محمود اماني طهراني در مراسم آغاز سال تحصيلي جديد در مدرسه نوشيروان:

شما دانش آموزان آينده و سرنوشت اين كشور را رقم مي زنيد

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: مدارس ماندگار شناسنامه فرهنگي و اجتماعي ما هستند كه نقش موثري در پرورش انسان هاي فرهيخته، برجسته و تاثيرگذار در روند تحولات علمي، فرهنگي و آموزشي كشور دارند.

 

دكتر محمود اماني طهراني در مراسم آغاز سال تحصيلي كه در مدرسه ماندگار نوشيروان برگزارشد، با تبريك آغاز سال تحصيلي و بهار تعليم و تربيت و هفته دفاع مقدس به معلمان و دانش آموزان، اظهار داشت: اول مهر كه مي شود همه آدم ها در اين عالم دنبال يك چيز مي گردند كه در زندگي اصلا فراموش نمي شود و هميشه در ذهن ها مي ماند و آن اول مهرهاي شروع سال تحصيلي است.

وي افزود: اول مهر امسال با سال هاي گذشته خيلي فرق مي كند چون دو و سه سالي است كه اول مهر درست و حسابي نداشته ايم. اميدواريم شما عزيزان هميمشه شاد، خرم و لبخند بر لب ها و اميد در دل هايتان باشد. ان شاء الله

اماني طهراني اظهار داشت: علت اينكه امسال مدرسه شما را براي آغاز سال تحصيلي جديد انتخاب كرده ايم. اين است كه اين مدرسه توانست با دريافت مجوز از كميسيون معين شوراي عالي آموزش و پرورش به مدرسه ماندگار تبديل شود.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش با اشاره به شيوه نامه انتخاب مدارس ماندگار گفت: هر مدرسه اي كه قدمتي قابل توجه و مجموعه اي از مشخصه ها و ويژگي ها را داشته باشد مي تواند به عنوان مدرسه ماندگار شناخته شود.

اماني طهراني ابراز داشت: مدرسه ماندگار يعني جايي كه حداقل 50سال قدمت داشته باشد. دوم اينكه هنوز جريان آموزش و پرورش در آن جاري باشد و تعطيل نشده باشد. مانند مدرسه نوشيروان، البرز، فيروز بهرام، هنرستان شهيد بهشتي و... مشخصه سوم اينكه مدرسه تعدادي فارغ التحصيل نخبه و برجسته علمي و آموزشي داشته باشد. چهارم مدرسه از سابقه علمي و آموزشي درخشاني برخوردار باشد، پنجم طراحي و معماري منحصربفرد و... مجموعه اين ويژگي ها و شاخص ها باعث مي شود يك مدرسه اي به عنوان ماندگار شناخته شود.

وي با اشاره به معيارها و شاخص هاي مدارس ماندگار افزود: هيات امناي فعال، معلمان خوب، ارتقاي كيفيت آموزشي، تهيه و توليد كتابچه تاريخچه و فيلم معرفي مدرسه، توانايي در جلب مشاركت هاي مردمي، دانش آموزان مشتاق آموختن و... از جمله ويژگي هاي اين مدارس است.  

اماني طهراني با اشاره به اينكه شما دانش آموزان آينده و سرنوشت اين كشور را رقم مي زنيد  اضافه كرد: دانش آموزاني كه در اين گونه محيط هاي آموزشي درس مي خوانند در دوره هاي مختلف، يك نوع هويت مشترك با هم پيدا مي كنند و اين هويت باعث شناخت آنها نسبت به يكديگردر آينده مي شود. مديران مدارس مي توانند از ظرفيت اين افراد براي توسعه و پيشرفت مدرسه استفاده نمايند.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش تاكيد كرد: مدارس ماندگار شناسنامه فرهنگي و اجتماعي ما هستند كه نقش موثري در پرورش انسان هاي فرهيخته، برجسته و تاثيرگذار در روند تحولات علمي، فرهنگي و آموزشي كشور دارند.

وي با اشاره به اينكه تاكنون بيش از 60 مدرسه در كشور به عنوان مدرسه ماندگار شناخته شده اند، اظهار داشت: يكي از مدارس ماندگار در كشور، مدرسه ماركار در يزد است كه متعلق به اقليت هاي ديني و موفق كشور ماست. اين مدرسه توسط عده اي از ايرانيان ساكن هند به نام پارسيان هند كه اصليت شان يزدي بوده، ساخته شده است. يك مدرسه بسيار زيبا و در حال سرويس دهي به دانش آموزان است.

اماني طهراني در ادامه خطاب به دانش آموزان دبيرستاني افزود: دوره دوم متوسطه در حال تغيير است، درس هاي مدرسه و امتحانات نهايي از اهميت بيشتري برخوردار و بخش عمده اي از نمرات دروس نهايي در ورود به دانشگاه موثر و تاثيرگذار هستند.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش تاكيد كرد: تغييرات پيش رو فضاي بهتري را فراهم مي كند تا شما عزيزان بتوانيد با آرامش بيشتري درس بخوانيد و نمرات خوبي را كسب كنيد، چون سوابق تحصيلي در پذيرش شما در كنكور موثر است.

اماني طهراني به دانش آموزان توصيه كرد قدر اين فرصت ها و لحظه هاي در كنار هم بودن را بدانيد تا در آينده به نيكي از آنها ياد كند.

وي با اشاره به هفته دفاع مقدس گفت: پايداري و سرافرازي اين مملكت مرهون جانفشاني سربازان دلير اهم از مسلمان و اقليت هاي ديني است كه براي اعتلاي پرچم مقدس ايران اسلامي جان خود را نثار كرده اند و آنان باعث شدند ما الان با آرامش و آسايش گام در راه تعليم و تربيت بگذاريم.

اماني طهراني تاكيد كرد: در روز هاي دفاع مقدس همه مردم از هر دين و مذهبي دست به دست هم دادند تا به كشور آسيبي نرسد و همه ما بتوانيم در كنار يكديگر زندگي آرام و راحتي داشته باشيم.آرامش ن مي افتد يكي تاريخچهآن