اخبار هفتمین نشست سالانه نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در هفتمین نشست سالانه نمایندگان استانی این شورا گفت: شورای عالی آموزش وپرورش سه سرمایه ارزشمند و اصلی:اصالت، استقلال و اتقان مصوبات دارد.

محمود امانی درباره اصالت شورای عالی آموزش وپرورش به سابقه تشکیل این شورا اشاره کرد، گفت: این شورا توسط عده ای از عقلای آن زمان که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند و 10 سال قبل از انقلاب مشروطه در سال 1275 با نام انجمن معارف تشکیل شد.

امانی تاکید کرد: شورای عالی آموزش و پرورش همواره در مسیر اصالت، اتقان و استقلال حرکت کرده است. البته در این مسیر گاهی دچار فراز و نشیب شده است اما ازحیث اصالت و داشتن تاریخ غنی فعالیت مستمر، کمتر نهادی مانند شورای عالی آموزش و پرورش است
وی با اشاره به استقلال شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استقلال این شورا، سبب شد در دوران عدم تثبیت مدیریت ها، اجرای سند تحول بنیادین و تغییر مکرر وزرای آموزش و پرورش، شورای عالی آموزش و پرورش تا حد ممکن از بدست فراموش سپرده شدن سند تحول جلوگیری کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص اتقان مصوبات ابراز داشت: یکی از مهم ترین مصوبات این شورا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. 

امانی تاکید کرد: مصوبات شورای عالی باید منطبق بر واقعیت های جامعه باشد و نمایندگان استانها در این مهم کمک کننده و حمایتگر باشند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: این شورا نهادی مستقل، سیاستگذار و قانون گذار در حیطه آموزش و پرورش کشور است. یک شعبه کوچک از مجلس در حوزه آموزش و پرورش است.

امانی اظهار کرد: جریان سه گانه «اصالت»،«اتقان» و «استقلال» شورای عالی آموزش و پرورش، یک سرمایه ملی است که به نوعی اطمینان را در مخاطبان خود ایجاد کرده و تضمین کننده آرامش خانواده هاست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: بسیاری از مشکلات ما از نظام طراحی نادرست است مانند طراحی نادرست جذب و گزینش نیرو، فضا و تجهیزات، منابع آموزشی، مدیریت مدارس و... همه از نقص طراحی بوجود آمده اند.
وی خاطرنشان کرد: نقص طراحی باعث انجام درست کار غلط می شود. باید به طراحی متفاوت و متناسب با شرایط و مقتضیات آموزش و پرورش روی بیاوریم. 
امانی با اشاره به اینکه ارزان ترین و موثرترین راه برای ارتقاء تمام شاخص های یک جامعه مدرسه است، اضافه کرد: مردمی سازی یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه دقیق مردم و مسئولان قرار گیرد. مردمی سازی یعنی آموزش و پرورشي که خود مردم آن را رقم زده اند و از آن راضی هستند چون می دانند نتیجه عمل و مشارکت خودشان است. 
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مدرسه ها باید به مدرسه ای تبدیل بشوند که دانش آموزان در آن رشد کنند افزود: مفهوم «مردمی سازی آموزش و پرورش» را باید روشن و از همه ابعاد آن را تعریف کرد. نیازمند طراحی یک الگوی مناسب و مورد تایید همه از «مردمی سازی آموزش و پرورش» هستیم. در این مورد قررار نیست مدرسه جدیدی بوجود بیاید، هدف ایجاد تفاهم، همکاری و همراهی مردم با مدرسه است. 

وی با اشاره به اینکه مردمی سازی معادل خصوصی سازی نیست افزود: این موضوع را باید باز کنیم و فرصت های آن را بیان کنیم. مردمی سازی هم در سند تحول بنیادین و هم در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و هم سند تحول دولت مردمی به صورت صریح بیان شده است.

امانی با اشاره به لزوم کنشگری و تعیین عرصه های آن در فضای آموزش و پرورش تاکید کرد: زیرنظام های سند تحول بنیادین را باید مبنای حرکت و تحول در آموزش و پرورش قرار داده شود.

علی لطیفی رییس سازمان پژوهش و ، برای مواجهه با شرایط جدید آماده باشد و برای مواجهه با مسائل متعدد و گاها قدیمی آموزش و پرورش از قبیل کنکور، رتبه بندی معلمان، تامین نیروی انسانی، فضا و تجهیزات ... راه حل های عملیاتی ارائه کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این نسشت روند نمای کلی از فرآیند امتداد برنامه درسی ملی( و اسناد دیگر) را تا سطح مدرسه ارائه کرد.  

لطیفی تصریح کرد: باید با همکاری و هماهنگی همدیگر آموزش و پرورش را برای پاسخگویی به مسائل روز جامعه بسازیم.

وی با اشاره به لزوم پاسخگویی به سئوالات و شبهات دانش آموزان تصریح کرد: با صبر، متانت و با تشخیص درست از طریق همفکری و هم افزایی نهادهای مختلف باید به سئوالات دانش آموزان پاسخ داد.

حجت الاسلام هدایتی امام جمعه تنکابن در نشست نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها گفت:باید به فکر تعقل دانش آموزان باشیم و  آنان را از لحاظ فکری پرورش بدهیم که هر چه می بینند درباره اش فکر کنند. علم بدون تفکر فایده ای ندارد.
وی افزود: شبهات و سئوالات دانش آموزان یکی از مواردی است که باید به آنها پاسخ داده شود و نقش بیشتری برای آنان قائل شد.
هدایتی اظهار داشت: باید از دخالت های بی مورد افراد غیر متخصص در کار آموزش و پرورش جلوگیری شود. 

وی در پایان تاکید کرد: برای معلمان و دانش آموزان باید گفتمان دینی و علمی داشته باشیم.

