وزیر آموزش و پرورش در شبكه خبر:
تغيير روشهای جذب در آموزشوپرورش نيازمند مصوبه قانوني است
وزیر آموزش و پرورش در شبكه خبر بر لزوم نگاه آينده نگرانه در نگارش كتاب های درسی و از افزودن آموزش ساير زبان های خارجی در مدارس خبر داد.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به علت آلودگی هوا و تأثیری که بر جریان کلی آموزش دارد، اظهار کرد: این مسئله، مشکل مزمنی است و در هیئت دولت به رئیسجمهور عرض کردم و ایشان هم دستور داد که سریعاً کمیتهای با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شود و برای این امر سریع چارهاندیشی کنند.
وی افزود: این چارهاندیشی و زمان به کار بستن آنها، بستگی به طرحهایی دارد که ارائه و اجرا میشود و قطعاً به امروز و فردا که نمیرسد.
تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی از عوارض تعطيلي مدارس است
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه دانش آموزان ما به دليل تعطيلي مدارس دچار تأخیر در یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی میشوند، گفت: لذا بايد اين مشكل سریعتر حل شود، همچنين یک نارسایی هم پیرامون مدارس دونوبته داریم و همین امر باعث کوتاه شدن زمان آموزش در آن مدارس شده و آلودگی هوا بر آن دامن میزند، ضمن آنک ه برنامهریزی آموزشی و پرورشی مدارس را برهم میزند.
کارآمدی آموزش مجازي یکسوم كار آمدي آموزش حضوري است
نوری ادامه داد: در آموزش مجازی اگر با همین امکانات خوبی که در شبکه شاد داریم و جای قدردانی هم دارد، اما كار آمدي آموزش مجازي بیشتر از یکسوم آموزش حضوری نخواهد بود. برآیند آموزشی و پرورشی که انتظار داریم از طریق آموزش مجازی بهطور کامل محقق نمیشود و شاد سامانه مکمل است و جریان اصلی برای آموزش و یادگیری در دوره عمومی، در مدارس میگذرد.
مدارس شامل آخرين مراكزي كه براثر آلودگي هوا تعطيل میشوند، قرار گيرند
وی در پاسخ به این گزاره که «رئیسجمهور دستور دادهاند، اما همه ما میدانیم که معضل آلودگی هوا یکروزه و دوروزه حل نمیشود.» گفت: این معضل یکروزه و دوروزه حل نمیشود. ما در همان جلسه هم از رئیسجمهور خواهش کردیم که اگر امکان دارد مدارس را جزو آخرین مراکزی قرار دهید که قرار است تعطیل شوند. بهعنوانمثال طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان میتوانند دور کار شوند تا جایی که آلودگی به سطح قابلتحمل برای دانش آموزان برسد، اما میزان آلودگیها در تهران در این چند روزبه حدی بود که دانش آموزان هم نمیتوانستند به مدرسه بروند.
مردم، جامعه و مشاغل با مراقبت از رفتار ترافيكي خود به كاهش آلودگي هوا كمك كنند
وزیر آموزشوپرورش افزود: کمیته اضطرار برحسب شاخصهایی که وجود دارد تصمیمگیری میکنند و ما هم به دليل اینکه موظف به حفظ سلامتی دانش آموزان هستیم تبعیت میکنیم؛ اما از کل جامعه چه صاحبان صنعت و چه مردم میخواهیم، مراقب اقدامات و رفتارهای ترافیکیمان باشیم که حتیالمقدور از آلودگیها بکاهیم تا فرزندانمان بتوانند مدرسه بروند. امیدواریم حداقل در مراحل بعدی و در آینده شاهد رفع معضل آلودگی هوا باشیم.
شبكه شاد پاسخگوي نيازهاي آموزش مجازي در ايام تعطيلي مدارس است
نوری در پاسخ به اینکه آیا شما برنامه مشخصی برای کاهش مشکلات درسی دانش آموزان که روزهایی را بهصورت مجازی آموزش دیدند دارید؟ گفت: شبکه شاد قابلاستفاده است و دانش آموزان در کلاس درس شبکه شاد حضور دارند. ممکن است برخی مناطق قطعیها و اختلالات اینترنتی وجود داشته باشد که از سوی مصرفکننده است، اما بهطورکلی خود شبکه شاد مشکلی برای سرویسدهی ندارد. بار ترافیکی این شبکه بهاندازه دوران کرونا نیست، زيرا فقط برخی شهرها به دليل آلودگي هوا تعطیل هستند و دسترسی به پهنای باند بیشتر است و میتواند پاسخگوی نیاز مدارس باشد.
