دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه ها تاکید کرد:

مهم ترین مسئله و دغدغه ما در کشور باید آموزش و پرورش باشد/ یکی از نواقص نظام اجرایی ما ناشی از عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از نواقص نظام اجرایی ما ناشی از عدم ثبات مدیریتی آموزش و پرورش است و به علت تغییرات و عدم ثبات مدیریتی، یک فهم واحد و مشترک پیرامون سندتحول به وجود نمی‌آید و یک خوانش رسمی از سندتحول در میان مجریان سند شکل نمی گیرد.

به روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه ها، با بیان این که مدرسه قلب نظام تعلیم و تربیت است، گفت: مهم ترین مسئله و دغدغه ما در کشور باید آموزش و پرورش باشد و در این راستا مدرسه را باید در صدر تمام موضوعات و مسائل کشور نشاند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه ارزان ترین و پایدارترین راه برای رسیدن به تمام آرزوها در یک کشور است، افزود: مدرسه پایدارترین و عقلایی‌ترین راه برای رسیدن به همه آمالی است که برای بشر در این سرزمین و حتی در جهان دارد.

مبادی تولید بیسوادی را باید مسدود کنیم

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درخصوص فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سازمان نهضت سوادآموزی باید خود را برای انجام ماموریت‌های جدید بروز و تجهیز کند چون آموزش بزرگسالان همانند آموزش کودکان یک امر مستمر و مدوام بوده تعطیل بردار نیست.

امانی ادامه داد: انسداد مبادی بی سوادی وظیفه همه ماست. پوشش تحصیلی مدت هاست که وضعیت خوبی پیدا کرده است. آنچه که اهمیت دارد ارتقای کیفیت آموزش است. آنطور نیست که پوشش تحصیلی امری رها شده باشد بلکه به اشکال مختلف در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌شود و برای بازگرداندن تک تک بچه های بازمانده از تحصیل اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: طبق آیین نامه اجرایی مدارس، مدیران مدارس کنشگر محله هستند و بر این اساس، صرفا در مدرسه نمی‌نشینند تا هرکه آمد ثبت نام کنند بلکه پیگیر حضور بچه های لازم التعلیم هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شان و منزلت معلمی گفت: شان و منزلت معلمی مهم است و همه افراد در مقام نظر به آن اهتمام دارند اما در عمل باید به گونه‌ای رفتار کنند که مقام معلم در کشور تکریم شود. همه ما و هم خود معلمان مدارس و هم خانواده‌ها و رسانه‌ها مسئولیت داریم این فضا را بهبود بخشیده و از کاهش منزلت معلمان جلوگیری کنیم.

امانی به اقدامات شورای عالی آموزش و پرورش در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی در ایام کرونا از سوی‌ شورای عالی تدوین و ابلاغ شد. ما باید از فرصت‌های آموزشی فراهم شده در ایام کرونا برای دوران پساکرونا استفاده کنیم. نامه‌ای به وزیر محترم آموزش و پرورش  نوشتیم و پیشنهاد دادیم نتایج امتحانات و توانمندی و شایستگی های دانش آموزان مورد ارزیابی دقیق معلمان و مدارس قرار بگیرد و تجویزهای انفرادی از سوی مدارس برای همه دانش آموزان انجام شود و در ابتدای آغاز سال تحصیلی آینده مورد توجه قرار بگیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در تابستان دوره‌های آموزشی لازم برای جبران افت کیفیت یادگیری دانش آموزان درنظر گرفته شود. این اقدام از سوی معاونت‌های آموزش و پرورش در دست پیگیری و انجام است.

