دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش:

مدرسه محوری از مهم ترین اهداف سند تحول بنیادین است

دبيركل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: باید به مدارس برسیم تا به همه جا رسیده باشیم‌. مشكلات کمتر می خواهیم، باید مدرسه بهتر داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش؛ محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در نشست «مدرسه، کلید طلایی اجرای سند تحول بنیادین» كه با حضور مديركل، روساي مناطق و مديران مدارس آموزش و پرورش شهر تهران در مدرسه ماندگار البرز برگزار شد، با بیان اهمیت آینده و آرزوهای یک کشور و رسیدگی به مدارس برای تحقق این آمال گفت: ارزان ترین راه برای رسیدن به آرمان‌ها و اقتصادی ترین راه، رسیدگی به مدارس است. اگر حال مدارس خوب شود حال همه کشور خوب خواهد بود. کشوری که به مدارس توجه دارد، به بچه ها صبحانه می دهد، ورزش را مورد توجه دارد، رضایت معلم را جلب می‌کند، جامعه را می‌سازد.

او افزود: باید به مدارس برسیم تا به همه جا رسیده باشیم‌. مشكلات کمتر می خواهیم، باید مدرسه بهتر داشته باشیم. اگر خانواده بهتر می خواهیم، باید به مدرسه برسیم. سند تحول بنیادین نیز همه توانش را روی بهبود حال مدارس گذاشته است.

امانی طهرانی ضمن تاکید به الگو بودن پایتخت ادامه داد: شهر تهران آینه تمام نمای ایران است. از کوچکترین تا بزرگترین مسائل تهران، مسائل بزرگ فردای کشور است. می توانید از طریق الگوسازی کاری کنید که بقیه هم از شما بیاموزند و پیش بروند. اتفاق جالبی که در مورد سند تحول بنیادین افتاده، این است که بیش از هر سندی در موردش کار شده و می توانست این سند دیده نشود. این سند بارها مورد تاکید مسئولان قرار گرفته ، مورد توجه رهبر انقلاب بوده و روساي جمهوری که پس از تدوین سند آمدند نیز برآن تاکید کردند.

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش یادآور شد: دو گروه در اجرای سند مورد توجه هستند؛ مدیران و معلمان مدارس و مديران ستادي . اینکه اجرای سند به چه معناست خیلی مهم است. سند می گوید معلم با چه شاخصی معلم بهتری خواهد بود یا محتوای درسی چطور باشد، بهتر است.

امانی طهرانی با تاکید بر اینکه اجرای سند تحول بنیادین کار چندان پیچیده ای نیست، گفت: اجرای سند تحول بنیادین می‌گوید كه مدرسه فقط ،‌ پرورش علمی نیست. می گوید باید به جسم، ورزش و اوضاع روانی بچه‌ها توجه کرد. سند شش ساحت دارد و اگر روی آن کار کردیم، نتیجه عالی حاصل می شود. مدرسه محوری از مهم ترین اهداف سند تحول بنیادین آموزش است.

او افزود: مدیریت یعنی کاری جامع و تا وقتی مدرسه را سلول اصلی جامعه ندانیم و به مدیر اختیار ندهیم پیشرفت مدرسه ناقص باقی خواهد ماند.

امانی طهرانی عنوان کرد: در آیین‌نامه‌های اجرایی جدید مدارس اختیاراتی داده ایم که همین اول کار ایراداتی روی آن گرفته اند. ما فرزندانمان كه ارزشمند ترين داشته هاي ما هستند ،‌را به دست این مدیران می سپاريم، اما اختیار میز و صندلی و اموال اسقاطي را به او ندهیم؟ تعجب آور است. سند تحول، مدرسه را سیستمی می داند که همچون اعضاي یک بدن با يكديگر پیوند دارد يعني با محیط پیرامونی خود داد و ستد می‌کند. مدرسه ای که کانون تربیتی محله است، هم محله برایش کار می کند هم مدرسه به محله خدمت  مي رساند و این نگاه، محیطی متفاوت می سازد.

او افزود: در خیلی از محله‌ها روی مدرسه ها حساب باز نمی ‌کنند و برعکس این را هم دیده ایم. مدرسه ای در دولت آباد هست كه به محیط پیرامونی خود وصل شده و محیط را احیا کرده، اين اتفاق بسیار خوب و تاثیرگذاری است و با دیدن این کیفیت لذت می بریم. مدرسه محله را زیر و رو می کند و پدر و مادرها را رشد می دهد. وقتی یک مدرسه را اداره می کنید، پدر و مادرها را هم دارید و آنها هم باید از شما بیاموزند.

امانی طهرانی خاطر نشان کرد: اگر محله پاکیزه، امن و با شخصیت و... می‌خواهید همه این ویژگی‌ها از محله نشات می گیرد. معنای مدرسه عمومی در ابتدا به نادرست دولتی ترجمه شد در حالی که مدرسه به جاي دولتي و غير دولتي ، یا عمومی است یا خصوصی.

او در مورد برنامه ویژه مدرسه (بوم) نیز عنوان کرد: بوم برنامه درسي سطح مدرسه است كه خود مدرسه براي خودش طراحي و اجرا مي كند ، در بوم می گوییم مدرسه من با چنین برنامه اي از مدرسه دیگر متفاوت است . خیلی از مدارس به زیباترین شکل آن را اجرا کردند. با این طرح به مدیر و معلمان مدرسه اعتماد کرده ایم. در بوم، مدرسه یک زیستگاه است پس بخشي از زمان آموزش در اختیار مدیر و شورای مدرسه است و آنها  درباره موضوعات آموزشي و محتواي آن ،‌ارائه دهنده ،‌زمان آموزش ،‌نحوه ارزشيابي ونحوه كارنامه خودشان تصميم مي گيرند .