باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور:

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: از زحمات همکاران در بازگشایی مدارس تشکر میکنم. در جریان زحمات و تلاش های بی وقفه همه همکاران در آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستم. کاظمی افزود: مهر امسال، به دلیل مؤلفه های متعددی که پیش روی ما قرار داشت، بی تکرار بوده و ماندگار خواهد شد. در مهر امسال سامانه یکپارچه ای در آموزش و پرورش راه اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ برسیم.  سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دو ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، که اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» بر عهده دولت بود و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود. وی گفت: نوع هماهنگی و انسجام و واکنش هایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامه ریزی های دقیق پیگیر کارها هستند و در سخت ترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بوده اند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالش ها مقاومت کرده و به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است. کاظمی با اشاره به این که با شرایط کاملا متفاوتی را در دوران کرونا و پسا کرونا رو برو هستیم، گفت: برای تجربه های جدیدی که در این دوران داشته ایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم؛ حتما باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم.  سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالش های جدی روبرو هستیم، ادامه داد: اگر بخواهیم در سطح کلان به این چالش ها نگاه کنیم یکی از مهمترین چالش ها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان در برخی مناطق است. این یک آسیب جدی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم. وی گفت: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی برنامه ریزی های خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامه ها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم. کاظمی مسئله برخوردای از عدالت را یکی دیگر از چالش های حوزه آموزش و پرورش دانست و گفت: مسئله عدالت، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. متاسفانه بی عدالتی به غیر از آموزش در توسعه نیروهای آموزشی، تخصیص تجهیزات و لوازم آموزشی، توزیع سرانه و ... دیده می شود و در بسیاری از مواقع حتی شاهد بی عدالتی در سطح یک استان هم خواهیم بود و ضروری است در با برنامه ریزی های مناسب و رویکردهای ترجیحی و تبعیضی، فاصله ها را کم کنیم. وی «چالش حکمرانی» در نظام تعلیم و تربیت را یکی دیگر از چالش های مهم در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: اگر کسی بتواند نظام حکمرانی را در آموزش و پرورش را عوض کند می تواند ادعا کند که یکی از چالش های مهم را کم کرده است.  امروز تغییرات مدیریتی پی در پی و تصمیمات نابجای اثرگذار و برخی متغیرهای بیرونی در آموزش و پرورش بزرگترین چالش را برای نظام تعلیم و تربیت بوجود آورده که عامل اصلی نابسامانی در نظام تعلیم و تربیت است. البته نباید فراموش کنیم، بخشی از این نابسامانی ها به درون آموزش و پرورش بر می گردد. وی افزود: در آموزش و پرورش، کوچکترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده ایم. اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند برسیم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی می توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است. وی افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دوساعته برای دانش آموزان و آینده آنها، بدون درنظر گرفتن گذشته دانش آموزان در دوران تحصیل، تصمیم گیری می کند؛ وقتی از دانش آموزان می خواهیم در کلاس درس ، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می بریم ؛ چطور انتظار داریم دانش آموزان تربیت شوند؟ ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، متاسفانه «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را  در مدارس کم رنگ کرده ایم و باید آن را تقویت کنیم. کاظمی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و  سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامه ریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم.  وی گفت: ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالش ها برنامه ریزی کنیم و تلاش کنیم که این چالش ها مخصوصا جذب دانش آموزان تارک تحصیل را بالا ببریم در پس از کرونا هم باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.

سند تحول بنیادین