه شکل می گیرد

مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش در بازدید مجازی از نمایشگاه دانش آموزان مدرسه علامه حلی 3 (دوره اول متوسطه)گفت: پایه و بنیان اصلی تحقیق و پژوهش در مدرسه شکل می گیرد، یعنی مدرسه پژوهنده اینجا شکل می گیرد، اگر بدنبال دانش آموزان خلاق، جستجوگر، نقاد، کنجکاو و نوآور هستیم باید تحقیق و پژوهش را در مدرسه نهادینه کنیم.

دکتر شهلا سرخابی مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش در بازدید مجازی از سیزدهمین نمایشگاه دانش آموزی مدرسه علامه حلی 3 (دوره اول متوسطه) تهران گفت: سند تحول بنیادین درصدد است با بازخوانی و بازتولید تمام مولفه‌ها و عوامل آشکار و پنهان نظام تعلیم و تربیت، زمینه تربیت آگاهانه و آزادانه، نسلی مومن، خلاق، فعال، بانشاط، شایسته و وفادار به ارزش‌های ایرانی و اسلامی را فراهم آورد.

وی افزود: تحقق این مهم، نیازمند آموزش ‌و پرورش با کیفیت، چابک، کارآمد و اثربخش، مشارکت‌جو و رقابت‌پذیر و برخوردار از فناوری‌های نوین و بهره‌مند از آخرین یافته علمی و پژوهشی می‌باشد و سند تحول بنیادین منادی چنین نهاد فرهنگی – تربیتی است.

سرخابی افزود: یکی از برنامه های مهم سند تحول درباره پژوهش و تحقیق «برنامه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی» است که براساس چارچوب مورد تایید کمیته هماهنگی و پایش برنامه‌های اجرایی سند تحول شورای‌عالی آموزش‌وپرورش تدوین شده است.

مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی اظهار داشت: پژوهش یکی از مهمترین روش­های کسب شناخت، آگاهی و توسعه تفکر به شمار می­رود و نقش بسیار مهمی در توسعه کشورها، جوامع، سازمان­ها، نهادها و نظام­ها دارد. نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی هر جامعه هم از این قاعده مستثنی نیست و ارتباط زیادی با پژوهش دارد.

وی تاکید کرد: اصولاً تعلیم و تربیت و پژوهش دو روی یک سکه هستند پیچیدگی­ها و ظرفت­های امر تربیت سبب می­شود بیش از هر نهاد، فرآیند و ساختار دیگری محتاج پژوهش و برساخته پژوهش باشد. از سوی دیگر پژوهش اگر قرار است ماندنی و ماندگار شود باید بر شانه‌های تربیت تکیه کند تا از طریق فرهیختن، فرایند جست‌وجوگری و تفکر را همگانی و عمومی ‌کند و تعمیم بخشد.

سرخابی ادامه داد: منظور از این سخن آن است که آموزشِ پژوهش، پژوهشگری، اکتشاف و نوآوری به نوباوگان از عهده نهاد تعلیم و تربیت برمی‌آید و تحقق آن را باید در مدرسه و در دست معلم فرهیخته و پژوهشگر جست‌وجو کرد.

وی با اشاره به مفهوم پژوهش و ارزشیابی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی، ابراز داشت: پژوهش و ارزشیابی به‌عنوان فعالیتیمأموریت­گرا، بر مبانی، رسالت، اهداف و مأموریت‌های نظام تربیت رسمی و عمومی استوار است. درک و بهبود مستمر موقعیت نظام تربیت رسمی و عمومی در سطح ملی و جهانی در قالب چرخه­ی تولید دانش بنیادی و کاربردی، اشاعه، کاربست، ارزشیابی نظام آموزشی و تضمین کیفیت آن صورت می‌پذیرد.

مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی با اشاره به ظایف و ماموریت پژوهش و ارزشیابی در آموزش و پرورش گفت: توسعه، تحول و ارتقاء پیوسته کیفیت، پیش بینی چالش ها، مسائل و بحران های پیش رو(وظیفه پیشگیر)، تشخیص مسائل و بحران های تربیتی و راه های مقابله با آنها و توسعه فرهنگ پژوهش و همچنین برای تحقق این عوامل زیرنظام‌ پژوهش و ارزشیابی از ظرفیت سایر عوامل سهیم و مؤثر نیز بهره خواهد برد.

سرخابی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی دانش آموزی مدرسه علامه حلی3، تصریح کرد: این گونه کارهای خلاقانه و ابتکاری می تواند الگویی باشد برای اشاعه و توسعه پژوهش و تحقیق در آموزش پرورش که نیازمند همراهی و همکاری همه ارکان جامعه است.

وی کار دانش آموزان مدرسه علامه حلی 3(دوره اول متوسطه) قابل ستایش دانست و اظهار داشت: این کار خوب مدرسه علامه حلی 3 باید پشتیبانی شود، چون برگزاری نمایشگاه بهترین شیوه برای انعکاس و اطلاع رسانی دستاوردها و فعالیت های یک مجموعه فعال و پویاست، این نمایشگاه مجازی در موضوعات مختلف و متنوعی برگزار شده است، همچنین به برگزارکنندگان و دانش آموزان خلاق و نوآور این مدرسه تبریک و خداقوت عرض می کنم.

مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی با اشاره به اصول پژوهش و ارزشیابی ابراز داشت: تنوع و کثرت یکی از موارد مهمی بود که در این نمایشگاه از آن به خوبی استفاده شده است، مورد دیگر اینکه یک نوع هماهنگی نسبتاً خوبی بین مواد نمایشگاهی به چشم می خورد و از همه مهم تر اینکه نوآوری و پویای یکی دیگر از فاکتورهای مهم این نمایشگاه دانش آموزی است که هرچند در فضای مجازی برگزار می شود ولی سعی شده است این عامل مهم فراموش نشود.

وی افزود: نوع طراحی این نمایشگاه بیننده را به مشارکت و همراهی برای دیدن آن فرا می خواند تا استمرار و پویایی، تنوع، کثرت و همه جانبه نگری را به تماشا بنشیند.

سرخابی اظهار داشت: رویکرد این نمایشگاه به جز جنبه تجربی آن، دارای یک رویکرد فرهنگی و تربیتی عمیق است که هر بیننده ای را برای پیگیری و یادگیری یک موضوع خاص ترغیب می کند.

وی ابراز داشت: پایه و بنیان اصلی تحقیق و پژوهش در مدرسه گذاشته می شود یعنی مدرسه پژوهنده اینجا شکل می گیرد، اگر بدنبال دانش آموزان خلاق، جستجوگر، نقاد، کنجکاو و نوآور هستیم باید تحقیق و پژوهش را در مدرسه نهادینه کنیم. جا دارد مسئولان توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

مدیر پژوهش های راهبردی شورای عالی در پایان با اشاره به مهم ترین چرخش های تحول آفرین در مدرسه گفت: توجه به امر آینده نگری، تمرکز بر تنوع و تکثر در روش های پژوهشی، اجرای پژوهش و بهره گیری از نتایج آن، توجه به پژوهش محوری در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و از همه مهم تر توجه و ترغیب دانش آموزان خلاق و نوآور، می تواند باعث شکوفایی امر پژوهش در نظام تعلیم و تربیت و به طبع آن در کشور شود.