مدیر روابط عمومی شورای عالی در نشست مسئولان اطلاع رسانی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛

دنیای جدید ارتباطات و اطلاعات، ما را ملزم به ایجاد و حفظ تعاملات گسترده اجتماعی می کند

مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این شورا میراث آموزشی، فرهنگی و اجتماعی کشور است که توسط افرادی که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند تاسیس شد و یک دستگاه مردم نهاد است.

باقر امیری مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش در نشست مسئولان اطلاع رسانی و  روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش یک میراث آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است که توسط افرادی که دغدغه تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم داشتند، تاسیس شد و یک دستگاه مردم نهاد است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی یک ظرفیت بی نظیر، مرجع قانونگذاری و سیاستگذاری برای نظام تعلیم و تربیت کشور است اظهار داشت: تمامی قوانین و مقررات آموزشی و تربیتی نظام تعلیم و تربیت کشور در این شورا تهیه، تدوین و تصویب می شود و یک دستگاه مستقل با سازمان اداری مشخص و بودجه معین است.

امیری اظهار داشت: بر اساس ماده4 قانون تشکیل این شورا؛ هيچ یک از قوانین و مقررات آموزشي و پرورشي كشور كه با وظايف شوراي عالي آموزش و پرورش مربوط است، قبل از تصويب در شورا رسميت نخواهد يافت.

مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: روابط عمومی و اموربین الملل این شورا بر اساس ماده 1 قانون تشکیل این شورا وظیفه ایجاد ارتباط با مجریان و مردم را بر عهده دارد.

وی ابراز داشت: روابط عمومی پل طلایی ارتباط با مخاطبان و مجریان است که پایه های آن عبارتند از: صداقت، شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری، اعتماد و اطمینان است تا بتواند توجه و حمایت افکارعمومی را جلب نماید.

امیری افزود: اعتقاد دارم روابط عمومی باعث ترقی سازمان و یا اضمحلال آن می شود. انتقاد پذیری و توجه به درخواست ها و نقدهای دلسوزان نظام تعلیم وتربیت می تواند موانع ارتباطی و تعاملی با مخاطبان و مجریان را از سر راه بر دارد.

مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ریسک پذیری یکی از هنرهای کار روابط عمومی هاست که نیاز به تمرین و ممارست دارد. گاهی اوقات ریسک پذیری باعث می شود خلاء هایی که وجود دارند بهتر دیده شوند.

وی با اشاره به همراهی و همکاری مدیریت دبیرخانه شورای عالی تاکید کرد: افتخار دارم اعلام نمایم در طول 20 سال کار در روابط عمومی، حتی یک مورد شکایت از رسانه ها نداشته ایم بلکه با تعامل و گفت و گو سعی کرده ایم موانع ارتباطی را بر طرف کنیم.

امیری اظهار داشت: همواره رسانه ها را همکار، همراه و یاور خود دانسته ایم حتی موقعی که بدترین نقدها و... به شورای عالی کرده اند. ما از آنها درس گرفته ایم و سعی کرده ایم به کمک آنها مشکلات را مرتفع کنیم. ارتباط ما با رسانه ها دو سویه بوده و سعی نموده ایم برای دسترسی آنها به اخبار و اطلاعات دبیرخانه شورای عالی منعی ایجاد نکنیم.

مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: پاسخگویی به درخواست ها و سئوالات و مطالبات مخاطبان و مجریان از شورای عالی وظیفه خود دانسته ایم و همواره خود را در مقابل مخاطبان بدهکار می دانیم.

امیری تاکید کرد: پاسخگویی به خواسته های مردم در مورد قوانین و مقررات آموزشی و تربیتی مهم ترین دغدغه ما در شورای عالی آموزش و پرورش است که با همکاری و همراهی مدیریت دبیرخانه، کمیسیون ها و واحدهای آن، این امر به طور مستمر در حال انجام است.

 مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش افزود: روابط عمومی عرصه هنرمندی و بازیگری است چه در ارتباط با سازمان و چه در تعامل با مجریان و مخاطبان سازمان.

امیری افزود: دنیای جدید ارتباطات و اطلاعات ، ما را ملزم به ایجاد و حفظ تعاملات گسترده، نه‌تنها با رسانه‌های گروهی، که با گروه‌ها و اشخاص مرجع اجتماعی می‌کند و این دنیای جدیدی است که پیش روی ماست.