در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی معلمان هستيم
وی در ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان پرداخت و گفت: ح ۸۰۹ هزار معلم از مزایای رتبه اول برخوردار شدند و در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه قطعی هستيم که تعدادی از رتبههای قطعي هم صادرشده است. صدور هر یک رتبه ۱۰۰ نفر - ساعت زمان در دانشگاهها نیاز دارد، اما در آموزشوپرورش همکارانم با سرعت بیشتری مشغول کار بر روی این موضوع هستند.
وزیر آموزشوپرورش افزود: هر زمان که رتبه قطعی صادر شود، مزایای در نظر گرفتهشده برابر سقف ۳۸ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای این كار اختصاص دادهشده، از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ محاسبه و مابهالتفاوتها پرداخت خواهد شد.
براي كاركنان اداري از فوقالعاده ويژه يا ساير روشهای جايگزين استفاده خواهد شد
نوری بابیان اینکه برخی افراد مانند کارمندان اداری آموزشوپرورش مشمول بخشنامه ۲۳۰ سال ۵۸ نمیشوند و اداری صرف هستند، مطابق قانون از رتبهبندی مستثنی شدهاند، گفت: برای این افراد باید از روشهایی مانند فوقالعاده ویژه و سایر روشهای جایگزین استفاده خواهيم كرد تا این نابرابری که احساس میشود رفع شود. رتبهبندی مختص معلمان است و شامل گروههایی مانند خدمتگزاران مدارس هم نمیشود. درباره معلمان مهر آفرین هم مشکلاتی از حیث قانونی به وجود آمده بود، بااینحال ما چند ماه قبل علیالحساب رتبهبندی را برایشان واریز کردیم.
وی ادامه داد: مجلس در آبان ماه مصوبهای را برای مهر آفرینان تصويب كرد (مشمول شدن معلمان مهر آفرین در طرح رتبهبندی از مهر ۱۴۰۱) که ابهاماتی داشت و توقفی در آن ایجادشده و اکنون مشغول مذاکره هستیم تا مشکلات مربوطه حل شود.
رتبههای معلمان تا پايان سال مشخص خواهد شد
وزیر آموزشوپرورش اضافه کرد: فرايند رتبهبندی در ستاد وزارتخانه، براي تعیین رتبه قطعی معلمان با سرعت بیشتری در حال انجام است و قطعاً به سال آینده نخواهد کشید. البته موعد زمانی زودتری را برای تعیین رتبه قطعی معلمان به من اعلام کرده بودند، اما تا با رفع نواقص حداکثر تا پایان سال طول میکشد.
تغيير روشهای جذب در آموزشوپرورش نيازمند مصوبه قانوني است
نوری پیرامون ساماندهی نیروی انسانی و روش هاي استخدام در وزارت آموزشوپرورش گفت: دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اصلیترین کانالهای ورودی نیرو به آموزشوپرورش هستند. در سنوات گذشته نا ترازیهایی به علت برخی سیاستها به وجود آمد، اما اکنون تغییراتی ایجادشده است و در طول این مدت بنا را بر احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان گذاشتیم. بالغبر ۴۰۰ هزار مترمربع از فضاهایی که ازدسترفته بود را به دانشگاه فرهنگيان بازگرداندیم و اقدامات خوبی در حال انجام است.
وی افزود: اکنون هم میتوان با روشهای تلفیقی، ترکیبی بتوانیم ظرفیت دانشگاه را بالا ببریم، بهعنوانمثال از دانشجویان دانشگاههای برتر استفاده کنیم به این صورت که آنها را از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و دو سال دوره تربیتمعلمی داشته باشند و سپس وارد چرخه آموزشوپرورش شوند. درگذشته هم تربیتمعلم همینگونه بود. در این صورت قطعاً میتوانیم در یک دوره زمانی کوتاه مشکلات کمبود نیرو را برطرف کنیم.
