یکپارچه سازی سامانه های آموزش و پرورش، مهر امسال را به مهری ماندگار، تبدیل کرد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در نشست صمیمی با مدیران مناطق و شورای معاونین آموزش و پرورش شهر تهران:
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: یکپارچه سازی سامانه های آموزش و پرورش، مهر امسال را به مهری ماندگار تبدیل کرد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، علیرضا کاظمی در نشست صمیمی با مدیران مناطق و شورای معاونین آموزش و پرورش شهر تهرانکه در محل مرکز رفاهی خانه معلم منطقه 5 برگزار شد، اظهار کرد: مهر ۱۴۰۰ و آغاز سال تحصیلی جدید، را در حالی شروع کردیم که با سالهای قبل بسیار تفاوت داشت. مهر امسال، مهری متفاوت و به یادماندنی در تاریخ آموزش و پرورش خواهد بود که ما آن را با موفقیت پشت سر گذاشتیم.کاظمی افزود: شروع یکباره ویروس کرونا در دنیا، نظام تعلیم و تربیت را با شرایطی مواجه کرد که تکرار ناشدنی است ولی تدابیر و تلاش های مسئولان و همت مردم و خانواده ها باعث استمرار آموزش در این شرایط سخت و ناگوار شد.وی ادامه داد: در آستانه آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰، با دو رویداد بزرگ در کشور روبرو بودیم ، نخست این که با گذار دولت مواجه شدیم و دوم این که دولت ناچار شد وزارتخانه را با سرپرست اداره کند ولی با این شرایط پیچیده هم توانستیم با همکاری های صمیمانه، همدلی و تقسیم کار خوب در ستاد و استان ها، ۱۷ پروژه طراحی شده برای مهرماه را با موفقیت اجرا کنیم.سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مواجهه نظام تعلیم و تربیت با کرونا و شروع ماه مهر با آرامش، نشان از لطف خدا بود، بیان کرد: اتفاق بزرگی که در مهر ۱۴۰۰ در آموزش و پرورش رقم خورد و در طول ۴۰ سال قبل بی نظیر بود و باید آقای حاجی میرزایی را بابت این ریسک تحسین کرد؛ «یکپارچه سازی سامانه های وزارت آموزش و پرورش» بود که بدون منابع، انعقاد قرارداد و مواجهه با چالش های متعدد آن را به انجام رساند. کاظمی با بیان این که آموزش و پرورش به طور کلی همواره با دو چالش جدی مواجه بوده است، گفت: «کفایت در منابع کیفی و کمی نیروی انسانی» و «کفایت در منابع کیفی و کمی نیروی انسانی» دو چالش جدی آموزش و پرورش هستند که هر شخصی را که در مقام وزارت این دستگاه قرار بگیرد، درگیر خواهند کرد؛ منابعی مالی در نظام تعلیم و تربیت، زمانی ارزشمند هستند که صرف فرآیند یادگیری و یاددهی و حل مشکلات آموزش و پرورش شود. وی با طرح این پرسش که چه طور می توانیم از معلمی انتظار تحول داشته باشیم که در معیشتش با مشکل مواجه باشد؟ عنوان کرد: تعلیم و تربیت یک موجود زنده است و میزان کارکردش به میزان سلامت جسمانی و روانی آن، بستگی دارد و امیدواریم که در این دوران طلایی، آموزش و پرورش برصدر بنشیند و معلمی که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، پایهریز تمدن نوین اسلامی است به جایگاه و منزلتی در جامعه برسد که بتواند نقش پذیری خود را در جامعه ایفا کرده و به رسالت خود عمل کند. کاظمی با اشاره به ابهامات بوجود آمده در بازگشایی مدارس، گفت: علی رغم معرفی سخنگو، اخبار مختلفی از رسانه ها شنیده شد، که طبیعی است که کنترل همه آنها، شاید از دسترس ما خارج است ولی با این حال، الگوی بازگشایی مدارس به خوبی در حال پیشرفت است. وی تصریح کرد: آخرین تصمیم که در ستادملی کرونا گرفته شد، بر اساس همان الگویی است که ما طراحی کرده بودیم. در این الگو با اختیارات تام مدیران، مدارس متوسطه دوره دوم از ۱۵ آبان ماه و مدارس دوره اول متوسطه از ابتدای آذرماه بازگشایی میشوند.سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بیش از ۸۵ درصد معلمان در سراسر کشور و بسیاری اولیاء واکسن زدهاند. همچنین نزدیک به ۷۴ درصد دانش آموزان مشمول نیز واکسن تزریق کردهاند.وی ادامه داد: بازگشایی حضوری دوره ابتدایی هم روز شنبه در دستورکار بررسی ستادملی کرونا قرار گرفته است و ما در بازگشایی این دوره نیز تابع تصمیمات و سیاستهای ستادملی کرونا هستیم.کاظمی درباره مشکلات ناشی از توزیع نامناسب کتب درسی نیز گفت: بخشی از چالشهایی که در زمینه کتابهای درسی با آن مواجه بودیم به سامانه «سیدا» بازمیگشت که اکنون رفع شده است اما باید یک مرتبه بررسی و بازبینی شود.سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان این که با تمام قدرت و توان، تلاش میکنیم و متوقف نخواهیم شد، گفت: هفته آینده جلسهای پیرامون تکمیل فضاهای آموزشی نیمه تمام برگزار خواهد شد. همچنین باید برای چهارسال آینده الگوی دقیقی برای ساماندهی نیروی انسانی داشته باشیم. وی گفت: درخصوص نیروی انسانی، با مجلس رایزنی کردم که میزان خرید خدمات را دو تا سه برابر افزایش دهیم.