مروری بر خاصیت تبیین کنندگی سبک های مختلف رهبری و مدیریت بر اعتماد سازمانی معلمان

مدیریت آموزشگاهی، اساسا یک پدیده قرن بیستمی است؛ و تمایل به داشتن یک مدیر تمام وقت حرفه ای در مدرسه که مسئولیت امور مالی، آموزشی و رهبری منابع انسانی و فیزیکی را بپذیرد، به وجود آمده است.

در موفقیت سازمان های آموزشی رفتارهای رهبری مدیر بسیار حیاتی است و اگر بخواهیم مدارس و آموزشگاه ها اثربخش عمل نمایند، لازم است که اهمیت برابر به رفتارهای رهبری و رفتارهای اداری مدیران داده شود. رهبری و مدیریت آموزشی متفاوت اند؛ اما هر دو مهم هستند. ما هم برای مدیریت و هم رهبری ارزش زیادی قائل هستیم و یکی را بر دیگری برتر نمی دانیم ، چرا که موقعیت های متفاوت پاسخ های یکسان ندارد. لذا ایجاد محیط کاری راحت که در آن همه معلمان با یکدیگر صادق باشند و مطمئن باشند که آنچه می گویند و انجام می دهند علیه آنها استفاده نمی شود، نیاز اساسی معلمان است. تصور می شود که برآورده شدن این انتظار در حد احساس اعتماد به ویژه به مدیر و سپس در همکاران و دانش آموزان و والدین است. این مقاله با هدف بررسی خاصیت پیش بینی کنندگی سبک های مختلف رهبری و مدیریت بر اعتماد سازمانی معلمان صورت گرفته است؛ روش مطالعه به صورت مروری و بررسی پژوهش های انجام شده در سال های اخیر با در نظر گرفتن جامعه آماری آموزش و پرورش صورت گرفته است. نتیجه نشان داد که سبک های مختلف رهبری و مدیریت می توانند با ضریب تاثیر متفاوت اعتماد را در سازمان پیش بینی نمایند.

کلمات کليدي: مدیریت، رهبری، اعتماد سازمانی

1- احسان احسانی 

شورای عالی آموزش و پرورش

2- فرشته هدایتی

آموزش و پرورش شهرستان عباس آباد

جهت دريافت فايل مقاله« مروری بر خاصیت تبیین کنندگی سبک های مختلف رهبری و مدیریت بر اعتماد سازمانی معلمان» اينجا كليك كنيد.