دستورالعمل‌های انحرافی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

دستورالعمل‌های انحرافی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

تسنیم در پی مطلب مندرج در خبرگزاری تسنیم در تاریخ 29شهریور99  باعنوان «دستورالعمل‌های انحرافی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش !» پاسخ ستاد اجرای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند:خوشبختانه در طول دو سال گذشته، گزارش‌های مستند فعالیت‌های صورت گرفته در راستای اجرای متوازن سند تحول به دفتر مقام معظم رهبری، هیئت دولت، هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی،کمیسیون آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... ارسال‌ شده است و با رسانه‌ها نیز تعامل موثری صورت گرفته است. برخی تلاش‌ها در این راستا که قابل اشاره بوده به شرح زیر است:با تلاش‌های انجام ‌شده دربند 75  سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی مقام معظم رهبری اجرای سند تحول تکلیف ‌شده است .در ماده 2 قانون برنامه ششم توسعه اجرای تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به‌عنوان موضوع محوری و تکلیف دولت در برنامه ششم تصویب شد. همچنین ماده 63 دولت را مکلف به اجرای سند تحول در نظام تعلیم‌وتربیت نموده است.به دنبال تصویب برنامه ششم، برای اولین بار با استقرار کامل 6 زیر نظام تکلیف شده در سند تحول ، برنامه زمان‌بندی و اجرایی سند در طول برنامه ششم تدوین و در 3 مهر 97 ابلاغ‌ شده است.برنامه سال‌های 1398 و1399کاملاً مستند به برنامه اجرایی سند تحول، و  ذیل هرکدام بیش از1400 فعالیت با شاخص‌های کمی و کیفی تدوین شده که بخشی از آن مستقیما در سطح مدارس پیگیری شده است.سامانه پایش سند تحول در وزارت آموزش‌وپرورش راه‌اندازی و در خروجی آن میزان تحقق و پیشرفت سند تحول بسیار فراتر ازآنچه در برنامه آمده، ثبت ‌شده است.در  فصل پایانی سند تحول سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول بنیادین نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی بر پایه این سند برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و در بخش دوم تصویب دستورالعمل‌ها و نقشه راه بعدی را به شورای عالی آموزش‌وپرورش سپرده است و شورا اخیر مصوبات زیادی در راستای اجرایی شدن سند تحول داشته که اسناد آن موجود می‌باشد.سند تحول 131 راهکار دارد که تنها در برنامه ششم 376 عنوان برنامه کلان برای تحقق آن در شورای عالی آموزش‌وپرورش به تصویب رسیدکه از این مجموع قریب به260 برنامه با بیش از 1400 فعالیت در سطوح ستاد، استان، منطقه و مدارس ساری و جاری و در حال اجرا می‌باشد.باهدف حسن اجرای برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ؛ بیش از 700 شورای هماهنگی و اجرایی سند، بیش از3000 کارگروه زیر نظام‌های شش‌گانه در سطوح ستاد، استان و مناطق، بیش از 2500 کارگروه هماهنگی برنامه‌های در سطح مناطق و بیش از 50000 کارگروه تحقق‌پذیری سند تحول در سطح مدارس شکل‌گرفته است .سرعت پیاده‌سازی سند تحول نیاز به زیرساخت‌ها و منابعی دارد، اما وزارت آموزش و پرورش علیرغم مسائل و مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر نهایت تلاش خود را جهت تحقق سند تحول داشته است.گزاراشات اجرای سند تحول به صورت سالانه در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب می‌شود، سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌گردد، اخیرا گزارش میزان پیشرفت و تحقق برنامه سال 98 مستند به سند تحول نهایی و به شورای عالی ارسال گردید.شورای عالی انقلاب فرهنگی به طرق مختلف و با جلسات متنوع پیگیر اجرای سند تحول می‌باشد.تربیت نیروی انسانی توانمند، افراد واجد شرایط از قبیل مدرس، دانشجو فرهنگیان، همچنین گفتمان سازی سند تحول در سطح کارشناسان مدیران مدارس و معلمان همواره مورد توجه و تاکید این وزارتخانه بوده و در برنامه‌های اجرایی کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت در سطح ملی و استانی در حال اجراست.آموزش معلمان و همراهی ایشان در اجرای سند تحول به ویژه در تربیت تمام ساحتی همواره مورد توجه ودر دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی به صورت تخصصی در دستور کار است.تنها مسیر اصلی و مطمئن جذب نیروی انسانی مورد انتظار سند دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی می‌باشد که چارچوب جذب و نگهداشت نیروی انسانی تدوین شده و در حال تصویب می‌باشد.پذیرش این موضوع که کسی خود سکان دار وزارت آموزش و پرورش بوده است با عدم آگاهی از مجموعه خدمات انجام پذیرفته که تنها به برخی از آنها اشاره شده است یکطرفه قضاوت نموده و خدمات ارزشمند همکاران خدوم خود را زیر سوال ببرد، بسیار دشوار است.کاش مصداق دستورالعمل انحرافی از نگاه میهمان رسانه، بیان می‌شد تا بهتر بتوان پاسخ صریح و شفاف ارائه نمود.فراموش نکنیم وزارت آموزش‌وپرورش مسئول اجرای سند تحول در سطح مدارس است، انتظار می‌رود به کمک رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی و با همراهی و همکاری تمامی دستگاه‌ها در تحقق بیش‌ازپیش اجرای این سند ملی بکوشیم.

سند تحول بنیادین