روز ملی فناوری هسته ای گرامي باد

در 20 فروردين ماه سال 1385 (9 آوريل۲۰۰۶)، دانشمندان ايراني موفق به توليد چرخۀ كامل سوخت هسته‌اي در مقياس آزمايشگاهي شدند و خبر دست‌يابى ايران به فناورى غنى‌سازى اورانيوم و راه‌اندازى يك زنجيرۀ كامل غنى‌سازى توسط سانتريفيوژهاى ساخت ايران اعلام شد.

در پي موفقيت دانشمندان و متخصصان كشورمان در دست‌يابي به نسل جديدي از سانتريفيو‌ژها در ايران و اعلام آن به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، كشورمان در زمرۀ كشورهاي صاحب تكنولوژي در غني‌سازي اورانيوم به شمار آمد و به كشورهاي عضو باشگاه اتمي پيوست. پس از آن با تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به پاس قدردانى از تلاش‌هاى افتخارآفرين دانشمندان جوان ايرانى در دست‌يابى به فناورى صلح‌آميز هسته‌اى، 20 فروردين در تقويم رسمى ايرانيان، «روز ملى فناورى هسته‌اى» نام گرفت. فعاليت‌هاي مركز نظام ايمني هسته‌اي كشور طي سال‌هاي ۸۴ و ۸۸ از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد تأييد قرار گرفت.

انرژی هسته‌ای در بخش های مختلف صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع داوریی و... کاربردهای بسیاری دارد. 

رسیدن به این مرحله از دانش روز با وجود محاصره شدید اقتصادی از سوی غرب، نمایانگر اراده ملت همیشه سربلند ایران برای فتح قله‌های علمی و رسیدن به استقلال بی قید و شرط است.

این روز بزرگ که بیانگر توانمندی، کارآمدی و اقتدار دانشمندان ایرانی در عرصه های مختلف بین المللی است را به ملت شریف ایران تبریک و تهنیت عرض می‌ کنیم.

سند تحول بنیادین