-
معرفی هجدهمین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی به مجلس
وزارت آموزش و پرورش در مدت 45 سال از عمر انقلاب اسلامی پذیرای 17 وزیر بوده که هر یک برنامه ها و اهدافی برای دستگاه تعلیم و تربیت ترسیم کرده اند و بنا بر شرایط و وضعیت موجود در هر دوره اقدامات مثبت و منفی انجام شده که هر کدام از آنها قابل تامل، نقد و بررسی است.
بزرگترین دستگاه اجرایی کشور با دارا بودن بیش از 16 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته که البته وظایفش نیز در نوع خود بزرگ و حساس است، از دوران بعد از انقلاب همواره با تغییر ساختار، کمبود بودجه و عدم ثبات مدیریت دست و پنجه نرم کرده و شاید این موانع باعث شده دستاورد و نتایج آن در جامعه چندان اثربخش نبوده و مانع بزرگی بر سر راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شده اند.
نکته مهمی که وزارت آموزش و پرورش را در تنگنا قرار داده و دل نگرانیها را مضاف کرده است، کمبود بودجه لازم و کافی برای کیفیت بخشی و اجرای طرح ها و برنامه های آموزشی و تربیتی است و یکی دیگر از این عوامل تغییرات گاه و بی گاه سکانداران این وزارتخانه است، مسائلی همچون استیضاح، استعفا، برکناری و بی ثباتی در مدیریت باعث شده است رسالت اصلی این دستگاه در حاشیه قرار گیرد و حاشیههای پررنگتر از متن بر سر تعلیم و تربیت سایه سنگین خود را حکمفرما کند.
بارها شنیده ایم که آموزش و پرورش محور اصلی توسعه کشور است و باید در اولویت برنامه های دولت ها قرار گیرد چون نیروی مورد نیاز جامعه در آن تربیت شده و آماده ورود به جامعه می شود. آموزش و پرورش با توجه به نیازها و درخواست های جامعه از آن و طوفان سهمگینی که فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی(هوش مصنوعی) به راه انداخته کاری بسیار سخت، فنی و تخصصی خواهد بود. مانند گهواره ای که در هر رفت و برگشت آبستن حادثه ای است. از سوی دیگر دانش آموزان با فناوری های نوین بیش از برخی از معلمان آشنایی دارند گاهی اوقات جلوتر از معلم حرکت می کنند و باید برای ساماندهی و بروز رسانی معلومات و اطلاعات فنی، علمی و تخصصی فرهنگیان برنامه ای مدون و عملیاتی تهیه و تدوین شود.
جامعه فرهنگیان در انتظار هجدهمين وزير آموزش و پرورش هستند تا سکان هدایت بزررگترين دستگاه حاکمیتی كشور يعني آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد، دستگاهی که اگر برنامه ریزی دقیق، منسجم و عملیاتی برای رفع مشکلات و تنگناهای آن انجام نشود چه بسا با یک خطا و برنامه اشتباه ضربه ای غیرقابل جبران به آموزش و پرورش وارد شود به همین دلیل به نظر میرسد حساسیت بیش از حد در مورد آن کاری بجا و شایسته است.
حفظ شأنیت و جایگاه آموزش و پرورش در نظام حاکمیتی کشور، اجرای سند تحول بنیادین، تدوین سند جامع نیروی انسانی ویژه آموزش و پرورش، تامین امکانات و تجهیزات و زیرساخت های لازم برای استفاده از فناوری های نوین آموشی و تربیتی، تعریف نظام جامع مشارکت مردم در آموزش و پرورش، راه اندازی مرکز آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش، ایجاد معاونت اقتصادی آموزش و پرورش، راه اندازی سامانه تقسیم کار ملی در مورد سند تحول بنیادین، تاسیس مرکز نظریه پردازی و ایده پردازی در آموزش و پرورش، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های نیروها و امکانات آموزش و پرورش، استفاده موثر از توانمندی و ظرفیت های شورای عالی آموزش و پرورش و... از جمله مواردی است که باید مورد توجه جدی وزیر جدید آموزش و پرورش قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش باید تلاش کند در هیات دولت به یک وزنه قابل اعتماد، اطمینان و معتمد آنان تبدیل شود.
هجدهمین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
علیرضا کاظمی یکی از معلمان و مدیران سابق آموزش و پرورش است که از سوی رئیس جمهور اسلامی ایران به عنوان گزینه اصلی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. وی متولد ۱۳۴۴ از شهر مشهد و تاکنون قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و یکی از شخصیتهای آموزشی، اجتماعی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیتهایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته میشود.
مهم ترین سوابق و فعالیتهای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
علیرضا کاظمی در شهریور ۱۴۰۰ پس از دکتر محسن حاجیمیرزایی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم منصوب شد و تا زمان انتخاب وزیر جدید، این سمت را بر عهده داشت. وی پیش از این نیز در مناصب مختلف در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشته و تجربه مدیریتی در این زمینه دارد.
پیش از آنکه به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شود، به عنوان معاون پرورشی و فرهنگی این وزارتخانه فعالیت میکرد. او همچنین در یک مقطع زمانی به عنوان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی را در کارنامه خود دارد که نشاندهنده تأکید و تخصص وی در امور آموزشی، فرهنگی و هنری مرتبط با دانشآموزان است.
با توجه به اینکه علیرضا کاظمی از جنس آموزش و پرورش است که رده های مختلف معلمی را طی کرده و خاک خورده کلاس های درس است و با دردها و رنج ها، کمبودها و نارسایی های آن آشنایی کامل دارد، انتظار می رود ایشان با اولویت بندی مسایل و چالش های آموزش و پرورش برای رفع آنها برنامه ای منسجم، منظم و از همه مهم تر عملیاتی برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی ارايه نموده و آنها را اجرایی کند.
امیداریم با آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش، بسیاری از مسایل و مشکلات آن با همراهی، همکاری و همدلی فرهنگیان، ملت، دولت و مجلس مرتفع شود. ان شاء الله