محمود امانی در کارگاه آموزشی آئین نامه اجرایی مدارس تاکید کرد:

آئين نامه اجرايي مدرسه، جلوه گاه سند تحول بنيادين در كانون مدرسه است

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: مرکز ثقل و هرم آموزش و پرورش، مدير مدرسه است، گاهي اوقات مدير مدرسه بايد از خود بپرسد آيا اجزاء، مناسبات و... در مدرسه درست تعريف شده اند؟ آيا بین مدرسه، خانواده ها، محيط پیرامونی، معلم، عوامل اجرايي و... ارتباط موثر و تاثيرگذاري برقرار است؟

محمود امانی دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش که در کارگاه آموزشی« آئین نامه اجرایی مدارس» سخن می گفت، افزود: هدف از برگزاري كارگاه ها و نشست هاي آموزشي بوسيله روابط عمومي اين شورا، اطلاع رساني و تبيين مصوبات شوراي عالي و توانمندي سازي مديران مدارس است.

وی افزود: مديران مدارس بايد شناخت و آشنايي كافي با مصوبات شوراي عالي داشته باشند چون مصوبات اين شورا ابزار كار آنان و دست اندركاران نظام آموزش و پرورش است تا بوسيله آنها بتوانند روند آموزش و پرورش را تسهيل کنند.

اماني اظهار داشت: اگر آموزش و پرورش مي خواهد به آن نقطه مطلوبي كه ترسيم كرده است، برسد بايد نقش و جایگاه ویژه ای را برای مديران مدارس در نظر بگیرد. آموزش و پرورش از طريق توانمند سازي مديران مي تواند زمينه ارتقاء، كارآيي و اثربخشي مدارس را افزايش دهد.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش افزود: بسياي از نقطه اتصالات آموزش و پرورش در مدارس از طريق مديران كارآمد و اثربخش اتفاق مي افتد. مدير مدرسه به عنوان يك كانال ارتباطي مي تواند بسياري از تجربيات علمي، آموزشي و تربيتي را به درون مدرسه انتقال دهد.

اماني ابراز داشت: معلمان، دانش آموزان و اولياء آنان، برنامه درسي، محيط پيراموني و ... همه اجزا مدرسه هستند كه نقطه اتصال و ارتباط اينها در مدرسه، مدير است، همه اينها هدفشان ارتقاء و بهبود روند آموزشي و تربيتي مدرسه است.

وي با اشاره به اينكه مدير راهبر و سكاندار مدرسه است گفت: مرکز ثقل و گرانیگاه هرم آموزش و پرورش، مدير مدرسه است، گاهي اوقات مدير مدرسه بايد از خود بپرسد آيا اجزاء، مناسبات و... در مدرسه درست تعريف شده اند؟ آيا بین مدرسه، خانواده ها، محيط پیرامونی، معلم، عوامل اجرايي و... ارتباط موثر و تاثيرگذاري برقرار است؟

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش افزود: تحرك و پويايي مدرسه به توانمندی، كارآمدي و اثربخشي ارتباط مدير با زیر مجموعه خود وابسته است. در اين نگاه بايد جايگاه سيستمي مدير مدرسه را شناخت چون اينها از طريق مدير انگيزه لازم را كسب مي كنند.

امانی در ادامه با اشاره به این سئوال که شوراي عالي آموزش و پرورش به مدير مدرسه چه كمكي مي تواند بكند؟ ابراز داشت: آئين نامه اجرايي مدرسه يكي از قديمي ترين توليدات شوراي عالي آموزش و پرورش است كه به منظور تسهيل روند آموزش و پرورش و رفع موانع بر سر راه اداره مدرسه تهيه و تدوين شده است.

وی با اشاره به اینکه کلید حل مسائل و مشکلات مدرسه، آئین نامه اجرایی است تصریح کرد: آئين نامه اجرايي مدرسه، جلوه گاه سند تحول بنيادين در كانون مدرسه است. كانون همه اتفاقات در آموزش و پرورش، مدرسه است.

امانی با اشاره به اینکه لازمه اجرای سند تحول در مدرسه، آئین نامه اجرایی است گفت: اگر آئين نامه اجرايي و ابعاد آن به درستی و عميق بوسیله دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش درك و فهم شود آن وقت است که باید به اجرای سند تحول بنیادین امیدوار بود.

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در پایان گفت: آئين نامه اجرايي مدارس حرف هاي زيادي براي گفتن دارد. این آئین نامه محلي براي بهبود جايگاه مدرسه در نظام تعلیم و تربیت کشور و شایسته توجه جدی مدیران مدارس برای اجرایی شدن آن است.

سند تحول بنیادین