رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

برای رسیدن به آیندۀ مطلوب هیچ راهی جز توجه به آموزش‌و‌پرورش وجود ندارد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: تربیت معلم سرنخ کلاف آموزش‌و‌پرورش است، نگاه ما باید نسبت به دانشگاه فرهنگیان تغییر کند.

به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ کتاب آموزش‌وپرورش آینده بازخوانی آموزش‌وپرورش ایران در آستانۀ قرن پانزدهم شمسی با حضور دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش و رؤسای فرهنگستان‌های چهارگانه رونمایی شدغلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گفت: اهمیت آموزش‌وپرورش از آموزش عالی بیشتر است؛ گفت: اگر نظام آموزش‌وپرورش ما اصلاح نشود در آموزش عالی نیز به نتیجه نمی‌رسیم، آموزش‌وپرورش در نظام آموزشی، حکم دوران جنینی را دارد، اگر یک جنین با نقص متولد شود این نقص تا پایان زندگی با او همراه خواهد بود، نباید از آموزش‌وپرورش غفلت کنیم.

او افزود: کتاب «آموزش‌‌وپرورش آینده» با همکاری چهار فرهنگستان و 41 استاد و با 23 مقاله منتشر شده‌ است و به آموزش و پرورش ایران تقدیم می‌شود. این کتاب دلیل روشنی است که فرهنگستان‌ها به وظایف خود آگاهی دارند. در فرهنگستان‌ها عده‌ای از استادان دانشگاه‌ها و پژوهشگران فارغ از کار اجرایی دور هم جمع شده‌اند تا برای کشور و آیندۀ آن فکر کنند و به مجریان کمک کنند.

حداد عادل گفت: من در طول عمرم کار اجرایی بسیار کرده‌ام؛ مسئولان تا زمانی که مسئول نشده‌اند آرمان‌گرا هستند، اما زمانی که مسئولیت بر دوش آن‌ها گذاشته می‌شود به‌اندازه‌ای با واقعیّت کار اجرایی درگیر می‌شوند که دیگر فرصت آرمان‌گرایی پیدا نمی‌کنند، در واقع مسئولان اجرایی با انبوهی از کارها مواجه هستند که دیگر حتی فرصت فکر کردن پیدا نمی‌کنند، یک جایی باید باشد که این مسئولیت را به‌عهده بگیرد و فرهنگستان‌ها برای خود چنین نقش و وظیفه‌‌ای قائل هستند.

حداد عادل با بیان این مطلب که "اگر آموزش‌وپرورش درستی داشته باشیم می‌توانیم اطمینان داشته باشیم که آینده را ما می‌سازیم"؛ ادامه داد: برای رسیدن به آیندۀ مطلوب هیچ راهی جز توجه به آموزش‌و‌پرورش وجود ندارد. اگر می‌خواهید بدانید آیا حال فردای کشور خوب است باید امروز نبض آموزش‌و‌پرورش را بگیرید. بی‌شک اگر حال آموزش‌و‌پرورش خوب باشد، حال کشور نیز در همه شئون خوب خواهد بود.

حال آموزش‌و‌پرورش خوب نیست

او اضافه کرد: مؤلفان مقالات کتاب آموزش‌‌وپرورش آینده از سرآمدان این عرصه هستند و تمام مطالبی که در این مقالات ارائه شده‌ است حاصل سال‌ها فکر و اندیشه است. هر یک از فرهنگستان‌ها بنا به نوع فعالیّتش تدوین بخشی از مبانی این کتاب را به‌عهده گرفته است، مثلاً فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای جنبۀ هویّت، ملّیّت و زبان تلاش کرده است در این کتاب پیشنهادها و راهکارهایی برای آموزش‌وپرورش ارائه دهد، تألیف و تدوین و انتشار این کتاب اتّفاق مهمی است و به این موضوع توجه دارد و نشان می‌دهد که برای ما دانشگاهی‌ها آموزش‌و‌پرورش مهم است و دانشگاهی‌ها به آموزش‌‌وپرورش توجه دارند.

