وزیر آموزش‌وپرورش در نشست هم‌اندیشی با سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت؛

برنامه‌های روابط عمومی‌ها از سایر بخش‌های نهادها و دستگاه‌ها، پررنگ‌تر و سنگین‌تر است/ اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان کار بسیار بزرگی است

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست هم‌اندیشی با سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، روابط عمومی‌ها را دروازه هر سازمانی دانست و گفت: در دنیا برنامه‌های روابط عمومی‌ها از سایر بخش‌های نهادها و دستگاه‌ها، پررنگ‌تر و سنگین‌تر است.

یوسف نوری در نشست هم‌اندیشی با سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که در ساختمان شهید رجایی و با حضور روابط عمومی‌های حوزه‌های ستادی و حضور مجازی روسای ادارات آموزش‌وپرورش استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: دو دوره در تاریخ تبلیغات وجود دارد، یکی قبل از رنسانس شکل گرفت و یکی دیگر از زمان شکل‌گیری شرکت‌ها و به وجود آمدن روابط عمومی‌ها شکل گرفت.

وی منفعت‌های انسانی را عامل اصلی ارتباطات نام برد و افزود: اغلب نظام‌های سیاسی حاکم بر نقاط مختلف جهان اصل منفعت را سرلوحه خود قراردادند و بنگاه‌های خبری نیز همواره در خدمت نظام‌های سرمایه‌داری است.

نوری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم تصریح کرد: در اسلام، اصل؛ رضایت خداوند است و در فرآیند تبلیغات نیز باید مصلحت مردم موردتوجه باشد.

وی ادامه داد: روابط عمومی‌ها، دروازه هر سازمانی هستند و مردم نیز مشتریان آن هستند.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی روابط عمومی، مردم مداری است، بنابراین گسترش شفاف‌سازی و آرامش بین مردم و هموار ساختن مسیر پیشرفت جامعه از عملکردهای روابط عمومی‌هاست.

وی اضافه کرد: روابط عمومی‌ها باید انگاره‌ها را تغییر دهند مثلاً در فرآیند رتبه‌بندی باید فواید اجرای طرح ازجمله ارتقای نظام تعلیم و تربیت ارتقایشان معلمان و سایر مزایای آن مطرح و اطلاع‌رسانی شود.

عضو کابینه دولت مردمی با تشریح خدمات یک‌ساله دولت سیزدهم گفت: بودجه ما از ۹ و ۶ دهم درصد به بیش از ۱۳ درصد رسیده است خدمات بیمه‌ای کارمندان نیز ارتقا یافته و کارهای خوبی نیز در دستور کار دولت است.

وی ادامه داد: این دولت با تلاش بی‌وقفه نظام رتبه‌بندی را اجرایی کرد هرچند اجرایی کردن طرح زمان‌بر است اما انشا الله در همین راستا به‌زودی مبالغی به‌صورت علی‌الحساب به‌حساب معلمان مشمول طرح واریز خواهد شد.

نوری خاطرنشان کرد: اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان کار بسیار بزرگی است لذا با توجه معیارهایی که قانون تعیین کرده است اجرای آن زمان‌بر است.

وی از تلاش‌های سخنگوی دولت در فرآیند تصویب رتبه‌بندی تقدیر و عنوان کرد: هم دانشگاه‌های ما و هم روابط عمومی‌های ما مأموریت محور شده‌اند لذا سایر بخش‌ها نیز باید چنین باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌وپرورش در راستای ارتقای فرهنگ جامعه طرح‌های خوبی را در یک سال اخیر اجرایی کرده است که آخرین آن برگزاری سوگواره احلی من العسل بود و در سطح بسیار وسیعی از کشور و با حضور انبوه دانش آموزان اجرا شد.

وی ادامه داد: ضروری است از ظرفیت‌های نظام تعلیم و تربیت بیش‌ازپیش استفاده کنیم و در همه برنامه باید پیوست فرهنگی و بخشی از آن پیوست رسانه اي داشته باشیم.

عضو کابینه دولت مردمی تصریح کرد: در دنیا برنامه‌های روابط عمومی‌ها از سایر بخش‌های نهادها و دستگاه‌ها، پررنگ‌تر و سنگین‌تر است.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع گفت: در برابر رسانه‌های ما، همواره رسانه‌های دشمن تلاش کرده‌اند تا حقایق و دستاوردها را وارونه جلوه دهند بنابراین ضروری است رسانه‌های داخلی قوی عمل کنند.

نوری افزود: در خصوص نتایج کنکور امسال تبلیغات رسانه‌های ما ضعیف بود لذا رسانه‌های مخالف موفقیت‌های مدارس دولتی را به‌عنوان موفقیت مدارس غیردولتی به جامعه معرفی کردند؛ بنابراین ابن موضوع‌های موردتوجه قرار گیرد

آموزش حکمرانی و واقعیت‌های زندگی اجتماعی به دانش آموزان ضرورت دارد / رسانه آموزش‌وپرورش ۱۶ ميليون دانش‌آموز است

علی بهادری جهرمی در نشست هم‌اندیشی سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و وزیر آموزش‌وپرورش با مدیران روابط عمومی حوزه‌های ستادی و استانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اينكه رسانه آموزش‌وپرورش ۱۶ ميليون دانش‌آموز است، تأکید کرد: حکمرانی و واقعیت‌های زندگی اجتماعی به دانش آموزان، آموزش داده شود.

