حضور درمدرسه برای کلاس اولی‌ها یک ضرورت است

روانشناس و پژوهشگر تخصصی حوزه کودک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

روانشناس تخصصی کودک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: آموزش حضوری برای دانش‌آموزان کلاس اول یک ضرورت است و اگر حساسیت آموزش حضوری و تعامل با همسالان و تجربه مدرسه در این دوره نادیده گرفته شود؛ جامعه، والدین و کودکان را دچار چالش‌های جدی می‌کند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر پریسا یاسمی نژاد؛ خطاب به والدین اظهار کرد: نمی توان از دانش آموز کلاس اولی انتظار داشته باشیم به راحتی بخواند و بنویسید بنابراین بی تردید باید در شرایط فعلی برای افزایش کیفیت آموزش والدین و یا فرد دیگری که صلاحیت آموزش را دارد به بچه های کوچکتر برای فهم بهتر دروس کمک کنند.وی افزود: کودکِ کلاس اولی، برای تجربه طعم شیرین باسواد شدن به غیر از وسایل و تجهیزات به حمایت والدین و معلم نیاز دارد چرا که این حمایت ها، می تواند زمینه ساز آینده ای درخشان باشد. هر گونه اعمال فشار و یا خشونت در یادگیری آثار مخربی دارد و می تواند کودک را نسبت به درس خواندن دلزده کند.متخصص روانشناسی کودک با بیان این که طبق تحقیقات اگر چنانچه بچه ها در محیط های خشن باشند و یا حتی اگر در برنامه های تلویزیونی شاهد خشونت باشند در آینده به افرادی خشن  تبدیل می شوند، گفت: کودکان این خشونت را روی ضعیف تر ها مثل خواهر و برادر کوچکتر خود اعمال می کنند و یا این که دچار اضطراب های بسیار شدید می شوند.یاسمی نژاد با اشاره به این موضوع که چنانچه کودکِ شما دچار اختلال خاصی مثل دیرآموزی، بیش فعالی، عدم تمرکز و یا اختلال در یادگیری باشد باید این موضوع را با کادر مدرسه در میان بگذارید، تأکید کرد: در عین حال اگر کودکتان هوش و نبوغ و استعدادی در زمینه خاصی دارد آن را ناگفته نگذارید.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این موضوع که آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد، ادامه داد: شاید در بسیاری از موارد  مشکلات پایه دوم از کلاس اولی ها بیشتر باشد، این دانش آموزان سال قبل ودوره پیش دبستانی را نیز به صورت مجازی گذرانده اند و در سال جدید با پایه ای  ضعیف وارد کلاس دوم شده اند. وی  ضرورت تقویت حس مسئولیت پذیری در کودکان در بدو ورود به مدرسه را مورد توجه قرارداد و تاکید کرد:  سعی کنیم مقداری از اسباب بازی های کودک را جمع کرده و در عوض با خرید یک میزتحریر یا کتابخانه کوچک، حال و هوای درس و مسئولیت پذیری را برای کودکانمان تقویت کنیم تا بچه ها متوجه شوند از این به بعد، غیر از بازی، وظایف و برنامه های دیگری هم دارند.یاسمی نژاد افزود: این موضوع مشخص است که ارسال صدا به تنهایی نمی تواند به آموزش بچه ها کمک کند بنابراین بهتر است معلمان از خودشان در فضایی مناسب فیلم های آموزشی ضبط کنند تا بچه ها بتوانند ارتباط بهتری با معلم و فضای آموزشی داشته باشند. ترک اعتیاد کودک به فضای مجازی، دشوار یا غیرممکنعضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کنترل و مدیریت فضای مجازی را به عنوان دیگر موضوع مهم مطرح کرد و گفت: باید والدین به این حوزه نظارت بیشتری داشته باشند،  نمی توان به بهانه این که گوشی دست کودک است فکر کنیم بچه ها در حال انجام تکالیف و یادگیری هستند.یاسمی نژاد ادامه داد: گوشی هوشمند باید با نظارت والدین صرفاً برای حضور در کلاس و یادگیری و ارسال دروس در اختیار دانش آموز بویژه دانش آموزان دبستانی باشد، اگر از کنار این موضوع بی توجه عبور کنند بعد از بحران کرونا دور کردن کودکی که به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده دشوار و یا غیر ممکن خواهد شد.وی ادامه داد: تا جایی که امکان دارد برای کودکان گوشی شخصی تهیه نکنید، ولی اگر به هر دلیلی مجبور به انجام این کار شدید؛ حتماً با نظارت بیشتر اجازه استفاده به کودک بدهید و همواره این موضوع را مد نظر داشته باشید که گوشی های هوشمند برای کودکان ما وسیله بازی و یا سرگرمی نیستند، بلکه صرفاً ابزاری برای یادگیری وارتباط با معلم هستند.

سند تحول بنیادین