یکی از نواقص نظام اجرایی ما ناشی از عدم ثبات مدیریتی آموزش و پرورش است

وی درباره سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمی در رتبه بندی معلمان عنوان کرد: کیفیت باید مورد سنجش و مبنای جبران خدمت همکاران قرار بگیرد. درباره ملاک‌های کیفیت ما سه زمینه اصلی را مطرح کردیم که شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی از این جمله است. پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه ممکن است ابزارهای لازم برای سنجش این ویژگی ها فراهم نباشد در مرحله اول ملاک های سه گانه به شکل ساده‌تری سنجش شود و سپس در مراحل بعدی ارتقاء یابد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از نواقص نظام اجرایی ما ناشی از عدم ثبات مدیریتی آموزش و پرورش است گفت: به علت تغییرات و عدم ثبات مدیریتی، یک فهم واحد و مشترک پیرامون سندتحول به وجود نمی‌آید و یک خوانش رسمی از سندتحول در میان مجریان سند شکل نمی گیرد. اگر به خود سند مراجعه کنیم عمده زمینه های اجرا را در شش زیرنظام مشخص کرده که این زیرنظام ها تصویب شده اند و اگر مبنای عمل باشند می‌توان به صورت دقیق تر و مشخص‌تری شاخص بندی انجام و آن را اجرا کرد.

وی ادامه داد: البته برخی اقدامات اجرایی نیز در سنوات گذشته صورت پذیرفت که اثرگذاری لازم را نداشت و تغییر سریع و شتاب زده ساختار نظام آموزشی از این جمله است.

امانی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در برخی مقاطع زمانی به نیابت از وزارت خانه و نه به عنوان وظیفه ذاتی خود اقدام به تدوین زیرنظام ها و صیانت از سندتحول کرد گفت: در این دوره وزیر محترم آموزش و پرورش یک مشاور برای اجرای سندتحول منصوب کرده و قرارگاهی برای اجرای سندتحول تشکیل داده اند که اقدامات لازم درباب اجرای سند در وزارتخانه در دست انجام است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره درخواست وزیر آموزش و پرورش از شورای عالی مبنی بر حذف قوانین اضافی و کمتر قانون نوشتن گفت: عمده تقاضاها از بدنه آموزش و پرورش می رسد و بدنه، نیازمند قانون است. در تمام کشورهای جهان وقتی نظام های آموزش رسمی و در کنارش نهادهای قانونگذار شکل گرفتند به این نتیجه رسیدند که نظام تعلیم و تربیت رسمی نیازمند قوانین تخصصی است و این چنین بود که شوراهای عالی آموزش و پرورش به عنوان شعبه‌های مجلس در کشورهای مختلف شکل گرفتند و در ایران هم سابقه ای بالای 126سال دارد، ۱۰ سال قبل از مشروطیت، انجمن معارف با همین ماموریت شکل می‌گیرد و تا امروز ادامه دارد.

وی با تاکید بر اینکه کار شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذاری و قانونگذاری در راستای نظام تعلیم و تربیت است، افزود: کار قانونگذاری و نظارت، تعطیلی بردار نیست و در عین حال باید دائم پالایش قوانین را داشته باشیم. ما هم پالایش دائمی داریم و هرسال تعدادی از مصوبات را انتخاب و روی آنها پایش ملی انجام می دهیم و یکبار هم مطالعه کلانی سفارش داده شد. پایش دائمی وجود دارد و اگر هر قانونی زمان اجرای آن به پایان برسد، تاریخ انقضایش اعلام می‌شود.

فرمول تعطیل نشدن "شاد"

امانی در پاسخ به اینکه استراتژی ما پس از کرونا چه باید باشد؟ گفت: در گذشته و قبل از کرونا معلمان وقت کلاس را صرف اموری می کردند که از جنس تدریس و تفهیم محتوای درسی بود و تعدادی تکالیف می‌دادند و ادامه راه یادگیری در خانه انجام می‌شد. در دوره آموزش غیرحضوری با روی کار آمدن مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد، ویدئوی تدریس معلمان برتر در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است آنچه قبلا در کلاس درس برای تقویت یادگیری ارائه می‌شد در بیرون از کلاس تداوم یابد و گروه‌های یادگیری در کلاس شکل گرفته و منابع مجازی یادگیری از سوی معلم به دانش آموزان معرفی شود تا وقتی به کلاس درس برمی‌گردند حاصل یادگیری خود را در کلاس در میان بگذارند. با این فرمول شبکه شاد ارتقا پیدا می‌کند و رها نمی‌شود.

