وزیر آموزش و پرورش در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران خبر داد؛

پیگیری اجرایی شدن سند تحول/ اعزام معلم توانمند به مناطق محروم

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه معلم توانمند به مناطق محروم اعزام خواهیم کرد، از آغاز تغذیه رایگان دانش آموزان مناطق کم برخوردار پس از 10 سال، خبر داد.

یوسف نوری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم و یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و چهار هزار شهید فرهنگی و ۳۶ هزار شهید دانش آموز اظهار کرد : بر اساس آیات قرآن، اولین معلم انسان خداوند است و در مرتبه بعد، معلمی یک هدیه الهی است که خداوند به انسان ها داده است و پیامبران معلمان انسان ها بوده اند که برای تزکیه و حکمت فرستاده شده بودند تا انسان ها را با اراده الهی هدایت کنند.

عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه آموزش و پرورش بخش دوم شعار امسال مبنی بر «تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» را محقق خواهد کرد؛ اظهار کرد: آموزش و پرورش جامعه دانش بنیان را آماده می کند تا بهره وری بخش های مختلف جامعه افزایش یابد. در بین معلمان ما شهدایی مانند شهید تهرانی مقدم که با استفاده از تولید دانش بنیان افتخاراتی را می آفریند که می توانیم امروز از آن افتخارات در عرصه بین المللی استفاده کنیم. مرحوم سعید کاظمی آشتیانی معلمی بود که در حوزه سلول‌های بنیادی ما را در زمره کشورهای تراز اول دنیا قرار می‌دهد. 

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش ما با ۱۵.۲ میلیون نفر جمعیت واجب‌التعلیم، بیش از هفت میلیون نوآموز پیش از دبستان، ۹۷۰ هزار معلم شاغل و ۹۷۰ هزار همکار پیشکسوت و بازنشسته به ارائه خدمات می‌پردازد. این جمعیت به دلیل ویژگی که دارد، نقش بی بدیلی در تمدن نوین اسلامی دارد که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است و ایشان اشاره کردند که مدافعان حرم و فعالیت ها در زمینه سلول‌های بنیادین از کارهای آموزش و پرورش است.

 عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار کرد: در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید و باید در آموزش و پرورش اجرایی می شد، اما گروهی سند ۲۰۳۰ را جانشین سند تحول در آموزش و پرورش کردند که با تیزبینی و درایت مقام معظم رهبری این موضوع به جامعه منتقل شد و جامعه مومنین و متدینین در مقابل این حرکت ایستادند و مانع از انجام این کار شدند.

 نوری ادامه داد: در کنفرانس آیسسکو که در سال گذشته برگزار شد، کشور‌های اسلامی تعهد کردند تا سال ۲۰۳۰ اهداف توسعه هزاره یعنی همان سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند و کشور ما هم در این کنفرانس بوده است، در حالی که بر اساس قانون نفی سبیل کشورهای اسلامی نباید این کار را انجام دهند و ما این موضوع را متذکر شدیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ سیاست ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش را ابلاغ فرموده‌اند، اظهار کرد: در مورد اجرای سند تحول، کارهای بایسته ای که باید در مدرسه یا جامعه دیده شود، اتفاق نیفتاد و سند تحول کاربردی نشد، لذا از زمان حضورم در وزارت آموزش و پرورش، مطالعات آسیب شناسانه و بررسی های همه جانبه ای انجام شد و متوجه شدیم؛ حلقه های میانی، شامل: گروه های خودجوش، جهادی و گروه های متدین در قالب های مختلفی، بخشی از سند را در گوشه هایی از کشور در حال پیاده سازی هستند.

 عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: تصمیم داریم بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری که در شهریور سال ۱۳۹۹ فرمودند: سند تحول باید با دو شرط اجرایی شود؛ در شرط اول، باید برنامه عملیاتی برای اجرای سند وجود داشته باشد و در شرط دوم، باید برنامه عملیاتی شاخص مند باشد؛ یعنی دارای زمانبندی و اندازه گیری باشد و این کار را در یک منطقه خارج از کشور و چند منطقه داخل کشور انجام خواهیم داد.

 وی با بیان اینکه از ظرفیت های بیرونی و درونی آموزش و پرورش باید استفاده کرد، اظهار کرد: در مورد ظرفیت بیرونی؛ که شامل: نهاد خانواده، رسانه، خیرین، روحانیت، دانشگاهیان و سایر دستگاههای دولتی می شود، همه باید دست به دست هم دهند تا این سند به دغدغه ملی تبدیل شود تا فرمایش مقام معظم رهبری اجرایی شود.

 وزیر آموزش و پرورش در مورد نصیب آموزشی برابر گفت: مناطق دور افتاده کشور ما از نصیب آموزشی برابر کم بهره هستند و مناطق دور افتاده معلمی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شده باشد، در اختیار ندارد.

 وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۱۳۹۴، کل ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به ۳۵۰۰ نفر می رسید، در حالی که ۳۵ هزار نفر بازنشسته در آن سال داشتیم و ۱۰۰ هزار نفر دانش آموز در همان سال به جمعیت دانش آموزی ما اضافه شده و اکنون ۲۶ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می شوند در حالی که در سال گذشته ۷۱ هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته شده اند و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز به دانش‌آموزان ما اضافه شده است، لذا به دلیل کمبود نیروی انسانی، به مناطق دور افتاده کشور، نیروی انسانی با کیفیت اعزام نشده است. مطابق فرمایش مقام معظم رهبری جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش به صورت برف انباری ورود پیدا کرده؛ یعنی نیروهایی که از نظر رشته، جنسیت و توانایی متناسب با آموزش و پرورش نبوده اند، لذا با وزارت علوم هماهنگ کردیم تا ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را افزایش دهیم و جذب معلمان فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت دیگری که برای نصیب برابر آموزشی شده است، گفت: قرارگاهی در وزارت آموزش و پرورش تاسیس شده است تا بتوانیم به این مناطق معلم با کیفیت داده و با استفاده از حمایت خیرین، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان، بتوانیم نارسایی‌های ابنیه این مناطق را که شامل: مدارس کانکسی، سنگی و کمبود چشمه های بهداشتی می شود را رفع کنیم و از حلقه های میانی برای کمک به تدریس معلمان این مناطق استفاده نماییم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامی که برای رفع مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان در دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: دولت با هماهنگی مجلس و شورای نگهبان، رتبه بندی معلمان را که به یک شعار تبدیل شده بود را به عمل درآورد و آیین نامه اجرایی رتبه بندی از هفته آینده در کمیسیون دولت مطرح خواهد شد و رتبه بندی معلمان کاملاً متفاوت با رتبه بندی که در دولت قبل پیشنهاد شده بود، مصوب خواهد شد که برای ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت موثر خواهد بود . 

وی گفت: تغذیه رایگان دانش آموزان در مناطق محروم که ۱۰ سال قطع بود، نیز امسال اجرایی خواهد شد.