وزیر آموزش و پرورش در روز نخست سی‌و‌ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش:

ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش است

وزیر آمورش و پرورش گفت: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی ‌از جمله اولویت‌های مهم این وزارتخانه به شمار می‌آید که بر این اساس قرارگاهی برای پیگیری این هدف راه اندازی شده است.

یوسف نوری در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که از صبح امروز 29 مردادماه در سالن همایش‌های جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی از صدر تاکنون به ویژه 36 هزار شهید دانش آموز و 5 هزار معلم شهید اظهار کرد: مفتخریم در اولین سالگرد استقرار دولت مردمی، گردهمایی با حضور فرهنگیان و رئیس‌جمهور محبوب ایران اسلامی را برگزار می‌کنیم.

وی ضمن گرامیداشت یاد معلمان و دولت‌مردان به‌ویژه شهیدان باهنر و رجایی که بنیان‌گذار این اجلاس بودند، افزود: مدیران ستاد آموزش و پرورش، استان‌ها، مناطق آموزشی سراسر کشور گردهم آمدند تا با هم‌افزایی در راستای اجرای برنامه دولت مردمی بسترساز ایران قوی باشند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: دغدغه‌مندی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور با رویکرد اسلامی سابقه‌ای به طول انقلاب اسلامی دارد اگرچه در سال 67 طرحی جامع به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید اما متاسفانه اجرایی نشد تا اینکه در سال 90 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب رسید تا به عنوان یکی از اسناد افتخارآفرین باشد و در اردیبهشت سال 92 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

نوری اضافه کرد: در 11 سال گذشته زحمات زیادی در راستای اجرایی و عملیاتی‌شدن سند تحول بنیادین کشیده شد اما ناخرسندی مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که همچنان از تحقق اهداف این سند فاصله زیادی داریم. اکنون اینجا هستیم تا نشان دهیم عزم خود را برای اقدامی محکم جذب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از دکتر رئیسی اجاره می‌خواهم تا تصویری از مهم‌ترین اقدامات تحولی آموزش و پرورش را براساس اولویت سند تحول بنیادین بیان کنم، عنوان کرد: اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین محور تمام برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش است که در این راستا قرارگاه ویژه و چابکی برای تعیین اولویت‌ها فعال کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش هماهنگ‌سازی واحدهای آموزش و پرورش با چارچوب‌های تحولی سند، گفتمان‌سازی مفاد اصلی سند، شناسایی، تربیت و شبکه‌سازی رهیاران تحول، راه‌اندازی مدارس الگوی تحول، تدوین لوایح قوانین لازم برای اجرای سند، ارزیابی و نظارت بر اجرای مفاد سند تحول بنیادین را از مهم‌ترین اقدامات ذیل این راهبرد اعلام کرد.

نوری اظهار کرد: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی از دیگر اولویت‌هاست که بر این اساس قرارگاه مجزایی برای بهره‌گیری این هدف راه‌اندازی شده است. توجه به مناطق محروم و روستایی با افزایش سهم دانش‌آموزان این مناطق در مدارس نمونه دولتی، اختصاص معلم آماده و ثابت به مناطق، تهیه و اجرای بسته‌های حمایتی برای تهیه زیرساخت‌های آموزشی و طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.

وی کیفیت‌‌بخشی آموزشی و پرورشی را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش دانست و افزود: بخش مهمی از این اقدام حول منزلت و معیشت معلم همچنین ارتقای کیفیت تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است که می‌توان در این باره به اجرای طرح‌هایی مانند رتبه‌بندی مدارس، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی برای معلمان و بسته‌های رفاهی و بیمه‌ای ویژه فرهنگیان اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شتاب‌بخشی به اجرای بسته‌های تربیت یادگیری و تقوییت زیرساخت‌ها نیز مورد توجه است، رویکرد دیگر آموزش و پرورش را مردمی‌سازی در مبنای عمیق استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امور تربیتی و تدوین سازوکار حضور اولیا بر نظارت مسائل آموزش و پرورشی دانست.

نوری تاکید کرد: تحقق این رویکرد در گرو کنشگری جوانان از سطح مدرسه تا مدیریت کلان آموزش و پرورش است و پس از ارزیابی تعدادی از جوانان به تیم مدیریت آموزش و پرورش ا‌ضافه شدند. به نحوی که میانگین سنی اعضای شورای معاونین 17 سال کاهش یافت. امیدواریم این امر را بتوانیم پاس بداریم.

وی در پایان صحبت‌های خود از اعتماد و حمایت مجدانه شخص رئیس‌جمهور برای حضوری‌شدن مدارس و دانشگاه تربیت معلم تشکر کرد و گفت: از دکتر رئیسی به دلیل حمایتشان از موضوع رتبه‌بندی و اجرایی‌شدن آن پس از 11 سال همچنین به دلیل حمایت بی‌دریغ از ارتقای دانشگاه فرهنگیان از یک دانشگاه عادی به دانشگاه جامع تربیت معلم قدردانی می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از 9.6 به 13.1 و تصویب بیش از 20 همت در دور اول سفرهای استانی برای تکمیل و تجهیز طرح‌های نیمه تمام از جمله مواردی بود که باید از رئیس جمهور محترم تشکر کنم.

نوری همچنین در ادامه از رهنمودها و راهنمایی‌های دکتر رئیسی تشکر و بیان کرد: در اجلاس امسال مسائل جدید در زیست بوم جدید ترسیم خواهد شد تا انشالله شروع جهادی در سال تحصیلی جدید داشته باشیم.