واکاوی و تحلیل برنامههای «زیرنظام های سندتحول بنیادین آموزشو پرورش»
این یادداشتِ تحلیلی، درپی سیر مطالعه مجموعه 6 جلدی برنامههای زیرنظام های سند تحول بنیادین تدوین شده است. در روند نگاشت آن، درگام اول تعداد برنامه های هر زیرنظام به صورت جداگانه بصورت کمی احصا شد.
مقدمه:
دربخش دوم از فصل هشتم سند تحول بنیادین تصریح شده است که وزارت آموزش و پرورش مسئولیت نهادینه سازی و اجرای سند ملی آموزش وپرورش، طراحی وتدوین برنامه های اجرایی سند تحول راهبردی را برعهده دارد و باید برنامههای خود (به ویژه برنامه های زیرنظام های اصلی ) را به تصویب شورای عالی آموزش وپرورش برساند. براین اساس
برنامه زیرنظام تامین فضا تجهیزات و فناوری با 33 برنامه درسال 1395
برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی با38عنوان برنامه در سال1396
برنامه زیرنظام راهبری و مدیریت با 131 عنوان برنامه در سال1396
برنامه زیرنظام تامین وتخصیص منابع مالی با 45 برنامه درسال 1397
برنامه زیرنظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی با 97 برنامه درسال1398
برنامه زیرنطام برنامه درسی با 114برنامه درسال 1399 به تصویب رسید تا نظام تربیت رسمی و عمومی با 458عنوان برنامه درمسیر تحول گام بردارد.
این یادداشتِ تحلیلی، درپی سیر مطالعه مجموعه 6 جلدی برنامههای زیرنظام های سند تحول بنیادین تدوین شده است. در روند نگاشت آن، درگام اول تعداد برنامه های هر زیرنظام به صورت جداگانه بصورت کمی احصا شد. ازآنجایی که هر زیرنظام برنامههای خود را ذیل اهداف عملیاتی و راهکارهای سند تحول بنیادین و متناظر با آن تعریف کرده است درگام بعدی اهداف 23 گانه عملیاتی سندتحول محور قرارگرفت و تعداد برنامههای ویژه هرهدف عملیاتی درهر زیرنظام برشماری شد تا بتوان اولویت نگاه هر زیرنظام را به صورت جداگانه درتدوین برنامههای خاص خودش و همچنین اولویت نگاه جامع وکلی مجموعه برنامه زیرنظام ها را نسبت به اهداف عملیاتی رصد و تحلیل کرد. (جدول یک). درگام سوم با نگاه کیفی فحوای برنامه های زیرنظام ها ازحیث چشم انداز، اهداف، سیاست های اجرایی، برنامه ها کنارهم چیده شد تا بارمعنایی غالب و رویکرد مشترک همه زیرنظام ها نمود یافته و به روایی تحلیل انجام شده بینجامد. (جدول 2) درگام بعدی درپی پایش داده های بدست آمده تحلیل پنچ گانه انجام و درگام فرجامین، پیشنهاداتی با هدف ارتقا کیفیت برنامهها درمرحله ترمیم و بهسازی ارائه شده است.