حداد عادل در ادامه با انتقاد از شیوۀ آموزش‌وپرورش در ایران یادآور شد: در آموزش‌و‌پرورش ما بیشتر به علم بها داده می‌شود تا شیوۀ تعلیم. باید از خودمان بپرسیم که ما چند استاد متخصّص در زمینۀ آموزش ریاضی، یا آموزش زبان فارسی تربیت کرده‌ایم، متأسفانه در نظام آموزشی کشور به مسئلۀ مهم تربیت معلّم متخصّص در رشته‌های مختلف فکر نکرده‌ایم و جای این مباحث نیز در این کتاب خالی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: اگر نبض آموزش‌و‌پرورش را بگیریم متوجه می‌شویم که حال آموزش‌و‌پرورش ما خوب نیست، باید صریح بگویم ما مسائل کلانی در آموزش‌و‌پرورش داریم و هنوز این مسائل حل نشده است، ما هنوز نظریۀ اقتصادی روشنی برای آموزش‌و‌پرورش نداریم و هنوز شاهد دعوا بر سر نظام آموزش دولتی و غیر‌دولتی هستیم، هنوز نمی‌دانیم سهم بخش خصوصی در آموزش‌و‌پرورش کجاست.

آموزش و پرورش در 10 سال گذشته 8 وزیر داشته است

او تصریح کرد: مسئلۀ دیگر؛ فشار مشکلات اقتصادی است که آموزش‌و‌پرورش با آن روبه‌روست. باید بررسی کنیم که این فشارهای اقتصادی در سال‌های اخیر چه صدماتی به آموزش‌و‌پرورش وارد کرده است. بی‌ثباتی مدیریتی ضررهایی جبران‌ناپذیر در آموزش‌و‌پرورش به‌همراه داشته است، فقط در 10 سال گذشته هشت وزیر در آموزش‌و‌پرورش بر سرکار آمده‌اند؛ این بی‌ثباتی را شما کجا سراغ دارید؟!

تربیت معلم؛ سرنخ کلاف آموزش‌و‌پرورش

حداد عادل ادامه داد: با توجه به اهمّیّت امر تربیت معلّم؛ مقالۀ من در کتاب آموزش‌‌وپرورش آینده به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دارد، باید تلاش کنیم کلاف سردرگم آموزش‌وپرورش ایران را باز کنیم و تربیّت معلّم سرنخ کلاف آموزش‌و‌پرورش است، نگاه ما باید نسبت به دانشگاه فرهنگیان تغییر کند، دانشگاه فرهنگیان نباید تبدیل به یک دانشگاه درجۀ‌چهارمی شود، این دانشگاه فضای آموزشی درستی در اختیار ندارد، باید به این دانشگاه امکانات مناسبی اختصاص داده شود.

او در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تأثیر آزمون سراسری دانشگاه‌ها بر فضای دبیرستان‌های کشور گفت: متأسفانه در دبیرستان‌ها همه چیز همین آزمون سراسری است و همین موضوع باعث شده است مدرسه معنای خودش را از دست بدهد، تصمیم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که 60 درصد نمرۀ قبولی در دانشگاه‌ها را به نمرۀ دروس در دبیرستان‌ها اختصاص داده است، در راستای بازگرداندن اعتبار به درس و تحصیل است، چرا به اهمّیّت این موضوع در کشور توجه نمی‌شود؟!رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش پایانی سخنانش ضمن تأکید به این موضوع که بی‌اعتنایی به آموزش‌و‌پرورش جبران‌ناپذیر است از تمام کسانی که در تألیف کتاب آموزش‌‌وپرورش آینده نقش داشته‌اند قدردانی کرد و گفت: امیدوارم رونمایی از این کتاب پایان تشریفاتی یک کار نباشد؛ بلکه در آینده نیز متناسب با نیازهای روز در مطالب آن بازنگری کرد.