رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری:

جایگاه تعلیم و تربیت در دولت مردمی‌ جایگاه والایی است و باید ارتقا یابد

رئیس‌جمهور گفت: در دولت مردمی، جایگاه تعلیم و تربیت جایگاه بالایی است و مساله اصلی عمل به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت در کشور است.

آیت‌الله دکتر سید‌ابراهیم رئیسی در دومین نشست خبری به‌مناسبت اولین سالروز آغاز فعالیت دولت مردمی و مصادف با هفته دولت، با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت و نیز حاج قاسم سلیمانی، گفت: خداوند متعال را شاکرم که توفیق داد تا بتوانم به اتفاق همکارانم یکسال به عنوان خدمتگزار در خدمت مردم باشم.

رئیس‌جمهوری با سپاسگزاری به درگاه خداوند و نیز قدردانی از صبوری و همراهی مردم با دولت افزود: باید از مقام معظم رهبری که در این یکسال همواره با هدایت‌هایشان دولت را یاری کردند، دستگاه‌ها و نهادهایی که در این یکسال به دولت کمک کردند و نیز تلاش‌های اصحاب رسانه و رسانه ملی برای تبیین خدمات دولت و رفع گره‌های ذهنی جامعه و حتی رسانه‌هایی که از سر دلسوزی و برای اصلاح از دولت انتقاد کردند، صمیمانه قدردانی کنم.

رئیس‌جمهوری در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران با اشاره به اهمیت جایگاه آموزش و پرورش در دولت مردمی و نیز اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: ‌مساله تعلیم و تربیت در هر کشوری امر مهمی است، در نظام ما که مسائل فرهنگی بسیار اهمیت دارد، مساله تعلیم و تربیت بسیار مهم است. این دستگاه و معلمان، کار ‌انسان‌سازی بسیار بزرگی را انجام می‌دهند، کارشان انبیایی است.

وی تاکید کرد: معتقدیم هر‌گونه هزینه‌کردن برای تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری است نه هزینه. ارتقای‌ دانش و ساختن انسانی‌های فرهیخته برای کشور سرمایه است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به موضوع رتبه‌بندی معلمان با تاکید بر اینکه شان معلمان باید حفظ شود، گفت: فقط یک بخش از قانون رتبه‌بندی با مسائل مالی مرتبط است، اما بخش اساسی رتبه‌بندی معلمان حفظ شان و منزلت معلمان و بالارفتن کیفیت کار معلمان در کشور است. باید کار و جایگاه تعلیم و تربیت در کشور رشد پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بود که بعد از 10 سال معطلی، این دولت آن را اجرایی کرد، افزود: به حمدالله در سال اول دولت توانستیم به این وعده خود عمل کنیم و قانون رتبه‌بندی را اجرا کنیم. اما این مقدمه‌ای است برای اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرا‌ شود. بیانیه گام دوم و آنچه که در سند تحول دولت مردمی آمده است، به طبع بیانیه گام دوم و مساله تعلیم و تربیت، مساله محوری است که باید مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: یعنی هم مسائل مالی و حقوقی و هم مساله کیفیت تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار گیرد‌. فعال‌شدن دانشگاه فرهنگیان و جذب فرهیختگانی که بتوانند معلم و مربی باشند و کودکان و نوجوانان را پرورش دهند از مسائل مهم و محوری است.

رئیس تاکید کرد: در دولت مردمی، جایگاه تعلیم و تربیت جایگاه بالایی است و مساله اصلی عمل به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت در کشور است.

سند تحول بنیادین