دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
آئین نامه مسیر رشد معلمی، ناظر بر استانداردهای ارزیابی صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: آئین نامه مسیر رشد معلمی، ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان تهیه شده است.
یک هزار و سی و نهمین(1039) جلسه شـوراي عـالی آموزش وپرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش با تسلیت شهادت حضرت آیت الله رئیسی و هیات همراه، نظرات و دیدگاه های خود را درباره مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله: توجه جدی به بحث جانشین پروری در نظام مدیریتی آموزش و پرورش، توجه جدی به مدارس، تقدیر و تشکر از تلاش آموزش و پرورش در جهت کیفیت بخشی به امتحانات نهایی دانش آموزان، طرح سئوالات از کتاب های درسی، لزوم نظارت دقیق بر حوزه های تصحیح اوراق امتحانی، اطلاع رسانی دقیق درباره امتحانات نهایی، فراهم کردن محیطی آرام و بدور از استرس برای دانش آموزان و خانواده های آنان، ارائه گزارش برگزاری امتحانات نهایی، تاکید بر تقویت نظام ارزشیابی مطالب درسی، استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها برای برگزاری امتحانات، آموزش معلمان و مدیران مدارس وغیره بیان کردند.
محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ما و با اشاره به جلسه یک هزار وسی و نهمین شورای عالی آموزش و پرورش گفت: قبل از هر چیزی شهادت رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش و هیات همراه را تسلیت عرض می کنم. شورای عالی آموزش و پرورش رئیس خود و آموزش و پرورش یکی از حامیان اصلی خود را از دست داده است این ضایعه بزرگی برای آموزش و پرورش کشور است.
وی افزود: کسانی که در راه خدا و برای رضای خلق او سعی و تلاش می کنند جزایی بالاتر از شهادت نیست. امیدوارم خدای یکتا آنان را مورد لطف و رحمت واسعه خود قرار دهد.
امانی اضافه کرد: «آئین نامه مسیر رشد معلمی» پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد پس از بررسی و اصلاح موادی از آن توسط یک کارگروه 8 نفره متن نهایی آن مجددا در صحن علنی شورای عالی مطرح و به تصویب برسد.
امانی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی اظهار داشت: برگزاری امتحانات نهایی کاری فوق العاده حساس و دشواری است که مجموعه آموزش و پرورش برای اینکه این کار به نحو احسن انجام شود همگی در حال تلاش هستند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: وجود مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یکی از تاکیدات سند تحول بنیادین است و قرار نیست حذف و یا ادغام شود این مرکز با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.
امانی افزود: این مرکز برای ارزشیابی و بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش و بر اساس برنامه زیرنظام پژوهش وارزشیابی سند تحول بنیادین تاسیس شده است.
وی با اشاره به آئین نامه مسیر رشد معلمی افزود: این آئین نامه ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمان تهیه شده است.
امانی اظهار داشت: آئین نامه مسیر رشد معلمی ناظر به راهبرد کلان13 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مستمر شایستگی ها و توانمندی های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه ای فرهنگیان و در اجرای ماده 7 آیین نامه اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان تهیه شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به هدف این آئین نامه گفت: هدف این آئین نامه توانمندسازی و ارتقاء صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تقویت روحیه پژوهش، دانش افزایی و یادگیری، ارتقای بینش و مهارت های معلمی و توسعه مستمر شایستگی ها و توانمندی های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه ای فرهنگیان و توجه به اصل تربیت مدرسه محوری و تقویت پیوند توانمندسازی معلمان با نظام رتبه بندی معلمان، نگهداشت و ارزیابی، مسیر رشد معلمی مطابق مواد این آیین نامه تعیین و اجرا می گردد.
وی با اشاره به دستور دوم این جلسه «بررسی الگوي مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» گفت: پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش کلیات آن نیز به تصویب رسید.
امانی اظهار داشت: در اهداف و راهكارهای سند تحول بنیادین تأكيد زيادي به ارتقاي نقش و جايگاه مدرسه و ارکان آن در تعليم و تربيت شده است از جمله: در هدف عملياتي :7 افزايش نقش مدرسه به عنوان يكي از كانون هاي پيشرفت محلي، به ويژه در ابعاد فرهنگي ـ اجتماعي« می باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: الگوي مدرسه تراز سند بر اساس معیارها و شاخص هایی مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده است. بنابراین لازم است این نقشه راهنمای عمل مدیران، معلمان، والدین، دانش آموزان و سایر عوامل درونی و بیرونی مدرسه قرارگیرد.
امانی اظهار داشت: از منظر ارزشیابی بیرونی نقشه و معیاری برای سنجش میزان تحقق اهداف راهبردی و برنامه ای سند تحول بنیادین توسط سیاستگذاران و برنامه ریزان از مناطق و ادارات کل آموزش وپرورش تا سطح ستاد و حتی دستگاه های سیاستگذار فراتر از آموزش و پرورش مانند شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و.. قرارگيرد.
لازم به ذکر است مدرسه در تراز سند تحول بنیادین را پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری صاحب نظران و متخصصان این حوزه طراحی و اجرا می کند.