آیت‌الله رئیسی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سرلوحه تمام شئون آموزشی کشور قرار گیرد

رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در اقدامی ابتکاری علاوه بر طرح سوال مهر دانش‌آموزان، سوالی نیز برای معلمان مطرح کرد و اظهار داشت: امسال در ۴ نشست کاری جدی با دانش‌آموزان، معلمان، کارشناسان آموزشی و اولیا دانش‌آموزان، به ارزیابی کیفی و دقیق نظام آموزشی کشور خواهیم پرداخت.

به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ مدارس کشور، با تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت رسول گرامی اسلام (ص) و نیز گرامیداشت هفته دفاع مقدس، وجود مقدس حضرت محمد (ص) را بزرگترین معلم و مربی بشریت برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی دانست و افزود: شهدا و سرداران جان برکف کشورمان نیز معلمان بزرگی هستند که در آزمون الهی با نمره عالی قبول شدند.
آیت الله رئیسی معلمی را ادامه کار اولیا و انبیای الهی برای آموزش و تربیت نسل‌های آتی کشور توصیف کرد و خطاب به دانش‌آموزان گفت که با خوب درس خواندن، قدردان تلاش‌های معلمان و اساتید خود باشند.


 

رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ضرورت سرلوحه قرار گرفتن این سند در تمام شئون تعلیم و تربیت اشاره و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش را مکلف کرد، اجرایی شدن این سند مهم را هر سال ارزیابی و میزان پییشرفت آن را گزارش کنند.
رئیس جمهور در ادامه، سوال مهر سال تحصیلی جدید را مطرح کرد و از دانش‌آموزان خواست پاسخ دهند که شاخص‌های مدرسه خوب از نظر آنها چیست؟
آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در میان پاسخ دانش‌آموزان به سوال مهر پارسال نوشته‌های بسیار وزین و پرمحتوایی وجود داشت، از همه دانش‌آموزان ‌خواست امسال هم با انگیزه و علاقه به این سوال پاسخ دهند چرا که جایگاه مدرسه خوب در تربیت انسان تراز برای اداره خود، خانواده و جامعه بسیار مهم است.


 

رئیس جمهور در اقدامی ابتکاری، امسال سوالی نیز برای معلمان طرح کرد و از معلمان خواست به این سوال پاسخ دهند که برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش چه اقداماتی باید انجام شود؟
رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش ارتقای بهره‌وری را از مهم‌ترین محورهای کار دولت مردمی دانست و گفت: دولت تلاش کرده است با افزایش بودجه و اعتبارات آموزش و پرورش، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم، اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و اجرایی کردن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به ارتقای بهره‌وری در نظام آموزشی کشور کمک کند و از معلمان عزیز نیز درخواست می‌کنیم که نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با پاسخ به این سوال اعلام کنند.


 

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه امسال در ۴ بخش و با ۴ رکن مؤثر در نظام آموزشی کشور جلسات و گفتگوهایی خواهیم داشت، تصریح کرد: در اولین نشست به اتفاق وزیر و مسئولان آموزش و پرورش نشستی با نمایندگان دانش‌آموزان کشور و در گام بعدی نشستی با نمایندگان معلمان خواهیم داشت تا در جلسه‌ای کاملاً کاری به ارزیابی وضعیت آموزشی کشور و شنیدن نظرات و دیدگاه‌های آنان بپردازیم.


 

رئیس جمهور اضافه کرد: در گام سوم نیز نشستی با کارشناسان و صاحبنظران تعلیم و تربیت خواهیم داشت و در گام چهارم در نشستی با نمایندگان والدین دانش‌آموزان حرکت نظام تعلیم و تربیت کشور را ارزیابی خواهیم کرد و مشابه این نشست‌ها در سطح استان‌ها هم برگزار خواهد شد تا در مجموع به ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت آموزشی کشور برسیم.
رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش اظهار داشت: مدرسه و آموزش و پرورش نه یکی از کارهای دولت مردمی، بلکه مهم‌ترین مأموریت و کار دولت به حساب می‌آید و امیدوارم با ۴ نشستی که با ارکان اصلی تعلیم و تربیت در کشور برگزار خواهیم کرد، ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت آموزشی کشور و راهکارهای بهبود و ارتقای آن به دست بیاوریم.

دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز پیش از سخنان رئیس جمهور با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و گرامیداشت هفته دفاع مقدس از دفاع مقتدرانه رئیس جمهور از مواضع عزتمندانه کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نیز اجلاس سران تحول آموزش در مقر سازمان یونسکو قدردانی کرد و گفت: رد اسناد تحمیلی آموزشی و تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشور در نشست تحول آموزش در یونسکو از سوی رئیس جمهور محترم اقدام بسیار مهمی بود و امیدوارم در کنار سایر گام‌های دولت مردمی برای بهبود آموزش در کشور از جمله اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان، افزایش بودجه آموزش و پرورش و توجه به امور رفاهی و معیشتی معلمان باعث ارتقای بهره‌وری و عملکرد کیفی نظام تعلیم و تربیت کشور شود.