۵ هزار مدرسه زير ۵ دانشآموز داريم
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه این برنامهها نیازمند مصوبه قانوني هستند، گفت: اگر فضایی باز شود میتوانیم معلمان بیشتری را جذب کنیم. نا ترازی نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانش آموزان و برخی مهاجرتها است. ما ۳۰۰ مدرسه با يك دانشآموز داریم و نمیتوانیم حتی یک دانشآموز را پوشش ندهیم. ۵۰۰۰ مدرسه زیر پنج دانشآموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. بااینحال به علت افزایش مهاجرتها کلاسهای درس ۳۵ و حتی ۴۰ نفره هم در مناطق پرتراکم جمعیتی داریم که سعی کردیم کلاسهای ۴۰ نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.
خريد ۲ هزار ميليارد تومان تجهيزات براي هنرستان ها
نوری درباره بودجه آموزشوپرورش نیز گفت: سهم بودجه آموزشوپرورش از بودجه عمومی دولت در سال گذشته حدود ۹.۶ درصد بود که امسال به ۱۳.۱ درصد رسیده است. البته افزایش حداقل حقوق از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان موجب شد بودجه کیفیتبخشی کاهش یابد، همچنين سرانه قابلتوجهی به مدارس تخصيص يافت و ۲۱۰۰ سالن ورزشی تا پايان سال تحصيلي بهرهبرداری خواهد شد و ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات برای هنرستانها انجام شد.
برنامههای حذف مدارس كانكسي و تخريبي
وی افزود: ما ۸۰۰۰ مدرسه کانکسی در سطح کشور داشتیم و هدفگذاری کردهایم که تا ابتدای سال تحصیلی جدید مدارس جدید جایگزین شود. ۱۱۵ میلیون دلار برای بافتهای فرسوده در نظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از ۳۴ هزار فضای فرسوده تخریبی داریم و در جلسهای که با رئیسجمهور داشتیم دستوری در کمیته اقتصادی دولت دادند که اگر تصویب شود تا ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به بازسازی مدارس فرسوده اختصاص یابد و بخشی از نارسایی را بکاهد.
براي نگارش کتابهای درسي بايد نگاه آينده نگرانه داشته باشيم
وزیر آموزشوپرورش درباره تحول در کتاب درسی و حذف محتوای غیرضروری، اظهار کرد: کتابهای درسی در زمانی که نگارش میشوند خوب هستند، اما هدفگذاری بايد برای آینده باشد و نگاه آیندهنگری داشته باشیم. در این هدفگذاری، نیازهای دانشآموزان باید مدنظر باشد و آنها را احصا کنیم و بدانند خواسته آنها چیست. موضوع بعدی، محتوا است. محتوا فقط کتاب درسی نیست، بلکه باید بسته یادگیری باشد. در کشور ما برنامه درسی را معادل کتاب درسی میگیریم زيرا در آخر از کتاب آزمون میگیرند.
ارزشیابی دانش آموزان بايد باهدف بررسی یادگیری باشد
تغييرات اصلي کتابهای درسي از سال ۱۴۰۳
نوری افزود: درروش یادگیری معلم باید توانمند باشد، همچنين ارزشیابی ما بايد مرحلهای از یادگیری باشد. همکارانم طرحوارهای دارند که اگر به این اهداف برسیم به تحول در آموزشوپرورش خواهيم رسيد. تعدادی از کتابهاي درسي تغییر کردند، اما تغییرات اصلی مربوط به سال ۱۴۰۳ و بعدازآن است. این طرحواره ۸ وجه دارد و سپس به سمت سند تحول مدرسهای خواهيم رفت.
ورود زبانهای خارجی جدید به مدارس از سال ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴
وی با اشاره به آموزش زبانهای خارجی در مدارس گفت: دانش آموزان به دلیل کار کردن با وسایل نوین، انگلیسی را میدانند. البته در کانون پرورش فکری نیز آموزش زبانهای مختلف راداریم، اما در مدارس آموزش چند زبان شامل: آلمانی، چینی و ... را بهصورت اختیاری از سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۳ اضافه میکنیم.