دکتر جواد نوبختی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در نشست نمایندگان شورای عالی در استانها گفت: نگاه مثبت به اقتصاد آموزش و پرورش باعث برون رفت از چالش های موجود می شود.
وی افزود: نبود بودجه مناسب و زیرساخت های لازم باعث شده است بسیاری از طرح ها و برنامه های آموزش و پرورش ابتر بماند و به خوبی اجرایی نشوند.
نوبختی اظهار داشت: آموزش و پرورش برای حل مشکلات خود نیازمند مشارکت دولت و مردم است چون آموزش و پرورش خود به تنهایی قادر به حل مشکلاتش نیست.

دکتر گودرزی عضو دیگر شورای عالی آموزش و پرورش در نشست نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استان ها گفت:مدرسه موتور محرکه جامعه، قله و پیشانی نظام تعلیم و تربیت است.
وی افزود: تفویض اختیار به مدرسه قطعاً باعث بروز خلاقیت و نوآوری و مشارکت بیشتر فرهنگیان و دانش آموزان و اولیاء آنان در آموزش و پرورش می شود.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: در دنیای امروز کسانی که دنبال توسعه و پیشرفت هستند آموزش و پرورش از اولویت اصلی آنان است.
گودرزی خواستار توجه بیشتر به درس هنر در مدارس شد و افزود: از این راه می توان مفاهیم و آموزه های دینی را بهتر به دانش آموزان انتقال داد. هنر شیوه موثر در تربیت احساسات و توسعه زیبایی های درون و پرورش حس زیبا دیدن و زیبا زندگی کردن است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: برگزاری جشنواره های شادی بخش و امیدآفرین در مدارس که باعث ایجاد شور و نشاط در دانش آموزان و جان گرفتن و پویایی مدارس می شود یکی دیگر از راه های موثر برای ایجاد مدارس شاد بخش و امیدآفرین در کشور است.

دکتر مهدی نوید عضو شورای عالی آموزش و پرورش در نشست نمایندگان شورای عالی در استانها گفت: شورای عالی آموزش و پرورش قدیمی ترین و عالی ترین مرجع سیاستگذاری در نظام تعلیم و تربیت است. که موتور محرکه آموزش و پرورش به بوسیله مصوبات اين شورا به حرکت در می آید.
وی افزود: تمام تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از آموزش و پرورش شروع می شود.
نوید اظهار داشت: کار سنگین و قابل افتخار شورای عالی آموزش و پرورش تهيه و تدوین سند تحول‌ بنيادين است که با مشارکت صاحب نظران حوزه های مختلف تهیه و تدوین شد و یکی از افتخارآمیزترین اسناد کشور است.
دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داست: مطمناً هر کار بشری که تهیه و تولید می شود دارای نقاط ضعف و مشکلاتی است که نیازمند بروز آوری و ترمیم است و این سند هم از این قاعده مستثنی نیست.
وی تاکید کرد:  برای بروزآوری و ترمیم سند هم باید نسبت به وضع موجود و شرایط جامعه آگاهی و شناخت کافی داشت.
نوید تاکید کرد: موثرترین رسانه ای که در اختیار حکومت است که می تواند با نسل جدید گفت و گو کند آموزش و پرورش است. باید از این فرصت استثنایی استفاده کرد.
نوید اظهار داشت: آموزش و پرورش باید فعال، شاداب و موثر باشد به مردم برای مشارکت در آموزش و پرورش میدان بدهیم، باید تعریف و الگوی مناسبی برای مردمی سازی آموزش و پرورش ارائه کنیم.
وی ابراز داشت: باید پیش از گذشته سند تحول، تحول خواهی و تحول آفرینی را مورد توجه قرار دهیم. تحول آفرینی از کف مدرسه، از دانش آموز، از معلم، از مدیر و... شروع می شود.
دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش گفت:باید از تجربیات و دستاوردهای کشورهای موفق در حوزه آموزش و پرورش استفاده کنیم. به نقش و تاثیرگذاری آموزش و پرورش در تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور باید ایمان بیاوریم.
نوید تاکید کرد: باید بپذیریم آموزش و پرورش به تنهایی نمی توان بار سنگین تعلیم و تربیت فرزندان این کشور را بر عهده بکشد. مردم را باید هوشمندانه و با رعایت اصول تربیتی وارد صحنه آموزش و پرورش شوند تا این نهاد تأثیرگذار بتواند نفسی تازه کند و بیشتر به کیفیت و شیوه های تدریس معلمان و یادگیری موثر دانش آموزان بپردازد.

دکتر مریم رنگ آمیز طوسی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در نشست نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها اظهار داشت : به نظر می رسد یکی از عواملی که باعث اجرایی نشدن مصوبات و قوانین شورای عالی آموزش و پرورش در استانها و همچنین درمدارس شده است بی اطلاعی این عزیزان از اختیارات و وظایف شورای عالی است.
وی افزود: اگر فرهنگیان و دانش آموزان اعتقاد داشته باشند که نظر آنها در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها موثر و تاثیر گذار است و در حوزه اجرا، عمل و نظارت به آنها توجه می شود، همکاری و همراهی خواهند نمود.
رنگ آمیزطوسی با اشاره به اینکه دبیرکل و معاون ایشان که دلسوزانه، متعهدانه و مسئولانه به رفع  مشکلات آموزش و پرورش می پردازند به لزوم ارتباط بیشتر و استفاده از نظرات نمایندگان استانها در جلسات و در فضاهای اشتراکی تاکید کردند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان اظهار امیدواری کرد بتوانیم از دل این گفتگوها به یک فهم مشترک در مورد ایجاد تحول در آموزش و پرورش برسیم و بتوانیم یک شروع و تولد دوباره ای در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم.

سند تحول بنیادین