محمود امانی:
آموزش و پرورش، برای اجرای کامل سند تحول بنیادین نیازمند همکاری و همراهی دستگاهها و نهادهای مختلف است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: علی رغم برخی از چالشهاي حوزه اجراي سند تحول بنيادين، بعضی از مدارس، ایدههای تحولی خوبی را از سند تحول بنیادین گرفته و عملیاتی کردهاند كه باید به این کارهای خوب در اصلاح و ترميم سند تحول توجه نمود تا این سند مدرسهاي تر شود.
محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پروش در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: شورای عالی آموزش و پروش مصوب مجلس شورای ملی در اسفند سال 1300 است البته 25 سال قبل از این تاریخ یعنی در سال 1275 با عنوان «انجمن معارف» تشکیل شد.
امانی اضافه کرد: این انجمن در سیر تحولی خود با ماموریت ها و عناوین جدید: انجمن معارف، شورای معارف، شورای عالی فرهنگ و بالاخر شورای عالی آموزش و پرورش تا امروز به فعالیت خود ادامه داده است. حاصل این تلاش ها در طی 125 سال فعالیت خود، برگزاری بیش از 2000 هزار جلسه است که صورت مذاکرات و مصوبات آن از سال 1301 تاکنون موجود است.
وی اظهار کرد: این شورا، اساس و ساختار بنیاد فرهنگ جدید معاصر ایران را به طور اعم و نظام آموزش نوین را به طور خاص به عهده داشته است. خوشبختانه مجموعه اسناد تولیدی شورا در طی یک سده اخیر اعم از مصوبات، صورت مذاکرات و ... حفظ شده و در مرکز اسناد دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش نگهداری می شود.
امانی تاکید کرد: فعالیت این شورا علی رغم تاثیرگذاری مهمی که در عرصه فرهنگی و به خصوص آموزشی کشور داشته، چنانکه باید مورد بازکاوی قرار نگرفته است. بدون تردید، بررسی صورت مذاکرات و مصوبات شورا طی 100 سال فعالیت آن، می تواند درس ها و عبرت های درخور توجهی برای آموزش و پرورش امروزی در پی داشته باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پروش ادامه د اد: بررسی سابقه تاریخی شورا حاکی از آن است، هنگامی که تاسیس مدارس نوین در دو سه دهه قبل از مشروطه در دستور کار بخشی از رجال معارف پرور اعم از دیوانسالاران دولتی و برخی علماء قرار گرفت، به تدریج موسسان مدارس در صدد انسجام بخشی و هماهنگی در امورات مدارس خود برآمدند.
وی افزود: برای این منظور تشکل هایی برای تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز و سیاست گذاری در حوزه نظام آموزشی و مدارس تاسیس شد، اولین آن انجمن معارف در 125 سال قبل بود که ادامه آن در حال حاضر شورای عالی آموزش و پرورش می باشد و به نوعی قدیمیترین نهاد شورای قانون گذاری کشور همین شورای عالی آموزش و پرورش است.
امانی اضافه کرد: مسئولیت تشکیل این شورا در حیطه سیاست گذاری، قانونگذاری، تدوین و تصویب مقرارت و قوانین و همچنین نظارت بر اجرای این قوانین است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پروش افزود: یکی از مهم ترین دستاوردهای شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب سند تحول بنیادین می باشد، اجرایی کردن این سند وقت فراوانی را از آموزش و پرورش از زمان تدوین و تصویب گرفته است.
امانی ابراز داشت: شروع تهیه و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1383 می باشد که در سال 1390 متولد شد، این سند از مهم ترین مصوبات و دستاوردهای شورای عالی آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه نقش شورای عالی آموزش و پرورش نظارت بر اجرای سند تحول است، تاکید کرد: مجری اصلی این سند، وزارت آموزش و پرورش است هر چند اعتقاد داریم آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند از عده اجرای این سند برآید لازم است همه دستگاهها و نهادها برای اجرای کامل آن پای کار بیایند.
امانی اظهار داشت: اصلاحات سند تحول بنیادین بر اساس تاکید مقام معظم رهبری و مفاد فصل 8 سند انجام میشود، طبق این فصل هر 5 سال یک بار باید این سند مورد بازنگری، اصلاح و ترمیم قرار گیرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقدمات ترمیم و اصلاح سند تحول بینایدن فراهم شده است، ابراز داشت: در 5 سال نخست به دلیل فراهم کردن مقدمات اجرای این سند؛ نمیشد آنرا اصلاح کرد، اکنون این اصلاح در دستور کار شورای عالی و دبیرخانه آن قرار گرفته است. طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، این کار در ابتدای سال 1401 انجام خواهد شد.
اماني با اشاره به سه رويكرد اصلي در اصلاح، بازنگري و ترميم سند تحول بنيادين افزود: بر اساس سه رویکرد، اصلاحی(برخی از محتواهای سند تحول بینادین نیازمند اصلاح است)، رویکرد تکمیلی( در طی 10 سال گذشته مسئله های جدیدی در آموزش و پرورش شکل گرفته است که باید سند تحول بر اساس آنها بازنگری و ترمیم شود) و رویکرد اجرایی( در این قسمت باید به سئوالاتی مانند چرا اجرای سند با سرعت و شتابی که برای آن پیش بینی شده بود، اجرا نشد؟ چه موانعی(درونی مربوط به سند تحول و بیرونی محيط پيراموني و...) باعث اجرای کند سند تحول شده است).
وي ادامه داد: با توجه به اصول بالا شورای عالی آموزش و پرورش از آغاز سال گذشته کار بازنگری و ترمیم سند تحول بنیادین را در دستور کار خود قرار داده است، این شورا با تشکیل یک کمیته تخصصي و برگزاری نشستها و هم اندیشیهای خبرگانی(جلسات گروههاي كانوني) سعی در جمع آوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز برای اصلاح و بازنگری و ترمیم سند تحول بنیادین نموده است.
اماني با اشاره به تجربيات مدرسه اي در اجراي سند تحول بينادين، ابراز داشت: علیرغم بعضی از چالشهاي حوزه اجراي سند تحول بنيادين، برخی از مدارس، ایدههای تحولی خوبی را از سند تحول بنیادین گرفته و عملیاتی کردهاند، باید به این کارهای خوب در اصلاح، بازنگري و ترميم سند تحول توجه نمود تا سند مدرسهاي تر شود.
دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در پایان با اشاره به لزوم مشاركت ساير دستگاهها و نهادها در اجراي سند تحول بنيادين گفت: برای اصلاح، ترمیم و اجرای کامل سند تحول بنیادین نیازمند همکاری و همراهی دستگاههاو نهادهای مختلف هستیم؛ مشارکت نخبگان، فرهنگیان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت در ترمیم و بازنگری سند تحول بنیادین يكي از اصول اساسي براي اصلاح و ترميم سند تحول است.