دکتر رئیسی در همایش سراسری مدیران مدارس:

مدرسه، محور تحول در آموزش و پرورش است

رئیس جمهور با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش منحصر به مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري؛ دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی ایجاد تحول در جامعه را بر عهده مدارس و مدیران دانست.

رئیس جمهور نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول شامل تحول شناختی، فرآیندی و نهادی، اولین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این راستا نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول بسیار اهمیت می‌یابد.

دکتر رئیسی با تعریف مسیر تحول، شرط مدیریت موفق در فرآیند تحول را هدف‌دار بودن، کنترل و نظارت فرآیند و به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت رسیدن به هدف دانست و افزود: برای تحقق تحول باید همه ظرفیت‌های انسانی، ابزاری و سازمانی را در جهت هدف نهایی و غایی به‌کار گرفت.

رئیس شوراي عالي آموزش و پرورش با بیان اینکه میان مدیریت در نگاه دینی ما در نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظام‌های سیاسی، در کنار اشتراکات فراوان، تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد، اظهار داشت: پاسخگویی به خداوند، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری 4 مرحله پایش و کنترل مدیریتی است، اما در نگاه دینی ما  خودکنترلی مبتنی بر باور به اینکه خداوند در هر حالی شاهد و ناظر ماست، مهمترین عنصر و مولفه کنترل و پایش مدیریتی است.

دکتر رئیسی اضافه کرد: در نظام خودکنترلی یک مدیر و مسئول خود را موظف به اجرای وظیفه، قانون، توجه به اخلاق فردی و حرفه‌ای می‌داند و همواره در مسیر اجرای ماموریت‌های محوله به خود تلاش می‌کند و این کارآمدترین نظام کنترلی است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار و کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

دکتر رئیسی انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی را مهم ترین ماموریت و هدف نظام اسلامی دانست که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس اجرایی و محقق خواهد شد و گفت: یک زمانی در کشوری دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهم‌ترین ماموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت می‌داند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت مهم‌ترین ماموریت دولت تعالی تعلیم و تربیت است چرا که عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه محقق خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر این نکته که مدرسه، محور تحول در آموزش و پرورش است که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و مسنجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت گرو تکیه بر سند تحول آموزش و پرورش است و رهبر معظم انقلاب به همین دلیل بر اجرای کامل این سند تاکید دارند.

رئیس شوراي عالي آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گرفته و اداره شوند، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی در کشور انجام شده و تجریبات گرانسنگی اندوخته شده و امروز باید با اتکا به این اندوخته‌های ارزشمند گامی بلند در راستای تربیت نیروهای مومن، انقلابی و اثرگذار برداشته شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جایگاه شورای‌عالی آموزش و پرورش از ابتدای آغاز به‌کار دولت به دلیل مأموریت بسیار مهم آن نسبت به دیگر شوراهای عالی متمایز بوده است، افزود: در همه عرصه‌ها، مدیریت و جایگاه مدیر بسیار مهم و با اهمیت است، اما مدیریت در ساختار آموزش و پرورش و به‌ویژه در مدارس به‌عنوان مجموعه‌ای انسان‌ساز، جامعه‌ساز و شکل‌دهنده شخصیت کسانی که می‌خواهند در جامعه ایفای نقش موثر داشته باشند، با مدیریت در دیگر عرصه‌ها قابل قیاس نیست.

دکتر رئیسی مدیران، مربیان و معلمان را عهده‌دار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با اشاره به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کف و هدف‌گذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده نه سقف آن، چرا که در اجرای این طرح بخش مالی و معیشتی معلمان مورد توجه قرار داشته و در واقع این قانون مقدمه‌ای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.

