وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛
اجرایی شدن ۲۰ برنامه عدالت محور دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور را در دستور کار دارد، نخستین مورد آن را جذب نیروهای کیفی در نظام آموزش و پرورش دانست و گفت امسال بیسابقه ترین استخدام در این وزارتخانه رخ داد و سال آینده بیسابقه تر از امسال خواهد بود.
به نقل از خبرگزاري پانا، رضا مراد صحرایی وزير آموزش و پررورش روز یکشنبه در آیین «تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی و جشن احیای باشگاه دانش پژوهان جوان» که با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: احیای این باشگاه نشان دهنده اعتقاد رییس دولت به موضوع تعلیم و تربیت و حمایت از نخبگان دانش آموزی است.
وی با بیان اینکه اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان در مرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید، افزود: پس از تشکیل هیات امنا در اردیبهشت امسال، یکی از خودشان را به عنوان مسئول باشگاه انتخاب کردیم.
صحرایی با اشاره به دستاوردهای دانش آموزان المپیادی در دو سال گذشته عنوان کرد: در این دولت المپیادی ها ۳۰ مدال جهانی به دست آوردند در حالی که در مدت چهار سال قبل از آن ۲۶ مدال به دست آمده بود.
وزیر آموزش و پرورش راهاندازی مجدد باشگاه دانشپژوهان جوان را نقطه آغازی توصیف کرد و گفت: طراحی المپیادهای جدید در رشتههایی چون اقتصاد، مدیریت و حکمرانی، روانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه و منطق در دستور کار است.
وی خاطر نشان کرد که ایران در تابستان سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور را در دستور کار دارد، نخستین مورد آن را جذب نیروهای کیفی در نظام آموزش و پرورش دانست و افزود: امسال بی سابقه ترین استخدام در این وزارتخانه رخ داد و سال آینده بی سابقه تر از امسال خواهد بود.
صحرایی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم اهتمام جدی دارد که نیروهای کارآمد را در نظام تعلیم و تربیت عمومی دانش آموزان به کار بگیرد، اظهار کرد: در تمام استخدامها عدالت مبنای عمل بوده است به طوری که کمتر از ۲۰ درصد استخدامهای جدید مربوط به مراکز استانها و مناطق برخوردار بوده و بیشتر آن برای توسعه سواد و دانش در مناطق کمتر برخوردار و محروم انجام شده است.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم ایران را به کارخانه مدرسهسازی تبدیل کرده است، به ساخت ۶۷۰۰ مدرسه در ۳۰ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: بیش از ۶۰ درصد این مدارس در روستاها ساخته شدهاند.
وزیر آموزش و پرورش به ساماندهی آزمون ورودی دانشآموزان به دانشگاهها نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای ضریب تاثیر معدل نمرات دانش آموزان از ۴۰ به ۶۰ درصد با هدف ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت است و نتیجه آن عدالت آموزشی خواهد بود.
صحرایی این نکته را هم یادآور شد که دو مجلس و دو دولت ظرف دو دهه نتوانسته بودند این مصوبه را اجرایی کنند اما دولت سیزدهم آن را به ثمر رساند.
وی اظهار داشت: نتایج سال اول اجرای این مصوبه سبب شد تا هفت استان بتوانند سهم از دست رفته خود از صندلیهای برتر دانشگاهها را پس بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به دلیل آنکه در گذشته نتایج کنکور تنها معیار سنجش ورود دانشآموزان به دانشگاه بود، ۱۱ استان تا ۱۵۰ درصد بیش از سهم خود از صندلیهای برتر را کسب میکردند.
صحرایی با بیان اینکه اکنون درس و مدرسه به یکی از معیارهای مهم پذیرش دانشآموزان در دانشگاهها تبدیل شده است، گفت: با توجه به نظر موافق وزیر علوم، افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهها از دانشآموزان المپیادی در دستور کار است.
وزیر آموزش و پرورش ورود دانش آموزان دهکهای پایین به مدارس سمپاد را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد این مدارس در اختیار دانشآموزان دهک ۹ و ۱۰ بود که امسال با پرداخت هزینه دانشآموزان دهکهای پایین، سهم دانشآموزان دهک ۱ تا ۴ از این مدارس ۴۵ درصد افزایش یافت.
وی تاسیس مدارس تیرهوشان را یکی دیگر جلوههای عدالت دانست و گفت: بر اساس برآوردها، دانشآموزان ۱.۵ تا ۳ درصد کودکان هر کشور جزو تیزهوشان هستند که در ایران ۱.۸ تا ۲ درصد دانشآموزان به عنوان افراد تیزهوش مورد هدف و برنامه ریزی قرار گرفته اند.
صحرایی ادامه داد: امروز بیش از ۷۰۰ مدرسه ویژه تیزهوشان بیش از ۱۳۰ هزار سمپادی را با شعار «هر نیاز کشور یک سمپادی» تحت پوشش قرار داده اند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: المپیادیها یک درصد از ۱.۵ درصد دانش آموز تیزهوش را تشکیل میدهند که چراغ آینده کشور هستند.