وزیر آموزش و پرورش در رسانه ملي خبر داد؛

تامين معلم مورد نياز با همكاری دولت/ توجه جدي به سفرهاي ميداني و تربيتي دانش آموزان

وزير آموزش و پرورش كه به مناسبت آغاز سال تحصيلي در رسانه ملی حضور يافته بود از تامين معلم مورد نياز با همكاری دولت و چاپ ۱۴۹ میلیون جلد کتاب با ۹۸۷ عنوان خبر داد.

به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری در برنامه تلویزیونی صف اول (شبکه خبر) با گرامیداشت هفته دفاع مقدس با گراميداشت ياد ۵ هزار معلم شهید و ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید که نقش بی‌بدیلی در دفاع مقدس داشتند، اظهار كرد: از رئیس‌جمهور محترم به دليل موضع‌گیری مقتدرانه در اجلاس تحول آموزش در محل سازمان یونسکو و دفاع از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی داشته باشم. علاوه بر این، معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی با نشان دادن تصویر ایشان، اقدام ارزشمندی از سوی آیت‌الله رئیسی بود. انشاءلله مکتب شهید سلیمانی به عنوان یک مکتب تربیتی در آموزش و پرورش تداوم خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در قالب پروژه مهر از ابتدای سال تقویمی آغاز شد؛ خوشبختانه امسال با همکاری‌هایی که مجموعه‌های دولت داشتند توانستیم در ازای نیروهایی که بازنشسته شدند تامین نیروی انسانی داشته باشیم. آمار بازنشستگان ما در سال گذشته ۷۲ هزار نفر بود و امسال نیز تعداد قابل توجهی بازنشسته خواهیم داشت اما توانستیم ۳۵ هزار نیرو جایگزین این افراد کنیم؛ همچنین تعدادی تبدیل وضعیت داشتیم و علاوه بر این از ظرفیت دانشجویان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان و خروجی‌های این دانشگاه و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی استفاده کردیم. در کنار این موارد، از طریق سازمان امور استخدامی برای تامین نیرو در بخش‌هایی که کمبود داشتیم کمک گرفته شد.

آغاز سال تحصيلي با حضور ۱۵ ميليون ۸۰۰ هزار دانش آموز

نوری با اشاره به آمار دانش‌آموزان کشور گفت: حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کرده‌اند و عده‌ای هم هنوز کار ثبت‌نام خود را انجام نداده‌اند. برآورد ما این است که حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز واجب‌التعلیم داریم که از پایه اول تا پایه دوازدهم هستند. حدود ۸ میلیون نفر نیز در سنین پیش‌دبستان و مهد کودک هستند که مسئولیت آموزش آنها بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفته است و ما از طریق سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک پیگیر امر تعلیم و آموزش آنها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: همچنین حدود ۹۴ هزار نفر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان داریم که همراه با دانشجویان دانشگاه شهید رجایی حدود ۱۰۰ هزار نفر می‌شوند و اعضای هیات علمی ما نیز بیش از ۲ هزار نفر هستند.

وزیر آموزش و پرورش درباره آمار بازماندگان از تحصیل به‌ویژه در دو سال گذشته به واسطه شیوع کرونا اظهار کرد: به طور طبیعی آموزش مجازی دو آسیب دارد؛ اولین آسیب مربوط به بازماندگی از تحصیل است که شرایط در سراسر جهان به همین صورت است و دومین آسیب این است که آموزش مجازی کارآیی و تاثیر آموزش حضوری را ندارد.

نوری ادامه داد: سال گذشته که مسئولیت ما در آموزش و پرورش دولت مردمی آغاز شد تقریبا ۹۸۰ هزار بازمانده از تحصیل و تارک تحصیل داشتیم که در سال تحصیلی گذشته به‌ویژه در مدت یک ماه و نیم که مدارس فعال شدند توانستیم حدود ۱۶۴ هزار نفر از این افراد را به فرایند تعلیم و تربیت بازگردانیم و این برای ما تجربه خوبی بود.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و فعالیت‌های خوبی که در این قرارگاه برای بازماندگان از تحصیل انجام شده است، اظهار کرد: اخیراً در جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور، با ایشان طرح موضوع کردیم و گزارشی در این باره ارائه شد که ایشان قبول کردند افراد بازمانده از تحصیل را با روش‌های گوناگون از جمله آموزش از راه دور و استفاده از امکانات فضای مجازی و ایجاد مدرسه مجازی ایران در شبکه شاد، به فرایند تحصیل بازگردانیم؛ به این صورت که افراد بازمانده از تحصیل چه در داخل ایران و چه خارج از کشور می‌توانند در مدرسه مجازی ایران حضور داشته باشند. چون تاکید ما بر این است که هیچ فردی نباید از تحصیل بازبماند و امیدواریم تلاش‌های ما به نتیجه خوبی برسد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره ساعات کار معلمان ابتدایی گفت: ساعت کار معلمان ابتدایی همان ۵ روز در هفته است اما همکارانی که بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت دارند ۴ ساعت کاهش فعالیت خواهند داشت؛ البته من شاهد هستم که در بسیاری از مناطق، همکاران ما ازخودگذشتگی دارند؛ از جمله این که در کرمان در سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی (که سفری به این استان داشتم) متوجه شدم معلمان ما نیت کرده بودند که این چهار ساعت را بدون دریافت حق‌الزحمه برای دانش آموزان فعالیت داشته باشند؛ این موضوع برای ما قابل توجه بود.

نوری تاکید کرد: کار در دوره ابتدایی بسیار سخت‌تر از دوره‌های دیگر است اما همکاران ما با اشتیاق، دانش‌آموزان را می‌پذیرند و به خوبی آنها را تربیت می‌کنند.

وی درباره ساعت فعالیت مدارس ابتدایی و متوسطه گفت: استان‌های ما مختار هستند که درباره زمان آموزش با توجه به شرایط خود برنامه‌ریزی کنند اما در تهران با توجه به شرایط ترافیکی که در شهر وجود دارد و به منظور تسهیل در رفت و آمد، ساعت فعالیت دوره ابتدایی از ۸:۳۰ دقیقه صبح و دوره‌های اول و دوم متوسطه ساعت ۷:۳۰ صبح اعلام شده است. در استان‌هایی که بار ترافیکی ندارند ساعت فعالیت مدارس ۸ صبح خواهد بود. البته قرار بر این است که این ساعات به مدت یک ماه تداوم داشته باشد و بعد از آن اگر لازم بود بازنگری‌هایی داشته باشیم؛ بنابراین باید منتظر نتیجه این یک ماه باشیم.

افزايش ۳۰۰ هزار نفري دانش آموزان اتباع

وزیر آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس کشور اظهار داشت: آن دسته از اتباع که از سال‌های گذشته در کشور حضور داشته‌اند ثبت‌نام فرزندان خود را متناسب با درصد و آمار دانش‌آموزان ایرانی انجام داده‌اند که تعداد آنها حدود ۵۶۰ هزار نفر است اما اتباع جدید که سال گذشته به دلیل وضعیت کشور همسایه وارد ایران شده‌اند به نوعی یک جمعیت جهشی هستند و تخمین زده می‌شود حدود ۳۰۰ هزار نفر از این افراد دانش‌آموز باشند. البته این افراد وارد مناطق پرتراکم ما شده‌اند که ارائه خدمات در این نقاط، مقداری برای ما مشکل است.

نوری تصریح کرد: با این حال اعلام کرده‌ایم که هر زمان، مراحل ثبت هویتی آنها در سامانه‌ وزارت کشور انجام شود و معرفی‌نامه داشته باشند به طور خودکار در سامانه‌های آموزش و پرورش قابل شناسایی و ثبت‌نام خواهند بود. ما هیچ مانعی برای پذیرش این عزیزان نداریم و حتی اگر با اندکی تاخیر ثبت‌نام کنند، آمادگی برای جبران عقب‌ماندگی درسی این دانش‌آموزان را داریم و همکاران ما به آنها کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: اقدام انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در مقایسه با دیگر کشورها بی‌نظیر است و حتی سازمان‌های بین‌المللی در این باره هیچ کمکی به ما نکرده‌اند.

چاپ ۱۴۹ میلیون جلد کتاب با ۹۸۷ عنوان

وزیر آموزش و پرورش دولت مردمی درباره چاپ کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید گفت: برنامه درسی ما در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پیگیری می‌شود و به انجام می‌رسد که شامل اهداف، موضوعات محتوایی، روش‌ها و ارزیابی است.

نوری با بیان اینکه کتاب درسی مهم ترین محتوا محسوب می‌شود، اضافه کرد: ۹۸۷ عنوان کتاب درسی چاپ کرده‌ایم که حدود ۱۴۹ میلیون جلد کتاب چاپ شده است و عدد بزرگ و قابل توجهی به شمار می‌آید. همچنین برای جذاب‌تر شدن این کتاب‌ها حدود ۶ هزار "رمزینه سریع پاسخ" با استفاده از واقعیت افزوده پیش‌بینی و درج شده است؛ در کنار این موارد از محتواهای تکمیلی شبکه رشد و شبکه شاد بهره گرفته می‌شود.

تغییرات در کتاب هاي درسی در راستای علم نافع

وی افزود: نکته دیگر این است که از میان ۹۸۷ عنوان کتاب شاهد تغییرات در۲۰۰ عنوان هستیم که شامل تغییرات جزئی و کلی می‌شود و هدف از آن اصلاح متون در راستای علم نافع است. امسال مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در ۲۱ اردیبهشت ماه به این موضوع اشاره فرمودند و از همان زمان پیگیری و تحقق مطالبه و فرمایش ایشان در دستور کار ما از طریق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار دارد تا انشاالله تغییرات اساسی برای سال‌های آینده اعمال شود.

خريد كاغذ توليد داخل براي كتاب هاي درسي در راستاي حمايت از توليد ملي

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود درباره استفاده از کاغذ تولید داخل در تهیه و چاپ کتب درسی گفت: یکی از کارهای خوب امسال خرید کاغذ کتاب‌های درسی از شرکت‌های داخلی بود به طوری که ۳۴ هزار و۳۰۰ تن (یعنی بیش از ۷۰ درصد) از کاغذ مورد نیاز را از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی تامین کردیم. ما آمادگی لازم را برای دریافت ۱۰۰ درصدی کاغذ کتاب‌های درسی از تولیدکنندگان داخلی داریم و افتخار ما اعتماد به توان داخلی است.

نوری در ادامه اظهار کرد: بودجه ما به ۱۳.۱ درصد از بودجه عمومی دولت ارتقا یافت که این رقم در سال گذشته ۹.۶ درصد از بودجه بود که یک اقدام بسیار خوب محسوب می‌شود.

تاثير رتبه بندي معلمان بر ارتقاي كيفيت نظام آموزشي

وی درباره رتبه بندی معلمان گفت: حدود ۴۵۰۰ نفر ارزیاب حرفه‌ای برای رتبه‌بندی تربیت کرده‌ایم؛ همچنین حدود ۱۷۰۰ نفر رهیار تحول در تابستان برای تحول بنیادین مدرسه‌ای و شناسایی مدرسه‌های در مسیر تحول، تربیت شده‌اند. تحول تاکنون در سطح وزارتخانه تا اداره‌کل بود اما اکنون تحول از سطح مدرسه آغاز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از اتفاقات بسیار مهم که در ارتقای کیفیت نظام تربیتی ما تاثیر جدی دارد رتبه‌بندی معلمان است که خداراشکر با موافقت دولت و دغدغه‌ای که مجلس داشت، به نتیجه رسید و تاکنون ۸۴۰ هزار نفر از فرهنگیان عزیز اطلاعات خود را در سامانه مربوطه وارد کرده‌اند. احتمالاً تعدادی از احکام معلمان در مهرماه صادر می‌شود و به دنبال این هستیم که معلمان مهرآفرین نیز شامل رتبه‌بندی شوند.

افزايش ۴ ميليوني تعداد دانش آموزان طي يك دهه

نوری در پاسخ به سوالی درباره تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس اظهار داشت: در سال ۱۳۹۰ تقریباً ۱۲ میلیون دانش‌آموز داشتیم که این رقم در حال حاضر به حدود ۱۶ میلیون نفر افزایش یافته است. بنابراین باید درنظر داشته باشیم که این چهار میلیون نفر که اضافه شده‌اند به چند کلاس درس نیاز دارند. از طرفی تخریب برخی از مدارس، محدودیت اعتبارات، افزایش نرخ تورم و موضوعات مهاجرتی در طول ۱۰ سال اخیر مشکلاتی را در این مسیر ایجاد کرد که البته خیران مدرسه‌ساز به‌ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد مستضعفان به کمک آمدند؛ همچنین تعدادی از مدارس غیردولتی اضافه شدند و بخشی از جمعیت دانش‌آموزی کشور را پوشش می‌دهند.

وی افزود: اعتبار ما حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان است؛ در همین باره یک بخشی از حساب ذخیره ارزی را از سال گذشته فعال کردیم که به ما دادند و همراه با اعتباری که اخیراً پرداخت می‌شود به ۱۰۰ میلیون یورو می‌رسد و این کمک بسیاری خواهد کرد؛ همچنین خیران، تعهدات خود را دو برابر کرده‌اند. مورد بعدی این است در دور اول سفرهای استانی ۲۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آموزشی به تصویب رسید.

