دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اولین نشست تخصصی درس پژوهی ایران:

درس کاوی و درس پژوهی باعث افزایش یادگیری و بهبود وضعیت نظام آموزشی می شود/ درس پژوهی باعث رشد یادگیری و بالندگی معلم می شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه درس پژوهی باعث رشد یادگیری و بالندگی معلم می شود، گفت: این امر نهایتا بهبود وضعیت نظام آموزشی را در پی دارد چرا که در صحنه ی تدریس، معلمان بصورت مستمر و مداوم با آن مواجه هستند.

به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، محمود امانی طهرانی در اولین نشست تخصصی درس‌کاوی در ایران که به همت معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در شیراز برگزار شد، گفت: در حدود ۷ ماه است که یک حرکت جدید درباره بهبود تدریس معلمین با محوریت جمعی از افراد علاقه‌مند به حوزه‌ تدریس و با راهنمایی استاد بین‌المللی که از اساتید دانشگاه ناگویا ژاپن هستند شکل گرفته است.

وی در خصوص زمان برگزاری جلسات درس‌پژوهشی و درس‌کاوی گفت: گروهی از معلمان، مدیران، معاونان و اساتید دانشگاه در سلسله جلسات خواندن درباره موضوع درس‌کاوی، به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس شرکت کردند.

وی گفت: موضوع درس‌کاوی و درس‌پژوهشی از یافته‌های اخیر نظام آموزشی جهان است که برای بهسازی آموزشی بکار گرفته می‌شود. در این نگاه جدید همه اتفاقات پیرامون موضوع تدریس و معلمی و واکاوی هر یک از اتفاقات دقیق و جزئی است که در فرایند یک تدریس رخ می‌دهد و توسط گروهی از معلمان در یک تدریس عادی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: درس‌کاوی توسط گروهی از معلمان در یک نقطه اجرا می‌شود و تمام اتفاقات جریان تدریس با جزئیات تمام ثبت و ضبط می‌شود و به وسیله گروهی که آن را طراحی یا گروهی که آن را ثبت و ضبط کرده یا معلم مورد بررسی ریز و جزئی قرار می‌گیرد و از این طریق دانش مربوط به یادگیری رشد می‌کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این شیوه ارتقا و بالندگی شغل معلمی در تحقیقات متعددی در دنیا نشان داده که موثرترین راه برای وضعیت آموزش است، در اینجا معلمان ساده بیرونی نیستند که می آموزند، بلکه بر اساس آموزه‌های خود و آنچه با آن سر و کار دارد می آموزند، هر صحنه درس پژوهشی و درس کاوی صحنه‌ای است که مداوم با آن درگیر هستند‌.

محمود امانی طهرانی گفت: اینگونه نشست‌ها باعث می‌شود تا با دقت از لنز و دوربین یکدیگر یافته‌های علمی را بنگرند، موثر بودن، بهبود و اصلاح را مد نظر قرار دهند، در جریان درس‌کاوی تک تک عکس‌العمل‌های دانش‌آموزی، اشتباهات، نوع عمل، تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر، با وسایل، با معلم و با مدیر مورد دقت و واکاوی قرار می‌گیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: این جریان از یک دانش عملی و حرفه‌ای که امروزه در دنیا به آن توجه بسیار می‌شود، نشات گرفته است که مدل توسعه این کار را ما خیلی خاص تعریف می‌کنیم.

سند تحول بنیادین