«تحقیق» و «پرسشگری» در جامعه باید از درون «مدرسه» فرهنگ سازی شود
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تحقیق و پرسشگری در جامعه باید از درون مدرسه و میان دانش آموزان فرهنگ سازی شود که تقویت نسل امروز و تضمین فردای جامعه و کشور را در پی دارد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی، در مراسم تجلیل از دانش آموزان و معلمان پژوهشگر استان قزوین که در سالن جلسات آموزش و پرورش قزوین برگزار شد؛ از دانش آموزان و معلمان به عنوان سرمایه ارزشمند جامعه یاد کرد و گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی و تربیتی و اثر بخش که با سرمایههای هر کشوری یعنی نیروی انسانی سر و کار دارد، نقش به سزایی در تربیت تواناییهای نیروی انسانی ایفا می کند.وی با بیان این که کشور ایران دارای سرمایههای عظیم نیروی انسانی خلاق، آگاه و با انگیزه است که باید قدر آنها را بدانیم، اظهار کرد: پژوهش و تحقیق نقطه تحول و توسعه جوامع بوده و پیشرفت جوامع از سدههای گذشته تاکنون مدیون کارهای تحقیقاتی و پژوهشی است.امانی طهرانی با اشاره به ضرورت توجه به پژوهشهای مدرسهای، افزود: توجه به امر پژوهش و فعالیتهای پژوهشی در مدارس، بسیار مهم است و در روند یادگیری مؤثر دانش آموزان تأثیر فراوانی دارد.وی ادامه داد: پژوهش، راههای ناشناخته زیادی را در مسیر تعلیم و تربیت دانش آموزان میگشاید و کمک میکند تا بتوانیم از ظرفیتها و داشتههای خود متناسب با شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفتهایم، استفاده کنیم.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: با نگاه به نقش دانش آموزان متوجه می شویم که آنها نیز میتوانند نقطه تحول و توسعه در یک کشور باشند؛ چون توسعه و آینده کشور زمانی میسر می شود که انرژی و توان خود را برای ساختن یک آموزش و پرورش قوی و تربیت دانش آموزان پرسشگر، محقق و اندیشه ورز صرف کنیم.وی با بیان این که امروز نهضت پژوهش در جامعه کلید خورده است، تأکید کرد: در صورتی که در مدارس بر پژوهشهای دانش آموزی تمرکز و فعالیت بیشتری انجام شود، تفکر علمی و پژوهشی در دانش آموزان شکل میگیرد.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از اساسیترین مسائل و موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی به ویژه در زمینه پژوهشها کاربردی کردن یافتههای پژوهشی است که به منزله مدیریت منابع سرمایهگذاری شده در حوزه پژوهش است.امانی طهرانی با تأکید بر لزوم طراحی الگوی ویژه پژوهشهای دانش آموزی، گفت: امروز جای خالی مفهوم پژوهش دانش آموزی در ادبیات علمی و پژوهشی کشور به شدت احساس میشود.وی با اشاره به وضعیت پژوهش در سطح کشور، گفت: باید تلاش کنیم تا با حمایت رسانهها، پژوهش را از صحنه آکادمیک خارج کرده و به صحنه جامعه بیاوریم تا مردم با واقعیتهای علمی و پژوهشی بیشتر آشنا شوند.دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، مرکز دانش پژوهی است و به عنوان شاه کلید توسعه یاد میشود زیرا حاصل نهادینه کردن تفکر پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت امروز، وجود تفکر خلاق و پژوهش گر در آینده است.