چرا بهترین دانشگاه‌ها دولتی‌اند اما بهترین مدارس دولتی نیستند؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره کیفیت مدارس دولتی گفت: باید این سوال را پرسید که چرا بهترین دانشگاه‌های ما دولتی اند اما بهترین مدارس ما لزوما مدارس دولتی نیستند؟ ۱۰۰ سال به دانشگاه‌های دولتی رسیده‌ایم و برایشان کم نگذاشته‌ایم اما در آموزش و پرورش در مقاطع زمانی مختلف با وضعیتی مواجه ‌شدیم که تعداد دانش آموز در منطقه‌ای بالا رفته و مدارس را دوشیفته کرده‌ایم و وقتی چنین عمل کرده‌ایم، همه روز و فرصت دانش آموز را برای انجام سایر امور گرفته‌ایم و نظم خواب و زندگی‌اش را به هم زده‌ایم.

امانی ادامه داد: چرا نیامده‌ایم استانداردهای تشکیل کلاس درس را رعایت کنیم؟ سقف دانش آموز در کلاس درس ابتدایی باید طبق قانون ۲۶ نفر باشد، اما این گونه نشده است. یک علت این است که پیش بینی لازم را به عمل نیاورده و به اندازه کافی فضای فیزیکی نساخته‌ایم. مقصر هم وزیر آموزش و پرورش نیست. ما باید مدرسه را بر صدر بنشانیم. در مسئله آموزش و پرورش باید ببینیم که این وضعیت کنونی ما حاصل کدام تصمیم‌های بنیادی ماست. چرا مثلا سهم آموزش و پرورش در درآمد ناخالص ملی به اندازه لازم دیده نشده است؟

وی افزود: دغدغه تغذیه، پوشاک، آموزش، بهداشت و بسیاری موارد دیگر باید موردتوجه قرار بگیرد و عزم ملی برای آن وجود داشته باشد. باید دقیق و بنیادی بیاندیشیم و در باب آموزش و پرورش تمهیدات جدی داشته باشیم. به عنوان مثال باید ساختمان آموزش و پرورش در محله، ساختمان خوب و ایمنی کامل باشد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه باید به گفتمان ملی تبدیل شود اظهار داشت: برای ایمن شدن مدارس، کشور، همه افراد جامعه باید بسیج شده و در بازه زمانی مشخص همه مدارس ایمن‌سازی شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره موضوع علم نافع و غیرنافع که در فرمایشات رهبری به آن اشاره شده بود گفت: آموزش و پرورش سه ماموریت اصلی دارد. نخست آنکه باید شایستگی‌های پایه یادگیری را در بچه‌ها ایجاد کند تا در طول ۱۲ سال به افرادی تبدیل شوند که از پس نیازهای یادگیری خود برآیند. در بخش شایستگی‌های پایه زبان آموزی محاسبه کردن، مهارت‌های تفکر، مهارت های فرایندی مانند مشاهده کردن، فرضیه سازی و... را داریم و یک بخش جدی است که مهارت‌های پایه یادگیری از همین جا بنا گذاشته می شود.

امانی افزود: دومین ماموریت این است که به یک سطح متوازن و متعادلی از رشد در ساحت‌های شش‌گانه برسند. ماموریت سوم این دوره که ماموریت ویژه ملی هم هست، هویت بخشی ملی ایرانی اسلامی بر پایه فرهنگ و تمدن غنی ایران و اسلام است و هر محتوایی به این سه اصل، متصل شود مفید و نافع است و خارج از آن را باید کنار گذاشته شود. باید موقعیت‌های یادگیری مفید و رشد دهنده‌ای در مدارس ایجاد کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی سوال می‌کنند محفوظات مورد تایید شماست؟ گفت: فقط بحث محفوظات مطرح نیست، آن محفوظات، ملاک سنجش‌هایی است. باید فهم عمومی را در دانش آموزان بالا ببریم. سازمان پژوهش دارد برنامه‌های خود را در چارچوب این ملاک‌ها تنظیم و ارائه می کند.