«تغییر تقویم آموزشی مدارس» در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب طرح «تغییر تقویم آموزشی» در کمیسیون آموزش مجلس خبر داد و گفت: این طرح هم اکنون در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس است که در صورت تصویب، انعطاف زیادی در تصمیم گیریهای مدرسهای صورت می گیرد.
محمود اماني دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرگزاري ايسنا اظهار داشت: این طرح در مجلس شورای اسلامی تهیه، در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و نسخه اصلاح شده آن به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ارسال و در این کمیسیون به تصویب رسیده و هم اکنون در نوبت مطرح شدن در صحن علنی مجلس است.
اماني درباره فواید تصویب این طرح گفت: اگر این طرح به تصویب برسد، انعطاف زیادی را با تصمیم گیری در سطوح ملی، استانی، منطقهای و مدرسهای در تنظیم زمان آموزش و متناسب سازی با شرایط محیطی، محلی و برنامههای منطقهای شاهد خواهیم بود.
به گزارش ايسنا، معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، شهریورماه سال ۱۴۰۰ در گزارش تحقیقاتی مفصلی به موضوع «ضرورتهای بازنگری در تقویم آموزشی مدارس» پرداخت و علت اصلاح تقویم آموزشی را حوادث پیش بینی نشدهای همچون آلودگی هوا در کلانشهرها، بارش سنگین برف، یخبندان، وقوع سیل، زلزله و نظایر آن عنوان کرد.
تقویم آموزشی مدارس از جمله مؤلفههای مهم برنامهریزی آموزشی و تربیتی است که تأثیر زیادی بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت میگذارد.
در تشریح دلایل توجیهی این پیش نویس بیان شده که تقویم آموزشی مدارس دارای مولفههای مختلفی از جمله شروع و پایان فعالیت مدارس در روزهای سال، شروع و پایان فعالیت مدارس، ساعات شبانه روز و تعطیلات پیش بینی نشده است که اتخاذ تصمیمات متمرکز یکسان در مورد آن ها، مشکلات و مسائل متعددی را ایجاد میکند.