کاظمی در نشست تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور:

مدرسه كانون پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها برای نظام تعلیم و تربیت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با موضوع تحول در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان بر مبنای برنامه هفتم که در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه دانش و نگاه وزیر کشور یک فرصت ارزشمند برای ما محسوب می‌‌شود، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌ها برای نظام تعلیم و تربیت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. زیرا کانون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مدرسه است .

وی با تأکید براینکه در آموزش و پرورش ظرفیت‌‎‌های بسیاری داریم،گفت: فعالیت ۱۶ میلیون دانش آموز در کنار۳۰ میلیون نفر والدین، شبکه معلمان، فعالیت۵۰ هزار مربی، شبکه شاد با ۱۱ میلیون کاربر روزانه، ظرفیت‌هایی هست که می‌توانند در پشگیری  آسیب‌های اجتماعی پای کار باشند.

وزیر آموزش و پرورش به فعالیت‌های متعدد این وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد و گفت: ترسیم نقشه راهی با نگاه برنامه تحولی ناظر بر نتیجه در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در طرح همیار مشاور ۸۰ هزار دانش آموز فعال داریم که ضمن آموزش‌های تخصصی و لازم در این حوزه می‌توانند بهترین سفیران برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشند. 

وزیر آموزش و پرورش همچنین به سامانه نماد و مراکز مشاوره آموزش و پرورش به عنوان بازوانی در جهت پیشگیری از آسیب‌ها اشاره کرد.

کاظمی تاکید کرد ما نیازمند برنامه‌های تحولی با رویکرد فناوری‌های نوین برای به سرانجام رسیدن موارد مذکور هستیم تا از این طریق بتوانیم با دو مدل مداخله (پیشگیری و درمان) وارد شویم .

وی پیشنهاد داد تا یک میز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد در معاونت پرورشی جهت هم‌افزایی و بکارگیری ظرفیت‌های درون و برون سازمانی راه اندازی و ایجاد شود .

وزير آموزش و پرورش به نقش مهم کانون یاریگران زندگی به عنوان حلقه اتصال برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: با تدوین طرح تعالی و کیفی‌سازی کانون یاريگران زندگی با محوریت ایجاد یک سامانه با پشتوانه ستاد می‌توانیم در جای جای کشور با تولید محتوا نقش کنترل‌گری و مراقبت را به سرانجام برسانيم.

وی به راه اندازی و فعال سازی نمایشگاه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که تجربه‌ای ارزشمند برای دانش آموزان محسوب می‌شود اشاره کرد وافزود؛ این تکلیفی برای سازمان دانش آموزی کشور و انجمن اولیا و مربیان است تا با هم‌افزایی و مشارکت در تهران و مراکز استان‌ها با حمایت ستاد این اقدام انجام شود. زیرا در این رویداد دانش آموزان غیرمستقیم پیام‌های پیشگیرانه را دریافت می‌کنند.

کاظمی ادامه داد: تقویت خانه یاریگران زندگی از دیگر برنامه‌هاست و آمادگی این را داریم که برای انجام این کار، برنامه ریزی برای ایجاد اطلس آسیب‌های اجتماعی ترسیم تا با شناسایی نقطه‌ای نرخ شیوع اعتیاد را به حداقل ممکن رساند. 

در پایان وزیر کشور از زحمات و رویکردهای مثبت و سازنده کاظمی در ستاد مبارزه مواد مخدر تقدیر و تشکر کرد.

وزیر کشور در نشست تخصصی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور : مبارزه با موادمخدر در تعامل هم‌افزا با آموزش و پرورش بهتر انجام می‌شود

وزیر کشور گفت: اگر می خواهیم آینده بهتری داشته باشیم باید آموزش و پرورش را در اولویت تعامل بین دستگاهی قرار دهیم.

به نقل ازمرکز اطلاع رسانی و‌ روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، نشست تخصصی معاونان، مشاوران و مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با عنوان «تحول در پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان بر مبنای برنامه هفتم پیشرفت با حضور وزیر کشور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

مومنی، حضور آقای کاظمی در وزارت آموزش و پرورش را فرصت مغتنمی برای ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد و تاکید کرد: الان ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند در قالب یک ساختار یکپارچه به موضوع آسیب‌های اجتماعی بپردازند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان، والدین و معلمان که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، جامعه مخاطب ارزشمندی برای ستاد مبارزه با مواد مخدر در جهت پیگیری برنامه های پیشگیری از آسیب اعتیاد هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ارتباط و تعامل با آموزش و پرورش در موضوع پیشگیری از آسیب اعتیاد اگر به یک برنامه هدفمند تبدیل شود، شاید بتوان گفت که بخش اعظم کارهای این حوزه منتج به نتیجه می شود.

مومنی افزود: از این رو همه همکاران در حوزه ستاد و استان ها باید در قالب یک برنامه منسجم و هدفمند در تعامل هم‌افزا با آموزش و پرورش، ضمن تدوین شاخص‌های قابل ارزیابی، برنامه را پیش ببرند.

وزیر کشور با اشاره به تجربه فرهنگ‌سازی در دوره پلیس راهور خود در اصلاح رفتار ترافیکی با کمک آموزش و پرورش گفت: ارتباط مستمر این سه مجموعه برای هم‌افزایی بیشتر در موضوع پیشگیری از آسیب ها و به خصوص اعتیاد ضرورت دارد.

مومنی موضوع درمان را در مبارزه با مواد مخدر دارای اولویت دانست و اضافه کرد: خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای نگهداری و درمان معتادین به خصوص معتادین متجاهر ایجاد شده است و تقریبا در این حوزه کمبود ظرفیت نداریم. اما با توجه به اهمیت موضوع، درمان باید به شیوه هدفمند  و با توجه به روش‌های جدید متناسب با شرایط کشورمان انجام شود تا شاهد بازگشت افراد درمان‌شده به چرخه اعتیاد نباشیم.

سند تحول بنیادین