مشاور دبیرکل عالی آموزش و پرورش:

با گذشت ۱۰ سال از زمان تدوین و تصویب سند تحول بنیادین، نیازها و مقتضیات نظام آموزشی تغییر کرده است

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: با گذشت ۱۰ سال از زمان تدوین و تصویب سند تحول بنیادین، نیازهای دانش آموزان و جامعه و مقتضیات نظام آموزشی تغییر کرده است.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ مجید رعنایی مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰ سال از تدوین و تصویب سند گذشته و نیازهای دانش آموزان و مقتضیات نظام آموزشی تغییر کرده است گفت: سه رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه، رویکرد اصلاحی با هدف رفع ابهامات سند و به حداقل رساندن تفسیرپذیری برخی گزاره های سند و رویکرد اجرایی در این بازنگری مدنظر است.

مجید رعنایی با اشاره به ترمیم و بازنگری در سندتحول بنیادین گفت: امر تدوین برنامه زیرنظام های سند در سال های گذشته در حال انجام بود و هنوز استلزامات برنامه‌ای فراهم نشده بودتا بتوانیم بازنگری انجام دهیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز بر ترمیم سند تحول تاکید داشتند به گونه‌ای که با نگاه تکمیلی صورت گیرد.

رعنایی ادامه داد: مواردی چون کمک به افزایش سازگاری درونی و بیرونی سند، تاکید بر پژوهش محوری، توجه به آرمان ها و واقعیات، شاخص پذیر کردن اجرای سند در روند ترمیم سند مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه پروژه های پژوهشی جامعی در این زمینه انجام شده است گفت: فراخوان عمومی در جهت دریافت نظرات اعلام و داده های لازم جمع آوری شدند. همچنین کمیسیون‌های شورای عالی مشغول کار هستند و وزرای آموزش و پرورش طی ۱۰ سال اخیر دعوت شدند تا تجربیات خود از چالش‌های اجرایی سند در دوران مدیریتشان را به ما منعکس کنند. علاوه بر این با همکاری یک گروه نخبگانی، چالش ها و مسائل کلان آموزش و پرورش را احصاء کردیم.

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در نسخه ارتقا یافته سندتحول بنیادین مواردی چون تبیین روشن‌تر اصطلاحات و مفاهیم تحولی، روشن سازی برخی راهکارها و یا ادغام و تقویت آنها، تبیین دقیق‌تر وظایف شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش تقویت و تکمیل مولفه‌های مدرسه‌ای، شاخص پذیر کردن سند برای اجرا، نظارت و ارزیابی انجام خواهد شد.

مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصویری از سند تحول ترمیم شده را اینگونه ارائه کرد: فصل اول کلیات: تبیین روایت کلان و منطق تحول، تببین روشن‌تر اصطلاحات و مفاهیم تحولی.
فصل دوم، بیانیه ارزش: ادغام، تقویت و غنی‌سازی برای انتقال مفهوم صورت خواهد گرفت. فصل سوم، بیانیه ماموریت: با توجه به سیاست‌های کلی ایجاد تحول مبنی بر حاکمیتی بودن نظام تعلیم و تربیت، موضوع مهدکودک و پیش‌دبستانی مورد توجه قرار خواهد گرفت. فصل چهارم، چشم‌انداز: تغییر افق صورت می‌گیرد و محتوا شوق‌انگیز‌تر و عینی‌تر خواهد شد. مدرسه در افق چشم‌انداز: مولفه‌های مدرسه‌ای روشن‌سازی، تقویت و تکمیل خواهد شد‌.

وی ادامه داد: فصل پنجم، هدف‌های کلان: بازنگری و طبقه‌بندی خواهد شد. فصل ششم، راهبردهای کلان: بازنگری، روشن‌سازی و تقویت خواهد شد. فصل هفتم هدف‌های عملیاتی و راهکارها: روشن‌سازی برخی از راهکارها یا ادغام و تقویت آنها. فصل هشتم: با هدف انسجام مفهومی ایجاد خواهد شد. مبنای دقیق‌تری برای تببین و راهبری زیر نظام‌ها و خرده‌نظام‌های مربوط برای ناظران، مجریان و کنشگران در راستای انتظارات واحد تعیین تکلیف می‌شود. فصل نهم، چارچوب نهادی و نظام اجرایی: وظایف آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی روشن‌تر می‌شود.

رعنایی درباره نحوه نظارت بر اجرای سند گفت: بر اساس سند فعلی، در فصل هشتم نظارت را در سه سطح تعریف شده است؛ نخست نظارت و ارزشیابی راهبردی است که برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دوم نظارت و ارزشیابی برنامه‌ای که بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است و سوم نظارت و ارزشیابی عملیاتی است که برعهده وزارت آموزش و پرورش است. نکته مهم این است نظارت و ارزشیابی در این سطوح مورد اشاره باید مکمل همدیگر باشند.

وی افزود: براین اساس تمرکز نظارتی ما در شورای عالی آموزش و پرورش بر اهداف عملیاتی و چرخش‌های زیرنظام ها متمرکز می‌شود. یکی از چالش‌هایی که در ۱۰ سال اخیر به آن رسیدیم این است که به بعد نظری سند عنایت و توجه لازم صورت نمی‌گیرد و روح سند بر برنامه‌ها دمیده نشده است.

سند تحول بنیادین