داوری 64فیلم کوتاه در نخستین جشنواره ملی ارزشیابی توصیفی در كرج
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز خبرداد :
مدیر کل آموزش و پرورش البرز گفت: در دبیرخانه نخستین جشنواره ملی ارزشیابی کیفی - توصیفی مستقر در این استان، 64 فیلم کوتاه برتر از استان های کشور داوری شد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان البرز ، خسرو ساکی روز گذشته در آیین افتتاح این جشنواره ملی که در سالن اجتماعات کانون امام علی (ع ) در کرج افزود: جشنواره فیلم کوتاه ارزشیابی کیفی - توصیفی، با اهداف آگاهی بخشی، تثبیت و تغییرِ نگرش ذی نفعان به زبان هنر در دوره ابتدایی که مهمترین دوره تحصیلی محسوب می شود به اجرا در آمده است. وی برگزاری این جشنواره را در بهبود کیفی ارزشیابی در سطح مدارس ابتدایی و تغییر نگرش مدیران، معلمان ، اولیا و ایجاد زمینه یادگیری بهینه در دانش آموزان دوره ابتدایی مهم دانست و اظهار کرد: این جشنواره در2 بخش فرهنگیان و آزاد در زمینه نقش ارزشیابی کیفی – توصیفی در بهبود یادگیری دانش آموزان، ایجاد انگیزه در همکاران و دانش آموزان، ارتباط معلم و شاگرد و ارتباط اولیا و معلمان ، بازخورد کیفی - توصیفی، شفاهی و کتبی در حین تدریس، تنظیم پوشه کار، اجرای آزمون عملکردی و استفاده از چک لیست ها برگزار شد. مدیر کل آموزش و پرورش البرز از راهبردهای تغییر نگرش والدین نسبت به ارزشیابی کیفی-توصیفی، کلاس های چند پایه و سنجش برای یادگیری با تاکید بر الگوی کاربست کلاسی، توجه به ویژگی های روانشناختی و کاربست صحیح ابزارهای جمع آوری و نگهداری اطلاعات بعنوان دیگر محورهای این جشنواره ملی یاد کرد. ساکی یاد آور شد: پس از ارزیابی داوران ، 5 اثر برتر شناخته شد که در آیین اختتامیه آثار برتر این جشنواره ملی معرفی می شود. وی گفت: با اینکه 14 سال از اجرای ارزشیابی کیفی - توصیفی در مدارس ابتدایی می گذرد اما هنوز خانواده ها از بازخورد های مثبت آن در بین دانش آموزان اطلاع کامل را ندارند. وی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره ملی موجب می شود تا نگاه جامعه هدف به تفاوت ارزشیابی توصیفی با ارزشیابی سنتی معطوف شود. ساکی گفت: در روش سنتی بازخورد در قالب نمره است و در روش توصیفی بر مبنای توصیف میزان پیشرفت دانش آموزان است. وی از هنر به عنوان یکی از پر نفوذترین روش های انتقال مفاهیم آموزشی به افراد یک جامعه به ویژه در فرآیند یاد گیری به دانش آموزان دوره ابتدایی یاد کرد و افزود: با استفاده از هنر می توان بسیاری از مفاهیم آموزشی را در ذهن مخاطبان جاودانه کرد. ساکی خاطر نشان کرد: یکی از بازخوردهای این جشنواره ملی باید بررسی نقاط ضعف ارزشیابی کیفی - توصیفی در دوره ابتدایی باشد تا با بکارگیری روش های مناسب به ویژه در حوزه سنجش دانش آموزان در آزمون های ورودی به مدارس نمونه دولتی و استعداد های درخشان ، برطرف شود. وی دوره ابتدایی را دوره اساس و فنداسیون شخصیت دانش آموزان دانست و افزود: در روش ارزشیابی کمی - توصیفی به همه ابعاد رشد شناختی دانش آموزان در بخش های عاطفی ، روانی و حرکتی توجه شده است. وی تاکید کرد: آنچه معلم را در اجرای یک ارزشیابی توصیفی تضمین می کند، ماهیت بازخوردی است که وی به دانش آموز می دهد زیرا رغبت یادگیری را در وی بوجود آورده است.