باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور:
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: باید «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس، تقویت کنیم. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان های کشور که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: از زحمات همکاران در بازگشایی مدارس تشکر میکنم. در جریان زحمات و تلاش های بی وقفه همه همکاران در آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستم. کاظمی افزود: مهر امسال، به دلیل مؤلفه های متعددی که پیش روی ما قرار داشت، بی تکرار بوده و ماندگار خواهد شد. در مهر امسال سامانه یکپارچه ای در آموزش و پرورش راه اندازی شد و ما خرسندیم که با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم به این موفقیت بزرگ برسیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دو ماه اخیر دو کار مهم «تدوین الگوی بازگشایی» و «تمهید اجرای این الگو» در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، که اگر چه «تمهید مقدمات اجرای این الگو» بر عهده دولت بود و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود. وی گفت: نوع هماهنگی و انسجام و واکنش هایی که از طرف مدیران کل نشان داده شده، بیانگر این است که مدیران استانی با برنامه ریزی های دقیق پیگیر کارها هستند و در سخت ترین شرایط به دنبال آموزش و استمرار آموزش بوده اند. ما با حمایت مدیران کل توانستیم در مقابل همه چالش ها مقاومت کرده و به جامعه ثابت کنیم آنچه برای ما مهم است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است. کاظمی با اشاره به این که با شرایط کاملا متفاوتی را در دوران کرونا و پسا کرونا رو برو هستیم، گفت: برای تجربه های جدیدی که در این دوران داشته ایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم؛ حتما باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که در آموزش و پرورش با چالش های جدی روبرو هستیم، ادامه داد: اگر بخواهیم در سطح کلان به این چالش ها نگاه کنیم یکی از مهمترین چالش ها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانش آموزان در برخی مناطق است. این یک آسیب جدی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم. وی گفت: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی برنامه ریزی های خوبی شده و در مسیر اجرای این برنامه ها برای رسیدن به نتیجه به حمایت و کمک شما نیاز داریم. کاظمی مسئله برخوردای از عدالت را یکی دیگر از چالش های حوزه آموزش و پرورش دانست و گفت: مسئله عدالت، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. متاسفانه بی عدالتی به غیر از آموزش در توسعه نیروهای آموزشی، تخصیص تجهیزات و لوازم آموزشی، توزیع سرانه و ... دیده می شود و در بسیاری از مواقع حتی شاهد بی عدالتی در سطح یک استان هم خواهیم بود و ضروری است در با برنامه ریزی های مناسب و رویکردهای ترجیحی و تبعیضی، فاصله ها را کم کنیم. وی «چالش حکمرانی» در نظام تعلیم و تربیت را یکی دیگر از چالش های مهم در حوزه آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: اگر کسی بتواند نظام حکمرانی را در آموزش و پرورش را عوض کند می تواند ادعا کند که یکی از چالش های مهم را کم کرده است. امروز تغییرات مدیریتی پی در پی و تصمیمات نابجای اثرگذار و برخی متغیرهای بیرونی در آموزش و پرورش بزرگترین چالش را برای نظام تعلیم و تربیت بوجود آورده که عامل اصلی نابسامانی در نظام تعلیم و تربیت است. البته نباید فراموش کنیم، بخشی از این نابسامانی ها به درون آموزش و پرورش بر می گردد. وی افزود: در آموزش و پرورش، کوچکترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کرده ایم. اگر «مدرسه محوری» اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم. سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی» در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامه درسی به سمت انسان تراز سند برسیم. این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی می توان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامه های درسی، فرآیند «حافظه محور» است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است. وی افزود: وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دوساعته برای دانش آموزان و آینده آنها، بدون درنظر گرفتن گذشته دانش آموزان در دوران تحصیل، تصمیم گیری می کند؛ وقتی از دانش آموزان می خواهیم در کلاس درس ، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت آموزش را از یاد می بریم ؛ چطور انتظار داریم دانش آموزان تربیت شوند؟ ما با طراحی آموزشی محور بودن برنامه درسی، متاسفانه «نقش پذیری دانش آموزان» و «تمرین مهارت های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی» را در مدارس کم رنگ کرده ایم و باید آن را تقویت کنیم. کاظمی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامه ریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا می توانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم. وی گفت: ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالش ها برنامه ریزی کنیم و تلاش کنیم که این چالش ها مخصوصا جذب دانش آموزان تارک تحصیل را بالا ببریم در پس از کرونا هم باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.