مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران:

مدرسه، مرکز ثقل و کانون سند تحول بنیادین است

مديركل آموزش‌وپرورش شهر تهران گفت: اجرای سند تحول بنيادين صرفا برعهده آموزش‌وپرورش نيست. بايد يك عزم جدی و تقسيم كار ملي برای اجرای آن طراحي و اجرا شود تا وظيفه همگان درباره اجراي سند تحول بنيادين مشخص شود.

نشست «مدرسه، کلید طلایی اجرای سند تحول بنیادین» با حضور دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش، مدیرکل، معاونان و جمعی از مدیران مديران مدارس آموزش و پرورش شهر تهران، صبح امروز ۱۲ مردادماه در مدرسه ماندگار البرز برگزار شد.

علیرضا کریمیان در این نشست با تسلیت ایام محرم وقیام امام حسین(ع)،  اظهار کرد: مدرسه، مرکز ثقل و کانون سند تحول بنیادین است. اگر می خواهیم این سند را اجرا کنیم باید بر روي مدارس متمرکز شویم. معلم محور اصلي اجراي سند بنيادين است. وقتی می گویم معلم، صرفا کسانی که ابلاغی معلمی دارند منظورم نیست همه کادر مدارس معلم هستند. مدرسه خوب که می تواند و باید بتواند سند را اجرا کند مدرسه ای است که تجلی بخش اسلام و انقلاب است.

عضو شوراي عالي آموزش و پرورش اضافه کرد: مدرسه باید خودش را برای اجرای طرح های دولت ارتقا داده و مدرسه باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد. شوراهای مدرسه باید دارای قدرت تصمیم سازی و تصمیم گیری باشند. بايد به مدرسه اجازه تصمیم سازی و تصمیم گیری بدهیم. اگر دانش آموزی در بزنگاه های مختلف زندگي بنا شد انتخابی داشته باشد، مدرسه باید این ظرفیت را داشته باشد که راه را به او نشان دهد تا بهترین انتخاب را داشته باشد.

وي در ادامه عنوان کرد: مدرسه ایده آل ما در تعامل با مسجد و کانون های محلی است. هر مدیری که توانسته چنین تعاملی ایجاد کند در مجموع می بینیم مدیری موفق است.

او با اشاره به چالش های اجرای سند تحول بنیادین گفت: اجرای سند تحول بنيادين صرفا برعهده آموزش‌وپرورش نيست. بايد يك عزم جدی و تقسيم كار ملي برای اجرای آن طراحي و اجرا شود تا وظيفه همگان درباره اجراي سند تحول بنيادين مشخص شود.

کریمیان با تاکید به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: توزیع نامتوازن نیرو در آموزش و پرورش يك مشكل اساسي ومهم است، یعنی در یک منطقه مازاد نیرو و در منطقه دیگر کمبود نيرو داريم. بحث دیگر سونامی بازنشستگی در آموزش‌وپرورش است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران از مشکلات معیشتی معلمان و انگیزه نداشتن آنها و نبود جایگاه اجتماعی و شان آنها گفت و افزود: بحث اعتبارات و اجرای سند تحول بنیادین هم مطرح است که باید به آن توجه کرد. ما با 110 درصد تخصیص بودجه بازهم با کمبود بودجه وارد سال جدید شدیم.ما نیازمند ثبات مسئولیت در آموزش و پروزش هستیم. این جا‌به‌جایی مدیریت‌ها در آموزش و پرورش باعث می‌شود آنچه می خواهیم در اجرای سند تحول اتفاق نیفتد.

کریمیان از آسیب و محدودیت‌های برون سازمانی به عنوان دیگر چالش اجرایی شدن سند تحول گفت و ادامه داد: یکی از این مسایل بیرونی مسئله کنکور است. مدیران را براساس قبولی دانش آموزانش در کنکور می سنجند. این آسیب است. کسی به سایر دستاوردهای مدیر مدرسه توجه نمی کند.

عضو شوراي عالي آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش دیربازده است و معمولا ما مدیران به سمت امور زودبازده می رویم تا سریع گزارش بدهیم. این اشکال است.

وي به گزینش و انتخاب معلمان و دقت نظری که در گذشته وجود داشت اشاره کرد و گفت:  امروز برای جبران کمبودها از نیروهایی استفاده می کنیم که فرصت گزینش درست آنها را هم ندارم. موضوع را خیلی باز نمی کنم، می دانید منظورم چیست.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران راهکارهای عبور از این چالش را افزایش سطح آگاهی مجموعه آموزش‌پرورش دانست و اظهار کرد: اگر بتوانیم مدیر مدرسه‌ای را توانمند کنیم و آموزش کافی به او بدهیم تمام مدرسه نگرشش نسبت به سند تحول مثبت می‌شود. باید مدیرها را به گونه‌ای پرورش و آموزش داد که بتوانند در مقاطع مورد نیاز قدرت تصمیم‌گیری داشته باشند.