 علی بهادری جهرمی بابیان این‌که در دوره دانش‌آموزی، عضو مجلس دانش‌آموزی بوده است و در آن زمان به‌عنوان نمايندگان دانش آموزان به ديدار رئیس‌جمهور وقت هم رفته بودند، اظهار كرد: بسیاری از آموخته‌های افراد از دوره دانش‌آموزی است و بخش زيادي از توانمندی‌های ما در بزرگ‌سالی، مرهون زحمات و تلاش‌های معلمان است. معلمان رسالت بزرگ و سنگینی در تربیت دانش آموزان دارند و با سعه‌صدر، بزرگواری و به‌تدریج دانش را بدون كاهش علاقه و انگيزه دانش آموزان به آن‌ها منتقل می‌کنند.

وی بابیان اینکه خداوند پیام‌آوران و رسولان خويش را از بين انسان‌ها انتخاب كرده است، زيرا اين كار اثرگذاری بهتري دارد و اين موضوع در توسعه روابط عمومی‌ها می‌تواند راهگشا باشد، اظهار کرد: بهتر است تا کار تبلیغی و رسانه‌ای در آموزش‌وپرورش از سوی خود دانش آموزان باشد و هر دانش‌آموز می‌تواند یک رسانه براي آموزش‌وپرورش باشد و از آن‌ها می‌توان به‌عنوان شبکه اطلاع‌رسانی اصلی آموزش‌وپرورش استفاده كرد، لذا بايد براي استفاده از اين ظرفيت هدف‌گذاری كرد.

سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با طرح این موضوع كه علی‌رغم آمارهايي كه در حوزه روابط عمومي و اطلاع‌رسانی داده می‌شود و همه آن‌ها نشان از كار خوب و فعالیت‌های روابط عمومی‌ها دارد، اما بايد پرسيد در وراي این‌همه فعاليت چه مفهوم و موضوعی قرار است به مخاطبان منتقل شود، گفت: رسالت آموزش‌وپرورش تعلیم و تربیت است، لذا يكي از مشكلات جامعه ايراني عدم آموزش حكمراني و واقعیت‌های زندگي اجتماعي است به‌طوری‌که افراد آن‌قدر توانمند شوند تا در يك زندگي اجتماعي، مسائل مهم و مهم‌تر را از هم تشخيص و بر همين اساس مطالبه داشته باشند و بتوانند تصميم بگيرند كه هزینه‌های عمومي صرف تمامي مسائل نشود و درنتیجه آن و به دليل محدوديت منابع هيچ مسئله‌ای به نتيجه نرسد، بلكه با همفكري جامعه و تشخيص مسائل مهم و مهم‌تر و باوجود محدوديت منابع، اولويت حل مسائل مشخص شود كه اين موضوع نيازمند اين است كه جامعه داراي دانش حكمراني باشد.

بهادري جهرمي ادامه داد: به دليل اهميت آموزش‌های دوران كودكي و نقش مهم و ماندگار آن‌ها در دوران بزرگ‌سالی، آموزش‌وپرورش بايد حکمرانی و واقعیت‌های زندگی اجتماعی را به دانش آموزان آموزش دهد. کودکان ما باید در ساحت‌های مختلف زندگی ازجمله زندگي اجتماعي مهارت داشته باشند و این مهارت در هر مرحله‌ای از سن آن‌ها ارتقا یابد و يكي از بزرگ‌ترین متولیان اين آموزش‌ها، نظام تعليم و تربيت كشور است.

وی افزود: تصمیم‌های دولت در مورد بسیاری از مفاهیم مانند شفاف‌سازی، دولت هوشمند، نسخه‌نویسی الکترونیکی و ... بر اساس واقعیت‌های اقتصادي و اجتماعي گرفته‌شده است و دانش آموزان به‌عنوان بخشي از جامعه بايد بتوانند دليل اتخاذ اين تصمیم‌ها را بررسي، ارزيابي و اولویت‌بندی كنند كه كدام موضوع و تصميم بايد سریع‌تر اجرا شود و چه موضوعي می‌تواند با تأخیر بيشتري در كشور انجام شود. آموزش‌وپرورش براي ورود به اين آموزش‌ها، می‌تواند با برگزاري رویدادهاي حل مسئله، جشنواره و مسابقات، دانش آموزان را براي شركت در اين برنامه‌ها ترغيب نمايد و كودكان با شركت در اين برنامه‌ها، تشويق به تحقيق در مورد موضوعات مختلف می‌شوند و اين تحقیق‌ها منجر به افزايش دانش آنان در حوزه حكمراني و واقعیت‌های زندگي اجتماعي می‌شود.

سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تصريح كرد: کودکان و نوجوان سرشار از استعداد هستند و بااستعدادهایشان می‌توانند اتفاقات خوب که در کشور و در حوزه‌های مختلف می‌افتد را از نگاه و ذهن خلاق خودشان به تصوير كشيده يا مطلبي مناسبي بنويسند.

وی با اشاره به اينكه انتشار اخبار خوب يكي از وظايف روابط عمومی‌ها است تا مردم از اتفاقات خوبي كه در كشور می‌افتد، مطلع شوند، تصریح کرد: یکی از اهداف رسانه‌های خارجی سرکوب اخبار خوب در کشور است، لذا روابط عمومی‌های آموزش‌وپرورش با آموزش كودكان و نوجوانان می‌توانند اخبار خوبی که در محیط زندگی آن‌ها اتفاق می‌افتد را منتشر کنند و در این مسیر با برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات دانش آموزان را تشویق به حضور در اين مسابقات نمايند.

 شایان‌ذکر است؛ در این نشست مصطفی بابایی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی به تشریح برنامه‌ها و عملکرد ۸ ماهه مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت.

همچنین؛ تعدادی از مسئولان روابط عمومی به نمایندگی از جامعه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی‌های سراسر کشور به ارائه گزارش عملکرد پرداختند و پیشنهاد‌هایی را نیز ارائه کردند.