دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش:
مردم و دستگاهها برای داشتن آیندهای بهتر و امیدبخش، باید در آموزشوپرورش مشارکت فعال و سازنده داشته باشند
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش گفت: همه مردم و دستگاهها برای داشتن آیندهای بهتر و امیدبخش در جامعه، باید در آموزشوپرورش مشارکت فعال و سازنده داشته باشند، زیرا تنها راه بهبود شاخصهای زندگی اجتماعی، از طریق آموزشوپرورش باکیفیت، اثربخش، تأثیرگذار و کارآمد میسر می شود.
دکتر محمود امانی در دیدار با کارکنان و ایثارگران دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به برنامههای مهم دبیرخانه شورای عالی در سال 1401، افزود: یکی از مهمترین کارهایی که باید در دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش انجام دهیم، بحث بهروزرسانی سند تحول بنیادین است که مقدمات کار انجامشده و مادهواحده آنهم در شورای عالی به تصویب رسیده و برای تأئید رئیسجمهور ارسالشده است. برای انجام این کار کمیسیون برنامه درسی را مأمور کردهایم تا تأئید نهایی ماده واحده مذکور، با تشکیل کارگروههای تخصصی، روند انجام کار را پیگیری نماید.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: دومین کار مهم دبیرخانه شورای عالی، ماده واحده جذب نیروی انسانی در آموزشوپرورش است که باید شاخصها، ضوابط و شرایط جذب نیروی انسانی در آموزشوپرورش تدوین کند. این کار با تشکیل کارگروهی از افراد متخصص و باتجربه به نقاط خیلی خوبی رسیده است و امیدواریم بهزودی طرح آن به اتمام رسیده و برای تصویب به صحن علنی شورای عالی، ارائه شود.
وی با اشاره به کار مهم و اساسی دیگر دبیرخانه شورای عالی گفت: بخش محتوای حوزههای درسی یادگیری – یاددهی، است که این کار در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در حال انجام است و بهمحض این که به دبیرخانه شورای عالی ارسال شود، کار بررسی کارشناسی آن شروع میشود.
امانی اضافه کرد: تلاش ما این است که محتوای حوزههای یادگیری – یاددهی به کف مدرسه راه بیاید تا بتواند مثمر ثمر باشد و اگر این محتوا شکل بگیرد، مأموریت سایر بخشها هم مشخص و معین خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به چهارمین برنامه مهم و اساسی دبیرخانه شورای عالی، ابراز داشت: برنامه اصلی ما ارتقای عملکرد دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش بهعنوان مرجع سیاستگذاری نظام تعلیم و تربیت کشور است و برای افزایش نقش شورای عالی در بهبود وضعیت آموزشوپرورش کشور باید تلاش کنیم و بهطورجدی وارد کار کنشگری شویم، چون هدف ما در شورای عالی بهبود و تسهیل روند کاری آموزشوپرورش است.
وی افزود: موضوع دیگری که باید به آن توجه جدی شود، مسئله اقتصاد متصل به آموزشوپرورش است که در شعار سال مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است، باید ببینیم ما در آموزشوپرورش چگونه میتوانیم به رفع موانع تولید؛ اقتصاد و اشتغال کشور، کمک کنیم و چگونه میتوانیم از آنان برای مشارکت در امرآموزشوپرورش و شادابی مدارس کمک بگیریم.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش تأکید کرد: مدرسه در سند تحول بنیادین مورد توجه قرارگرفته و حیطههای مختلفی هم برای آن تعریف و مشخص شده است؛ ازجمله تنوعبخشی به محیطهای یادگیری، افزایش موقعیتهای یادگیری، چند تألیفی و...
امانی اظهار داشت: اگر بتوانیم نظام تعلیم و تربیت را از تنگنظریهای مختلف خلاص کنیم، بزرگترین کار را برای اصلاح آموزشوپرورش کشور انجام دادهایم.
وی با اشاره به موضوع مهم و حساس مشارکت در آموزشوپرورش تصریح کرد: همه مردم و دستگاهها برای داشتن آیندهای بهترو امیدبخش در جامعه، باید در آموزشوپرورش مشارکت فعال و سازنده داشته باشند چون تنها راه بهبود شاخصهای زندگی اجتماعی، از طریق آموزشوپرورش باکیفیت، اثربخش، تأثیرگذار و کارآمد میسر است. طراحی الگوی مناسب برای مشارکت در امر تعلیم و تربیت، یک موضوع مهم و اساسی است که باید درمورد آن کار کارشناسی دقیق و تخصصی انجام شود.