وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس:
دکتر علیرضا کاظمی هجدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران
«علیرضا کاظمی» گزینه پیشنهادی رئیسجمهور جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش با ۲۶۸ رای موافق توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب کند و از این پس به عنوان هجدهمین وزیر آموزش و پرورش بر کرسی وزارت آموزش و پرورش تکیه خواهد زد.
علیرضا کاظمی در هنگام دفاع از برنامه های خود در مجلس شورای اسلامی،با درود به ارواح طیبه شهدا و همه کسانی که در راه اعتلای ایران بزرگ اسلامی از خود گذشته اند، گفت : خدای بزرگ را شاکرم که به عنوان یک معلم در خدمت شما هستم و از حسن اعتماد رئیس جمهور محترم به یک معلم تشکر و قدردانی می کنم.
وی با اشاره به اینکه از نزدیک با فرصت ها و چالش های آموزش و پرورش آشنا هستم ، اظهار کرد: حقیقت تلخ، وجود چالش های مزمن و بنیادین در آموزش و پرورش است که سال ها بر دوش ما سنگینی می کند .
آموزش و پرورش امروز، تصویرگر افق های جامعه آینده است
وی با تاکید بر اینکه این چالش ها بر سرنوشت و آینده فرزندان این کشور اثر خواهد گذاشت ، تصریح کرد: برای یک بار هم که شده بگذاریم آموزش و پرورش در صدر بنشیند و دغدغه اصلی نظام شود.
کاظمی با اشاره به پاره ای از چالش های آموزش و پرورش گفت: ناترازی و کسری بودجه مستمر آموزش و پرورش ، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش، پایین بودن فضاهای آموزشی و پرورشی، غفلت از تعلیم و تربیت تمام ساحتی، بحران هویت ملی ، دینی و افزایش شکاف نسلی، غلبه نگاه مصرفی به امر آموزش و پرورش ، عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم به آموزش با کیفیت و ... بخش کوچکی از چالش های بزرگترین وزارتخانه کشور است .
کاظمی ادامه داد: ما در برابر چالش های آموزش و پرورش مسئولیت داریم و باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی به دنبال راه حل های نو و خلاقانه باشیم.
آموزش و پرورش فصل مشترک ملت و حاکمیت است
وی گفت: آموزش و پرورش گسترده ترین و تاثیر گذارترین دستگاه دولتی است که با بیش از ۵۰ میلیون مخاطب فصل مشترک ملت و حاکمیت است.
کاظمی با اشاره به اینکه برای حل چالش های آموزش و پرورش ، اقدامات فوری کوتاه مدت و برنامه ها و اقدامات بلند مدت ، طراحی کرده ام ، اظهار کرد: تلاش برای عدالت آموزشی در دسترسی به کیفیت آموزشی ، کاهش تنوع مدارس، پرهیز از طبقه بندی و جداسازی های دانش آموزان ، اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری ، شنیدن صدای ذینفعان به ویژه دانش آموزان و معلمان، بهره گیری از ظرفیت های فناورانه جدید ، ضرورت به روز رسانی فعالیت های فرهنگی و پرورشی ، ایجاد محیط تربیتی امن ، با نشاط و سالم با مفاهمه و گفتگو با احترام به تفاوت ها، تقویت تربیت بدنی و ورزش های همگانی و دانش آموزی و ایجاد تحول در برنامه درس ملی از جمله رویکردهای مورد توجه است .
تکریم معلمان با توجه به منویات مقام معظم رهبری باید برای ما به عنوان حجت شرعی مورد توجه قرار گیرد
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برای ایجاد هر گونه تحول نقش بی بدیل معلمان باید کانون توجه قرار گیرد، گفت: حمایت های واقعی وعملی باید از معلمان صورت گیرد و پرداخت های رفاهی برای آنان به هیچ وجه نادیده گرفته نشود.
یک نظام پرداخت مستقل متناسب با جایگاه فرهنگیان باید طراحی شود
کاظمی با تاکید بر اینکه معلم ، کارمند نیست ، تصریح کرد: یک نظام پرداخت مستقل متناسب با جایگاه بالای معلمان باید طراحی شود.
فضایی ایمن و آرام برای کنشگری مسئولانه معلمان ، تضمین می کنم
وی با اشاره به اینکه ما به وسعت ایران مدیون معلمان هستیم ، تاکید کرد: شرایط معیشتی معلمان را پیگیری خواهم کرد و فضایی ایمن و آرام برای کنشگری مسئولانه آنها تضمین می کنم.
https://medu.ir/files/domain/medu_live/videos/1403/05/27/972265fCahi0P4ZvHSmOgUW.mp4