سیاست پژوهی که از وظایف مهم مدیریت پژوهشهای راهبردی است، به معنی سنجش علمی و پژوهشی یک قانون قبل از تدوین، حین اجرا و ارزیابی پس از اجرا است . این امر در شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان یکی از معیارهای مهم سنجش کیفیت مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، این گونه تفسیر می شود که برخورداري هر مصوبه از پشتوانه پژوهشی قابل قبول و اجتناب ناپذير است. به همین منظور مدیریت پژوهشهای راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش با پشتیبانی علمی- پژوهشی، زمینه مناسب برای انجام تحقیقات در قالب طرح پژوهشی، حمایت از رساله های دانشجویان دوره های ارشد و دکتری، تهیه سیاست نامه (policy paper) و گزارش های کارشناسی، زمینه تحلیل علمی مسائل بنیادین و راهبردی نظام آموزش و پرورش و ارائه راهکارهای علمی و کاربردی در سطوح کلان و خرد را فراهم میکند. همچنین با انتشار یافتههای حاصل از پژوهشهای انجام شده، علاوه بر پشتیبانی علمی و پژوهشی از کمیسیونهای شورای عالی آموزش و پرورش و مصوبات آنها، امکان توسعه نظریهها و مدلهای مواجهه با مسائل آموزش و پرورش را نیز فراهم میکند .
بر این اساس اولویت های پژوهشی دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش هر سال پس از بررسی های کارشناسی توسط کمیته علمی و پژوهشی تهیه و اعلام می شود.
در راستاي اجراي جز 2 بند "هـ" تبصره 9 قانون بودجه كل كشور، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش طی فراخوانی از فرهنگیان، پژوهشگران، صاحبنظران، اندیشمندان، استادان راهنما و مشاور دانشگاه ها و دانشجويان تحصيلات تكميلي توانمند و علاقه مند به تحقیق در حوزه تعلیم و تربیت دعوت می نماید
پیشنهاده پژوهشی خود را در مورد هر یک از اولویت های پژوهشی این شورا به آدرس الکترونیکی pajoohesh@sce.ir و یا به آدرس پستی: تهران، میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، نبش خیابان سمیه، ساختمان مرحوم علاقمندان، طبقه چهارم، دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش، مدیریت پژوهش های راهبردی ارسال نمایند.
به پژوهشگران توصیه می شود قبل از تهیه و ارسال پیشنهاده پژوهشی خود شرایط و ضوابط پذیرش طرح پژوهشی که در سايت شوراي عالي آموزش و پرورش(www.sce.ir) و پايين اين فراخوان درج شده است را مطالعه نموده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با تلفن 82284076 -021 تماس حاصل نمایند.
عناوين اولویتهای پژوهشی سال 1402 دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش
شرایط و ضوابط پذیرش پیشنهاده های پژوهشی:
1- هر پژوهشگر تنها مجاز به ارسال یک پیشنهاد پژوهشی (پروپوزال) است.
2- با پژوهشگرانی که پیشنهاد پژوهشی آنان پس ازطی مراحل داوری حائز امتیازات و شرایط لازم باشد طبق ضوابط مربوط قرارداد منعقد خواهد شد.
3- هزینه اجرای پروژه پژوهشی متناسب با موضوع، جامعه، حجم نمونه، ابزار جمع آوری داده ها، روش پژوهش و ... توسط پیشنهاد دهنده پیش بینی می شود و تصویب نهایی آن به عهده کمیته علمی- پژوهشی شورای عالی آموزشو پرورش است.
4- استفاده از چارچوب پیشنهادی پژوهشی مورد نظر این دبیرخانه در تدوین و تنظیم آن الزامی است.
يادآور مي شود: از رساله ها و پايان نامه هاي تحصيلات تكميلي كه داراي شرايط مندرج در اين فراخوان باشند، حمايت مادي و معنوي به عمل مي آيد.
فرم پروپوزال را می توانید از اینجا دریافت نمایید .
«مدیریت پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش وپرورش»
در راستای اجرای سیاست مدرسه محوری»، از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، فراخوان پیشنهادها و نظرات درباره «آیین نامه اجرایی مدارس» اعلام شد. به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش در این فراخوان آمده است: توجه به تحولات محیطی، اقتضائات، شرایط و نیازهای حال و آینده دانش آموزان، جامعه و استفاده بهینه از منابع و امکانات ایجاب می کند که اداره مدارس مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باز تعریف شود. در راستای سیاست مدرسه محوری با افزایش و واگذاری اختیارات و قدرت تصمیم گیری به مدارس، انعطاف پذیری در روش ها، شفاف سازی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، توسعه مشارکت همه جانبه عوامل سهیم و مؤثر در مدرسه به ویژه خانواده ها (ظرفیت های درون مدرسه و محیط پیرامونی)، باید جایگاه مدارس به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت و محل کسب تجربیات یادگیری ارتقا یافته و بر اثربخشی و کارآیی آن افزوده شود. بر این اساس، «آیین نامه اجرایی جدید مدارس»، به استناد بند 8 سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور، مفاد سند تحول بنیادین و وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش بازنگری، تصویب و برای اجرای آزمایشی (به مدت 3 سال) به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است.