وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی تاکید کرد:

برای گسترش عدالت آموزشی، باید از ظرفیت و امکانات سایر دستگاهها و نهادها هم استفاده کنیم/ آموزش و پرورش یک دستگاه مردمی است

وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول دولت، گفت: سند تحول دولت، يكي از مهم ترين دستاوردهاي دولت براي مردمي سازي آن است، آموزش و پرورش بايد از ظرفيت سند تحول دولت براي پويايي و اثربخشي خود استفاده كند.

 هزار و هفدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این جلسه اعضای شورای عالی دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله؛ تجهیز و ایمن سازی مدارس براي شروع سال تحصيلي جديد، اجراي طرح خود مراقبتی دانش آموزان، رفع اختلال سامانه های الكترونيكی آموزش و پرورش، اجراي مطلوب طرح جبران و تثبيت يادگيری دانش آموزان و توجه به هدفمندی، تكرار و تمرين در كلاس درس و ارزيابي دقيق آغازين و پاياني دانش آموزان در اين طرح، برگزاري امتحانات استاندارد، نحوه اجرای سند تحول بنیادین، رتبه بندی معلمان و شیوه نامه اجرای آن و... بیان کردند.

در ادامه اين جلسه دكتر يوسف نوري وزير آموزش و پرورش گفت: سند تحول دولت، يكي از مهم ترين سندها براي مردمي سازي آن است كه آموزش و پرورش بايد از ظرفیت های آن براي پوياي و اثربخشي خود به نحو مطلوب و شايسته اي استفاده كند.

وي با اشاره به اینکه آموزش و پرورش یک دستگاه مردمی است، اظهار کرد: در حوزه گسترش عدالت آموزشي در كشور؛ باید از همه ظرفیت ها و امکانات و تجهیزات موجود خود و سایر دستگاهها و نهادها استفاده بهينه کنیم.

نوري با اشاره به دستوالعمل اردوهاي دانش آموزي افزود: اين دستورالعمل نيازمند اصلاح و بازنگري است چون در برخي از موارد خود مانع انجام اردوهای دانش آموزی مي شود. بايد طی يك تفاهم نامه همكاری بین مدرسه و اولياء دانش آموزان يك مجوز كلي براي انجام اردوهاي علمی، آموزشی و تربيتی در طول سال گرفته شود تا مدرسه مجبور نباشد براي هر كاری مجوز بگيرد.  

نوري با اشاره به كنكور گفت: مصوبه كنكور كه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، یک قدم موثر برای قانونمند کردن آن است. در مصوبه جدید پیش بینی شده است که هر دانش آموز می تواند چند بار در سال آزمون بدهد و این کار باعث کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان از کنکور می شود.

وی با اشاره به آئین نامه رتبه بندی معلمان تاکید کرد: قانون رتبه بندی یک حق مسلم برای فرهنگیان است، یک مقداری تدوین شیوه نامه آن زمان بر شده است. از زمانی که قانون مشخص کرده فرهنگیان شامل آن می شوند و حق و حقوق آنان پرداخت خواهد شد.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به طرح تثبیت یادگیری دانش آموزان تصریح کرد: این طرح باید هر ساله اجرا می شد ولی در این دولت برای اولین بار است که اجرا می شود. دانش آموزان با توجه به آموزش مجازی در برخی از دروس افت شدیدی پیدا کرده اند که با اجرای این طرح امیدواریم این مشکل رفع شود.

 نوری با تبریک موفقیت دانش آموزان در المپیادهای جهانی گفت: مدارس سمپاد باید به مدارس مسئولیت اجتماعی محور تبدیل شده و  دانش آموزان آن متناسب با نیازها، شرایط و مقتضیات جامعه تربیت شوند.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به لزوم پیش بینی برنامه زیرنظام مشارکت در سند تحول بنیادین تاکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین در مدارس، باید الگوی مدرسه تحولی(شاخص های کلی یک مدرسه تحولی) را مشخص کرده و بعد آنها را رتبه بندی کرد.

در ادامه این جلسه دکتر محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تهیه و تدوین آئین نامه ای برای تسهیل و حمایت از موسسات خیریه و عام المنفعه برای مشارکت در امر تعلیم و تربیت گفت: برای ارتقای عدالت آموزشی و پرورشی و دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش با کیفیت و مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و استفاده بهینه از مشارکت موسسات و بنیادهای خیریه و عام المنفعه و نیکوکاران به ویژه خیرین مدرسه ساز و بسط فرهنگ نیکوکاری بالاخص در مناطق محروم و... به استناد سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی، نیازمند تهیه و تدوین آئین نامه تسهیل و حمایت از موسسات خیریه و عام المنفعه در تاسیس و اداره مدارس وابسته یا غیردولتی هستیم.

وی افزود: موسسات و بنیادهای خیریه، عام المنفعه، نیکوکاری و گروه های جهادی؛ نهادهای غیرسیاسی، غیرانتفاعی و مردمی هستند که ارائه خدمات و فعالیت های آموزشی، پرورشی و فرهنگی در اساسنامه آنها قید شده است و با اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش و مراجع ذی صلاح به تاسیس و اداره مدرسه اقدام می کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این آئین نامه باید بر اساس سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، اساسنامه مدارس وابسته به دستگاه های دولتی و سایر نهادهای عمومی، مفاد سند تحول دولت مردمی و سند تحول بنیادین تهیه و تدوین شود.