«پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر دانش آموزان» از اولویت های وزارت آموزش و پرورش است
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی:
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی، پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی دانش آموزان را از اولویت های وزارت آموزش و پرورش دانست. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حسن شربت دار اظهار کرد: پیشگیری و کنترل رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی در جمعیت دانشآموزی، از اولویت های وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و فرهنگی است.وی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی ارائه شد «طرح ملی نماد» است؛ خط ملی «نماد» (به شماره ۱۵۷۰)، به عنوان یکی از پیوستهای برنامه ملی «نماد»، اکنون در سراسر کشور فعال شده است. این خط دارای سه بخش: راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی است که دانشآموزان، مدارس و خانوادهها میتوانند با این شماره تماس بگیرند و مشاوره های لازم را به صورت رایگان دریافت کنند.شربت دار افزود: تماسها با خط ملی «نماد»، به طور کلی شامل سه دسته هستند: راهنمایی در مورد مشکلات تحصیلی دانش آموزان، مشاوره در مورد مشکلات مربوط به بهداشت روان دانش آموزان و کمک در مورد فوریتهای روانی اجتماعی دانشآموزان؛ این خط، روزانه(به غیر از روزهای تعطیل) کارشناسان هستهها و مراکز مشاوره آموزش و پرورش، با تخصصهای مختلف مشاوره و مددکاری اجتماعی از 8 صبح تا 8 شب آماده ارائه خدمت تخصصی هستند و به تماسها پاسخ میدهند.سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی به سایر خدمات در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان اشاره و خاطرنشان کرد: در مدارسی که امکان حضور مشاور به هر دلیلی وجود ندارد ساز وکار پیام مشاور پیش بینی شده است که در این طرح، مشاوران مراکز و هسته های مشاوره آموزش و پرورش بر اساس سیاستهای اعلام شده و با درک نیازهای روانشناختی دانشآموزان و اولیا، ضمن اولویت بندی محتواهای ارسالی، مراتب را به فوریت در اختیار دانشآموزان و اولیا به طور مستمر قرار خواهند داد.وی افزود: صدای مشاور از سایر فعالیت های معاونت پرورشی و فرهنگی در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان است؛ لذا با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، لزوم پیگیری و کاهش آسیبهای روانی و اجتماعی این بحران در سطح کشور بیش از پیش احساس میشود؛ بر این اساس با اتخاذ تصمیم برای ایجاد پایگاههای مشاوره در قالب صدای مشاوره، متخصصین امر روانشناسی به صورت حضوری و غیر حضوری در سطح کشور مشغول همکاری هستند و از طریق ارتباط مستمر با مدیران مدارس و معرفی خود به عنوان عضو تخصصی هسته، به این مهم اقدام می کنند.شربت دار به طرح «همدل» اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح، مشاوران مدارس به طور مستمر با دانش آموزان و اولیا آنان تماس گرفته و در جریان مسائل تحصیلی، روانشناختی و تربیتی دانش آموزان قرار گرفته و رهنمود های لازم را ارائه می کنند.