-

افزایش کیفیت مدارس دولتی در گرو توانمندسازی معلمان است / آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی است

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بر توانمندسازی معلمان تاکید کردند گفت: باید معلمان در مدارس دولتی به لحاظ توانمندی، از استانداردهای لازم برخوردار باشند که توجه به این موضوع، افزایش کیفیت آموزش و پرورش و مدارس دولتی را بدنبال خواهد داشت.

موسی الرضا کفاش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرزند آموزش و پرورش است گفت: وی اسناد( سند تحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور، سیاست کلی ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، برنامه هفتم توسعه کور، بیانیه گام دوم انقلاب و...) را به عنوان اسناد جهت‌ساز در تهیه برنامه معرفی کرده اند و برنامه‌های پیشنهادی ایشان نشان می‌دهد که مدرسه نقش محوری در برنامه های ایشان دارد.

وی با بیان اینکه همه ارکان نظام و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باید آموزش و پرورش را به عنوان یک وزارتخانه زیربنایی بدانند افزود: همه باید کمک کنند که آموزش و پرورش در انجام فعالیت‌ها و رسالت‌های خود موفق باشد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی در حوزه‌های مختلف در کمیسیون آموزش تحقیقات بررسی و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار می گیرد ادامه داد: اسناد جهت‌سازی برای برنامه‌ها مطرح شده که بر اساس رهنمودها و منویات رهبر انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز بیست ساله کشور، سیاست‌های کلی نظام با تاکید بر سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین و برنامه‌های زیر نظام‌های شش گانه سند بوده است.

کفاش با بیان اینکه موضوع توسعه عدالت و برابری آموزشی، آموزش با کیفیت برای همه دانش‌آموزان، تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی، صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان، مردمی‌سازی و مشارکت عمومی خیرین و بخش غیردولتی، اینکه آموزش و پرورش رکن اساسی پیشرفت ایران اسلامی هست، توسعه و تعمیق برنامه درسی، تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی، از جمله رویکردهای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است گفت: آنچه اکنون حائز اهمیت است قانون برنامه هفتم توسعه است که اخیرا تصویب و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور اعلام کرده بودند قانون برنامه هفتم به عنوان یک قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی محور فعالیت‌ها و کارها خواهد بود افزود: در حوزه آموزش و پرورش هم وزیر پیشنهادی به برنامه هفتم به ویژه فصل ۱۹ این قانون با موضوع ارتقای نظام آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین محورهای فعالیت‌ها خود اشاره دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اهداف هشتگانه‌ای را در برنامه های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است ادامه داد: ذیل هر کدام از این اهداف هشتگانه، برنامه‌هایی پیشنهاد داده شد که اگر زمینه تحقق این برنامه‌ها با کمک معلمان، سازمان‌ها و نهادهای سهیم و موثر دیگر در آموزش و پرورش مهیا شود، بهبود کیفیت آموزش و پرورش را به همراه خواهد داشت.

کفاش با بیان اینکه بحث تامین عدالت و نصیب برابر آموزش برای دانش آموزان یکی از مسائلی است که در جامعه مطرح است گفت: همه دانش‌آموزان بر اساس قوانین بالادستی باید از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشند، همچنین توجه خاص به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و بازماندگان از تحصیل از جمله مواردی است که وزیر آموزش و پرورش باید برای بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش به آن‌ها توجه کند چرا که در راستای تامین عدالت آموزشی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی یکی از چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم افزود: اولیاء معتقدند که کیفیت لازم در مدارس دولتی وجود ندارد و دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند نسبت به دانش آموزان مدارس غیر دولتی یا مدارس خاص، به جهت کاهش کیفیت آموزشی، آسیب می بینند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در شورای عالی آموزش و پرورش بسته تقویت مدارس دولتی مطرح شده است ادامه داد: اگر برنامه‌های زیر نظام‌های ششگانه سند تحول بنیادین اجرایی شود خیلی از مسائل و چالش‌های موجود مرتبط با کیفیت آموزش و پرورش مرتفع می‌شود.

کفاش با بیان اینکه در موضوع ارتقای کیفیت، بحث توجه به دوره ابتدایی و کودکستانها به عنوان زیرساخت‌های تعلیم و تربیت دانش آموزان اهمیت دارد گفت: ارتقای کیفیت شایستگی‌های دانش آموزان، ارتقای کیفیت آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس، ارتقای کیفیت کالبدی تجهیزات و فناوری‌ها در مدارس دولتی اهمیت دارد و معتقدیم اگر به زیر نظام‌های سند تحول بنیادین توجه شود، کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بر توانمندسازی معلمان اشاره داشتند گفت: باید معلمان در مدارس دولتی به لحاظ توانمندی از استانداردهای لازم برخوردار باشند که اگر به این موضوع توجه شود، کیفیت آموزش و پرورش و کیفیت مدارس دولتی رقم می خورد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صیانت از معلمان، دانش معلمان و دانش آموزان و حفظ حریم فضاهای آموزش مدارس را در برنامه‌های خود اعلام کردند ادامه داد: بحث نیروی انسانی و توجه به معلمان و دانشگاه فرهنگیان نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه کرد و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد.