دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در کمیته تخصصی روابط عمومی و اموربین الملل:

مردم و آموزش و پرورش باید با حقوق و خواسته های متقابل خود از همدیگر آشنا شوند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: باید کانال های تعاملی و ارتباطی بین شورای عالی و مردم گسترش یابد تا مردم و آموزش و پرورش بهتر بتوانند در جریان حقوق و خواسته های متقابل خود از همدیگر قرار گیرند.

دکتر محمود امانی در جلسه ارائه دیدگاه‌ها و راهکارها برای ارتقا و بهبود ارتباط با مجریان و مخاطبان شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور متخصصان رشته روابط عمومی و علوم ارتباطات اجتماعی در سالن جلسات دبیرخانه این شورا برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش یک نهاد بزرگ و تاثیرگذار در روند توسعه و پیشرفت کشور است که نیازمند یک سیاست ارتباطی ویژه و موثر برای تعامل با جامعه است.

وی افزود : شورای عالی یکی از ستون‌های نظام تعلیم و تربیت کشور است، در هر کشوری یک سری ارزش ها وجود دارد که آن ارزش ها ستون های آن کشور هستند در کشور ما یکی از ستون‌های اصلی که نظام تعلیم و تربیت بر اساس آن برنامه ریزی شده، شورای عالی آموزش و پرورش است.

امانی اظهار داشت: سازمان ها و دستگاه های مختلف برای ماندگاری و ایجاد ثبات در مجموعه خود نیازمند ستون های قوی هستند که بر اساس آن مبادلات خود را انجام دهند یکی از این ستون های اصلی و موثر در روند تسهیل امر تعلیم و تربیت در جامعه ما، شورای عالی آموزش و پرورش است.

 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: باید از این دستگاه موثر در توسعه و پیشرفت جامعه صیانت کرد. این صیانت باید علمی، تخصصی، هدف مند و نظام مند باشد.

امانی تاکید کرد: شوراهای عالی آموزش و پرورش در سطح جهان برای نظام های تعلیم و تربیت یک تکیه گاه و لنگرگاه قابل اعتماد و مطمئن به شمار می آیند و به وسیله افرادی پایه گذاری شده اند که دغدغه اصلی شان تعلیم و تربیت بوده است در ایران نیز در سال ۱۲۷۵ انجمن معارف توسط عد ه ای از عقلای معارف پرور آن زمان راه اندازی شد و در سال ۱۳0۰ شورای عالی  معارف به طور رسمی توسط مجلس شورای ملی رسمیت یافت.

وی ابراز داشت: شورای عالی آموزش و پرورش از زمان تاسیس تاکنون دستخوش تحولات و دگرگونی های زیادی شده است ولی خوشبختانه هیچگاه تحت تاثیر جریان های روز و آمد و شد مسئولان مختلف، فعالیت آن متوقف نشده است علت این امر آن است که این شورا  وظیفه خود را بررسی و کار کارشناسی و تخصصی بر روی موضوعات و مسائل آموزش و پرورش کشور می داند.

 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این شورا به نوعی یک شعبه تخصصی و حرفه‌ای از مجلس شورای اسلامی است که قوانین، مقررات و... مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت را تهیه، تدوین و تصویب می کند.

وی افزود:  شورای عالی آموزش و پرورش سه سرمایه اصلی و اساسی دارد یکی اصالت؛ یعنی از پشتوانه قوی تاریخی و ریشه ای برخوردار است. دیگری استقلال؛ تنها شورای عالی در کشور است که دارای قانون تشکیل می باشد که در آن حدود وظایف و اختیارات آن را مشخص و معین کرده است.

امانی اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش نقطه اتکایی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه نظام تعلیم و تربیت کشور است که در بسیاری از اوقات جلو تصمیم گیری های غلط و بدون پشتوانه علمی و پژوهشی را گرفته است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از سرمایه های اساسی شورای عالی، اتقان است؛ یعنی دارای مصوباتی است که در نظام تعلیم و تربیت تاثیرگذار و نقش موثری در روند تسهیل آموزش و پرورش کشور داشته اند و باعث شده است دستگاه بزرگ آموزش و پرورش بر اساس قوانین و مقررات خود حرکت کند. سند تحول بنیادین یکی از مشهورترین تولیدات این شوراست که همه مسئولان آن را تایید و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت برآن صحه گذاشته اند.   

 

امانی با اشاره به اینکه شورای عالی باکیفیت‌ترین مصوبات آموزشی و پرورشی دارد، افزود: تمام نظم و انضباط و نصیب آموزش و پرورش بر اساس مصوبات شورا عالی است. اینکه بعضی اوقات شنیده می شود برخی می گویند چرا شورای عالی سند تحول بنیادین را اجرایی نکرده است؟ این سئوال درستی نیست چون وظیفه شورای عالی سیاستگذاری است نه اجرای سیاست ها. اجرای سیاست ها بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. واحد نظارت و ارزشیابی این شورا بر حسن اجرای مصوبات نظارت دارد و اگر مسائل و یا مشکلی باشد آن را گزارش می کند.

 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: شورای عالی برای نظام تعلیم و تربیت تکلیف ملی ایجاد می کند و این یک سرمایه بزرگ برای جامعه است که بدانند جایی هست که مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را رصد می کند.

امانی تاکید کرد: طرح ها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی باید توسط این شورا کارشناسی علمی و تخصصی شوند، یعنی نظر کارشناسی و تخصصی شورای عالی در طرح ها و لوایح باید لحاظ شود.

وی اظهار کرد: یکی از مهم ترین ارکان کاری شورای عالی، کمیسیون های تخصصی آن است که طرح‌ها و برنامه‌ها قبل از طرح در صحن شورای عالی در این کمیسیون ها بررسی کارشناسی و تخصصی شده و پس از تایید کمیسیون برای بررسی و تصویب نهایی به شورای عالی ارائه می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، بزرگترین ضربه را به این نهاد آموزشی و فرهنگی وارد کرده است به طوری که در طول ۱۰ سال 6 وزیر برای وزارتخانه تعیین شده است. این عدم ثبات مدیریت باعث شده است بسیاری از کارها و برنامه ها به طور کامل اجرا نشده و یا اجرای آنها زمان بر شود. نمونه آن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به علت عدم ثبات مدیریتی هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

امانی ادامه داد: شورای عالی نقش دیده بان را برای آموزش و پرورش دارد یعنی با طرح ها، برنامه ها و مصوبات خود مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی و برطرف می کند.

وی افزود: برای ایجاد ارتباط موثر با استان ها یکی از معاونان مدیران کل آموزش و پرورش استان ها به عنوان نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در استان مربوطه انتخاب شده است که براساس ماموریتی که برای آنها تعریف شده است، انجام وظیفه می کنند.

امانی با اشاره به سند تحول دولتی مردمی و اینکه شورای عالی را در جایگاه بهتری قرار دهیم، اظهار کرد: باید یک سیاست ارتباطی موثر برای ارتباط با مخاطبان و مجریان تعریف و بر اساس آن عمل کنیم.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی حلقه ارتباط بین دستگاه ها با مردم است تاکید کرد: برای ارتقای جایگاه شورای عالی و همچنین آشنایی مردم و مخاطبان این شورا با نقش و کارکردهای آن، نیازمند ایجاد ارتباط موثر و تاثیرگذار با آنان هستیم تا آنها بتوانند براحتی دیدگاهها، پیشنهادها و درخواست های خود را با ما در میان بگذارند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: باید کانال های تعاملی و ارتباطی بین شورای عالی و مردم گسترش یابد تا مردم و آموزش و پرورش بهتر بتوانند در جریان حقوق و خواسته های متقابل خود از همدیگر قرار گیرند.

در این جلسه مختصصان علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی دیدگاه‌ها و راهکارهای خود را برای ارتقا و بهبود ارتباط با مجریان و مخاطبان شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کردند.