وی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در روابط عمومی گفت: طوفان سهمگین هوش مصنوعی تمامی زوایای زندگی بشری را در نوردیده و هیچ راهی برای فرار از آن نیست. باید با طراحی یک نقشه راه مبتنی بر شرایط و مقتضیات جامعه از آن استفاده کرد چون بدون نقشه راه قدم نهادن در این وادی مانند شنا کردن در اقیانوسی بی کران بدون تجهیزات لازم است که منجر به غرق شدن می شود.

امیری با تاکید بر اینکه ترسیم نقشه راه برای استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی ضروری است تصریح کرد: ادغام هوش مصنوعی در روابط عمومی فقط به کارگیری ابزارهای جدید نیست بلکه نیازمند یک نقشه راه مطمئن و حساب شده است. این نقشه راه به ‌عنوان راهنمایی برای درک، اجرای آزمایشی و مقیاس ‌بندی هوش مصنوعی در روابط عمومی عمل می‌‌کند و تضمین می‌‌کند که این فناوری از نظر اخلاقی، مؤثر و به‌ گونه ‌ای که عنصر انسانی روابط عمومی را تقویت می‌‌کند، استفاده می‌‌شود.

امیری اضافه کرد: البته روابط عمومی های ما برای استفاده موثر از هوش مصنوعی با مشکلات عدیده ای از جمله وسایل و امکانات مورد نیاز و زیرساخت های مناسب، بودجه، نیروی انسانی متخصص و ماهر و غیره مواجه هستند. روابط عمومی ها هنوز در میانه راه استفاده از روش های سنتی و مدرن قرار دارند و به نوعی50 درصد روابط عمومی سنتی و کمتر از50 درصد روابط عمومی مدرن هستند( چون در برخی از استان ها دسترسی به اماکانات و زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتیمناسب خیلی سهل و آسان نیست).

وی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی روابط‌ عمومی‌ ابراز داشت: ساختن روایت‌های قانع‌کننده از رویدادها، توسعه برنامه‌های ارتباطی و تعاملی، مدیریت شهرت و اعتبار، بهبود کیفیت محتوا و شفافیت، مدیریت روابط با مخاطبان، استفاده از افراد تأثیرگذار و موثر در ایجاد ارتباطات و تعاملات دستگاه و غیره از جمله مسئولیت های اجتماعی روابط عمومی هاست.

مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: جلوگیری از انتقال اخبار و اطلاعات بدون سند، مدرک و استدلال منطقی و اصولی و بستن مبادی ورودی و خروجی متعدد اخبار و اطلاعات یکی از اهدافی است که ما دنبال می کنیم و سعی داریم اخبار و اطلاعات به صورت شفاف و صحیح در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

امیری با اشاره به وظایف شوای عالی آپ تصریح کرد: سیاست گذاری و قانون گذاری، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی(واحد نظارت و ارزشیابی دبیرخانه شورای عالی و نمایندگان آن در استانها) و توسعه ارتباط با مجریان و مردم از مهم ترین وظایف شوای عالی آپ است.

وی افزود: اطلاع یابی از چالش ها و موانع آموزشی و تربیتی، شناسایی موانع و مشکلات اجرای مصوبات شورای عالی و استفاده از دیدگاه ها و نظرات همکاران و صاحب نظران حوزه تعلیم وتربیت از وظایف این مدیریت است.

مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش، یکی از گسترده ترین دستگاه ها در کشور است که نیروهای آن در همه نقاط کشور به صورت موثر و اثربخش حضور دارند این ظرفیت بی نظیری است برای شورای عالی آموزش و پرورش تا از چگونگی اجرای مصوبات خود آگاهی لازم را بدست آورد.

وی با اشاره به نقش مدیریت بحران در روابط عمومی اظهار داشت: مدیریت بحران ها یکی از وظایف روابط عمومی هاست که تاثیر بسزایی در ایجاد آرامش و تلطیف فضای عمومی جامعه دارد. پیام‌رسانی، اطلاع‌رسانی، کشف حقیقت، سرعت، صداقت، نظارت و مدیریت پاسخگویی یکپارچه و هماهنگ در شرایط بحرانی، باعث می شود ارسال پیام های متناقض و سردرگم که به اعتبار سازمان آسیب می رساند، را بی اثر و یا خنثی کند.

امیری با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش یک وظیفه همگانی و مسئولیت اجتماعی است گفت: سیاست اصلی روابط عمومی این شورا، استفاده حداکثری از ظرفیت قانون تشکیل شورای عالی برای کمک به حفظ استقلال، اصالت و تقان مصوبات شورای عالی و همچنین کمک به افزایش مشروعیت و مقبولیت، ارتقای عملکرد و بعد سیاستگذاری شورای عالی آموزش و پرورش است.

سند تحول بنیادین