وزیر آموزش و پرورش در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی تأکید کرد:
مردمی سازی فعالیتها و برنامههای دولت با تقویت و توسعه فرهنگ «وقف» و«بخشش»
وزیر آموزش و پرورش در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی با اشاره به اینکه، ایران در سال ۲۰۲۱ در شاخص جهانی بخشش، رتبه ۳۲ را داشته است و جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه افراد وقف کننده است، گفت: تقویت و توسعه فرهنگ «وقف» و«بخشش» باید در راستای مردمی سازی فعالیت و برنامههای دولت سیزدهم صورت گیرد.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری، در پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: دانشگاهها به چهار دسته تقسیم میشوند؛ دسته اول، مؤسسات آموزشی آموزش محور که سواد اسمی یعنی سیستم حافظه محور و مدرکگرا را در جامعه جاری میکنند را شاهد هستیم، پس از آن موسسات پژوهشی که صاحب پژوهشهایی در حوزههای مختلف به صورت کمی و کیفی را انجام دادهاند و نتیجه آن سواد مفهومی شده را میبینیم.
وی ادامه داد: سومین دسته از این تقسیم بندی دانشگاهها، موسسات کارآفرین محور هستند که اقدام به خلق کارآفرین میکنند، سوادی که این گروه از موسسات تولید میکنند سواد عملکردی است. و آخرین دسته؛ موسسات آموزشی هستند که مسئولیت اجتماعی را ایفا میکنند و علاوه بر آموزش فرد در کنار پژوهش و به ظهور رساندن پژوهش فرد بتواند حاصل آن را برای کمک به دیگران به کار گیرد بنابراین، چنین سوادی، سواد چند بُعدی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که از سال ۱۹۷۰میلادی بخش سومی به اقتصاد اضافه شد، تصریح کرد: پس از بخشهای خصوصی و دولتی، تعاونیها بودند یعنی زمانی که دیدگاه سوسیالیستی کاهش پیدا کرد، بخش سومی به اقتصاد اضافه شد به نام وقف، خیریه و یا کمک داوطلبانه که در همین راستا سازمانهایی ایجاد شد.
وی به جایگاه وقف در آیات قرآنی و تاریخ اسلام اشاره و افزود: درسالهای ۱۹۹۰تا ۲۰۰۰نقش بخش سوم از اقتصاد در حوزه تولید ناخالص داخلی در کشوری مثل کانادا ۸.۱درصد بوده، همچنین در شاخص توسعه منابع انسانی در کشور هلند موضوع کمکهای داوطلبانه بیش از ۱۴درصد بوده است.
عضو کابینه دولت مردمی اضافه کرد: به دلیل اهمیت موضوع مذکور، شاخصی تحت عنوان شاخص بخشش ایجاد شده که از سوی موسسات مختلف سالانه پایش و کشورها رتبه بندی میشوند لذا این ردیفها عبارتند از کمک اشخاص، کمک موسسات و کمک دستگاهها مانند دانشگاهها و موسسات آموزشی و فرهنگی دولتی، حتی اگر قانون بودجه هم نگاه بیاندازیم شاهد خواهیم بود که درصدهای مختلفی برای بودجه فرهنگی پیش بینی شده است.
وی با اشاره به این موضوع که در رابطه با کمکهای داوطلبانه و همچنین «وقف» بخش ثبت آمار وجود دارد، اظهار کرد: کشور ما در سال ۲۰۲۱در شاخص جهانی بخشش رتبه ۳۲را داشته است، همچنین در تعداد افراد کمک کننده جزو ۱۰کشور برتر هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در کشور ما همه این آمارها ثبت نمیشود، برای مثال هستند کسانی که انفاقهایی را انجام میدهند اما هر نحوی حاضر به ثبت آمار نیستند و بیشتر تمایل دارند ناشناس بمانند یا برای مثال دیگر میتوان به این موضوع اشاره داشت ساز و کاری وجود ندارد تا کمکهایی که در ماه محرم، مراسم اربعین و یا عید قربان انجام میشود را ثبت کرد.
وی افزود: در دنیا اگر کمکی انجام میشود حتما از سوی مؤسسات است اما این موضوع در ایران انجام نمیشود هرچند تا جایی که مردم اجازه دهند ما آن را ثبت میکنیم.
نوری با اشاره به نقش موثر خیرین در مبحث وقف و کمکهای داوطلبانه گفت: با افتخار دست خیرین مدرسهساز را می بوسم. از سال ۷۷که این نهاد ایجاد شده است تا به این لحظه نزدیک به ۳۰درصد مدارس کشور را بازسازی کردهاند و امروزه نیز از هر دو مدرسهای که ساخته میشود، ساخت یکی از آنها به همت خیرین مدرسه ساز است.
وی با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر مردمیسازی فعالیتهای علمی و عمرانی، ادامه داد: امیدوارم مسئولیت اجتماعی شرکتی و مسئولیت اجتماعی کسانی که در فعالیتهای مختلفی هستند فقط در جهت گرفتن مستندسازی و کنترل کیفیتهای گوناگون نباشد.