رئیس جمهور در ادامه دانش‌افزایی و به‌روز شدن دانش معلمان و استفاده از آن در پرورش انسان تراز در جامعه را اساس و هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح جایگاه علمی، بینشی، گرایشی و هویتی معلم که قرار است هویت‌سازی کند و با منزلت خود به جامعه منزلت دهد، مورد توجه بوده که بسیار با اهمیت است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه امروز مدارس و دست‌اندرکاران آموزش، عهده‌دار مسئولیت خطیر هدایت، انسان‌سازی و تعلیم و تربیت در جامعه هستند، افزود: آنچه که امروز از پیشرفت‌های کشور در پیش‌روی ماست محصول آموزش و پرورش و دانشگاه است و تحقق چشم‌انداز پیشرفت کشور نیز منوط به توجه به این دو نهاد بسیار با اهمیت است، چرا که آینده کشور با تربیت نیروهای کارآمد، متعهد و با انگیزه در این دو نهاد و به دست معلمان و مربیان گرانقدر رقم می‌خورد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: هدف بنده از شرکت در این مراسم عرض سلام، احترام و خداقوت گویی به همه معلمان، مربیان و مدیران آموزش و پرورش است به این امید که سال تحصیلی جدید و متفاوتی با نزدیک شدن به اهداف عالی این وزارتخانه رقم بخورد.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در موضوع تعلیم و تربیت در کنار نقش مدیران و معلمان نقش والدین نیز باید بسیار مهم تلقی شود، افزود: سازوکارهایی نظیر انجمن‌های اولیا و مربیان در این زمینه بسیار خوب است، اما نباید به آن بسنده کرد و باید با اشتراک مساعی و ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد سطح تعلیم و تربیت را ارتقا داد.

رئیس جمهور در ادامه ساخت و تجهیز مدارس در حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را بسیار بااهمیت خواند و ضمن تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز گفت: اگر امروز 5 هزار طرح آموزشی تحویل و 2 هزار طرح دیگر در حال آماده‌سازی است، به برکت تلاش‌های خیرین مدرسه‌ساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و باانگیزه بوده است.

دکتر رئیسی در ادامه عدالت آموزشی را از جمله مسائل مهم و محوری در دولت مردمی دانست و با تأکید بر ضرورت تلاش برای اجرای این هدف، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست، بلکه بدین معناست که هر منطقه‌ای متناسب با ظرفیت، اقلیم و فرهنگ خود در شهرها و روستاهای مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه هرگونه هزینه برای جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید نسبت به آن نگرانی داشت موضوع مهم بهره‌وری است.

دکتر رئیسی در ادامه خطاب به مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهار داشت: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهره‌وری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیت‌های در اختیار شماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقای سطح نمرات دانش‌آموزان یکی از جلوه‌های افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: قطعاً برای یک متعلم و دانش‌آموز ارتقای نمره بسیار اهمیت دارد به‌ویژه آنکه امروز نقش نمرات در آینده تحصیلی دانش‌آموزان بسیار پررنگتر شده است.

دکتر رئیسی عزم و همت مدیران مدارس سراسر کشور در اجرا و برگزاری شیوه جدید کنکور را شایسته تقدیر دانست و گفت: قطعاً این شیوه جدید که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوده است بدون اشکال نیست و لازم است با جدیت از سوی شما که در این زمینه متخصص و متعهد نیز هستید مورد ارزیابی قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه مطالبات فرهنگیان به‌ویژه معلمان در پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه و مسکن را خواسته‌ای به‌حق خواند و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه این مطالبات و خواسته‌ها را پیگیری و به نتیجه برسانند.

دکتر رئیسی اعتماد مردم به نهاد مدرسه را بزرگترین سرمایه آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت ارتقای این اعتماد عمومی از سوی مدیران و معلمان تأکید کرد.

رئیس جمهور توجه به مهارت‌آموزی با تقویت هنرستان‌ها را نیز مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با تقویت هنرستان‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی مورد نیاز مورد توجه دولت است که باید با جدیت دنبال شود.

دکتر رئیسی در ادامه خواسته و پیام 40 هزار شهید آموزش و پرورش از دولت و مدیران آموزش و پرورش را ایجاد مدارس در تراز انقلاب اسلامی و پرورش نیروهای کارآمد و متعهد عنوان و تصریح کرد: تلاش شما مدیران مدارس سراسر کشور در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تضمین‌کننده آینده کشور است.

رئیس جمهور با ابراز علاقه نسبت به سخن گفتن بی‌واسطه و مستقیم با بدنه دستگاه‌های اجرایی کشور به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز انتظار جامعه از بنده به‌عنوان رئیس جمهور و شما به‌عنوان مدیر مدرسه حفظ اعتماد عمومی به این مجموعه انسان‌ساز است که امیدواریم روز به روز افزایش یابد.

سند تحول بنیادین