بررسی برنامه های حوزه تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه

با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت صورت گرفت؛

با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامه های حوزه تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، بررسی شد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در این نشست مشترک اظهار کرد: موضوع تربیت بدنی برای عموم دانش آموزان ضروری است ولی برای دانش آموزان با نیاز های ویژه، که  علاوه برکارکردهای تربیت بدنی، کارکردهای توانبخشی و درمان هم دارند، ضروری تر است.حسینی با  بیان این که ۱۲  عنوان برنامه با ۳۲فعالیت برای حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است، گفت: در راستای ارتقای سلامت جسمانی، هرساله مسابقات ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه کشور و مسابقات  کارکنان به صورت سراسری برگزار می گردد.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی  به تدوین محتوای تربیت بدنی برای دانش آموزان  با نیاز های ویژه اشاره کرد و گفت: تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان آسیب دیده جسمی حرکتی، تولید محتوای علمی درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی، بسته تربیت بدنی تلفیقی فراگیر، طراحی و تدوین بسته آموزشی معلمان تربیت بدنی تلفیقی فراگیر مدارس ویژه و پذیرا،  تهیه محتوای درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی با قابلیت بارکد خوان، بسته آموزشی اشارات استاندارد اصطلاحات ورزشی در سه رشته، معرفی و آموزش رشته های ورزشی دانش آموزان بانیازهای ویژه، معرفی آزمون برکپورت و نحوه استفاده از نرم افزار مناسب آن در ارزشیابی دانش آموزان با نیازهای ویژه، بسته آموزشی دانش آموزان طیف اتیسم دوره اول ابتدایی از جمله فعالیت های  سازمان در حوزه تدوین و تولید محتوای  تربیت بدنی دانش آموزان استثنایی  است.رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ایجاد و راه اندازی کانون های ورزشی خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه، ایجاد مراکز اصلاح ساختار قامتی خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه و توانمندسازی نیروی انسانی از دیگر اقدامات در این حوزه است.وی به تأمین  فضا و تجهیزات مناسب درس تربیت بدنی اشاره کرد و  گفت: ساخت و تجهیز سالن های ورزشی، ایجاد و راه اندازی و تجهیز اتاق های بازی و ورزش در مدارس استثنایی در قالب «طرح حیات پویا» با همکاری معاونت تربیت بدنی، تأمین تجهیزات ورزشی عمومی و تخصصی مدارس استثنایی در قالب «نهضت توان افزایی» از جمله برنامه سازمان در زمینه فضا و تجهیزات است.وی تصریح کرد: دانش آموزان با نیاز های ویژه به 105 قلم تجهیزات آموزشی، توانبخشی، پرورشی و تربیت بدنی نیاز دارند  که از این تعداد 19 مورد مربوط به تجهیزات ورزشی است و  برای تأمین این تجهیزات، اعتباری بالغ بر  ۵۰۰میلیارد ریال دیده شده است.حسینی با اشاره به این که یکی از بسته های سال جاری سازمان  آموزش و پرورش استثنایی ، «بسته مشارکتی خانواده محور» است، گفت: یکی از رویکردهای این بسته توجه به فعالیت های هویت آفرین خانوادگی است و در همین راستا، برگزاری جشنواره نشاط با یک روز بازی در کنار خانواده، توسعه ورزش خانواده محور و جشنواره ورزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه برنامه ریزی شده است.وی در پایان گفت: اجرای جشنواره روش تدریس مبتنی بر بازی، توسعه زیربنای علمی تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه، توسعه مشارکت ها ، عقد تفاهم نامه با سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه ورزش معلولین با هدف ایجاد هم افزایی، ارزیابی فعالیت های ادارات آموزش و پرورش استثنایی در حوزه فعالیت های تربیت بدنی و سامانه پرورشی و تربیت بدنی از دیگر برنامه های حوزه تربیت بدنی است.در ادامه این نشست مهرزاد حمیدی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز بر توانمندسازی خانوده ها در حوزه تربیت بدنی تأکید کرد و گفت: خانواده ها نقشی اساسی در پرورش و تربیت فرزند خود دارند و  بر این  اساس باید محتوایی مناسب برای والدین در این حوزه تدوین شود تا والدین بتوانند نقش مربی را ایفا کنند.وی تصریح کرد: ضرورت دارد در حوزه توانمند سازی والدین محتواهای چند رسانه ای مناسب تهیه و در اختیار آنان قرار داده شود.معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش وجود تجهیزات و امکانات تربیت بدنی در مدارس، بویژه مدارس استثنایی را از ضروریات دانست و گفت: از طریق هماهنگی با سازمان نوسازی، میتوان مدارس در حال ساخت را به امکانات تربیت بدنی مناسب دانش آموزان با نیازهای ویژه تجهیز کرد.وی با اشاره به  نهضت داوطلبی دانش آموزان  گفت : بر اساس این نهضت به  دانش آموزان مسئولیت های ورزشی نظیر «مربی یار»، «داور یار» داده می شود که موجب  هویت بخشی به دانش آموزان می شود.

سند تحول بنیادین