تجهيز امكانات آبخوري و سرويس بهداشتي ۵۸۰۰ مدرسه

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: زمانی که ما در وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم شروع به فعالیت کردیم متوجه شدیم حدود ۱۳ هزار مدرسه فاقد امکانات آبخوری و سرویس بهداشتی هستند که هم‌اکنون ۵۸۰۰ مدرسه با کمک خیران از این امکانات بهره‌مند شده‌اند.

نوری با اشاره به اهمیت آموزش حضوری اظهار داشت: فضای مجازی در آموزش و پرورش به عنوان روش مکمل برای تحصیل مدنظر قرار دارد اما روش اصلی نخواهد بود چون روش اصلی در آموزش عمومی به صورت حضوری پیگیری می‌شود. این روش و ابزار مکمل می‌تواند به عمق یادگیری و سرعت آن و همچنین ارتقای دانش فرد کمک کند. بنابراین همزمان با شروع سال تحصیلی از این ظرفیت تکمیلی استفاده خواهیم کرد چون برای استفاده ترکیبی از آموزش‌های حضوری و مجازی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در سند تحول بنیادین راهکاری پیش‌بینی شده است (راهکار ۵-۵) که ۱۰ تا ۲۰ درصد از ساعات درسی برای ارتقای هویت دانش‌آموزان اختصاص یابد؛ به این معنا که برنامه‌های درسی در اماکنی برگزار شود که بیرون از کلاس درس باشد که اصطلاحاً به آن سفرهای میدانی، سفرهای هدفمند و سفرهای تربیتی گفته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در همین زمینه امسال برای استفاده خانوادگی از سالن‌های ورزشی برنامه‌ریزی شده است و بر همین اساس فضاهای ورزشی پدر-پسری و همچنین دختر-مادری را پیش‌بینی کرده‌ایم که این اماکن در ایام مشخص هفته به رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار دارد و حتی جشنواره‌های مربوط به آن را هم برگزار کردیم.

نوری تصریح کرد: آمار عملکرد همکاران ما در طول تابستان در این زمینه نشان می‌دهد ۲۶ میلیون نفر روز فعالیت داشته‌اند که رقم قابل توجهی است و نشان از استقبال و مشارکت معلمان و دانش‌آموزان در مسابقات و برنامه‌ها دارد.

توجه جدي به سفرهاي ميداني و تربيتي دانش آموزان

وی تاکید کرد: بنابراین باید به دنبال این باشیم که از این فرصت ۱۰ تا ۲۰ درصد (اشاره شده در سند تحول بنیادین) استفاده کنیم؛ اتفاقات در گذشته در سازمان پژوهش برنامه‌ای به نام برنامه ویژه مدرسه وجود داشت که طراحی و به استان‌ها ابلاغ شد اما اجرایی نشده است؛ یکی از موانع این بود که ما برای هر اردو باید یک مجوز می‌گرفتیم اما با یک آسیب‌شناسی اعلام کردیم که نیاز به این کار نیست؛ به این صورت که یک مجوز در ابتدای سال برای همه سفرهای تربیتی روزانه دریافت شود و فقط در صورتی که اردو بیش از یک روز باشد و نیاز به توقف شبانه در اردو باشد برای آن مجوز جداگانه دریافت شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «باید به یک واقعیت اقرار کنیم» افزود: واقعیت این است که ما در طول سالیان گذشته کمتر به سفرهای میدانی و سفرهای تربیتی توجه داشته‌ایم. بنابراین باید در این زمینه بیشتر کار کنیم؛ به طور مثال برای ارتقای سواد مالی دانش‌آموزان می‌توانیم آنها را به بانک‌های هر محل و منطقه ببریم. درباره مساجد و کارگاه‌های تولیدی هم می‌توان همین کار را انجام داد چون فضا‌های مناسبی برای آشنایی بچه‌ها با موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هستند.

نوری خاطرنشان کرد: ما موافق نیستیم که بچه‌ها در یک حالت مکانیکی فقط به مدرسه بروند و به خانه برگردند و انشاالله امسال در قالب سفرهای تربیتی و میدانی به این موضوع توجه خواهیم داشت؛ به ویژه اینکه امسال «سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده و لازم است دانش‌آموزان از موسسات و مراکزی که در زمینه فناوری‌های نوین فعالیت دارند بازدید کنند و از نزدیک با آنها آشنا شوند.