مدارس ماندگار شناسنامه و گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت هستند
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدارس ماندگار شناسنامه و گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت هستند.
موسی الرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نقش و کارکردهای مدارس ماندگار اظهار داشت: ۶۲ مدرسه در کشور به عنوان مدارس ماندگار وجود دارد که دانشآموزان در آن مشغول تحصیل هستند و به شیوه هیئت امنایی اداره میشوند. این مدارس دارای شرایط لازم برای تبدیل شدن به مدارس ماندگار را داشته اند. با بیان اینکه در آموزش و پرورش مدارسی که از قدمت و فرهنگ تاریخی برخوردار هستند باید به عنوان مدارس الگو معرفی شوند گفت: آیین نامهای تحت عنوان «مدارس ماندگار» بعد از بازنگریها، در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید؛ براساس آن مدارس دولتی که دارای مفاد و شرایط لحاظ شده در این آییننامه باشند با مجوز کمیسیون معین شورای آموزش و پرورش به عنوان مدارس ماندگار شناخته میشوند. .معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: مدارس ماندگار شناسنامه و گنجینه ماندگار نظام تعلیم و تربیت هستند
وی با بیان اینکه شیوه اداره این مدارس به صورت هیئت امنایی است، درباره شاخصهای انتخاب این مدارس افزود: مدارسی که بنای ساختمان آن حداقل ۷۵ سال قدمت داشته باشد، دایر باشد یعنی ادامه فعالیت داشته باشد، فضای مناسب مطابق با شاخصهای برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات، فناوری و استانداردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از جمله سرانه فضای آموزشی، پرورشی، ورزشی، اداری و سرانه فضای سبز داشته باشد، به عنوان مدارس ماندگار انتخاب میشوند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه درحال حاضر ۶۲ مدرسه ماندگار در سطح کشور وجود دارد ادامه داد: این مدارس باید یک هنر معماری، بومی، منطقهای داشته و دارای یک قدمت تاریخی باشند. همچنین رویدادهای مهم فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اجتماعی در این مدارس اتفاق افتاده باشد مانند دبیرستان علوی در خیابان ایران که حضرت امام (ره) در این مدرسه حضور پیدا کرد.
کفاش با بیان اینکه این مدارس زمانیکه به عنوان مدارس ماندگار اعلام میشوند باید از سازمان نوسازی، مجوز استحکام بنا را داشته باشند گفت: قرار است دانشآموزان در این مدارس تحصیل کنند و نباید خطری آنها را تهدید کند.
وی با بیان اینکه مدارس ماندگار باید دارای عملکرد موفق آموزشی، تربیتی باشند و خدمات ویژه به دانش آموزان و معلمان و جامعه محلی ارائه کنند، همچنین کمیت و کیفیت در برنامهها و فعالیتهای حال و آینده داشته باشند افزود: فرم الفی پیش بینی شده که در آن هرکدام از شاخصهای درنظر گرفته شده در آن امتیازاتی دارد و بر مبنای شرایط در فرم، امتیاز دریافت میکنند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه چهرههای ماندگار و شخصیتهای موفق شاغل در مدرسه، حضور دانش آموختگان برجسته در سطح بین المللی، ملی و استانی، موفقیت در فعالیتهای داخلی و خارجی در پنج سال اخیر، میانگین معدل قبولی دانش آموزان، درصد قبولی و پذیرش در فارغ التحصیلان مدارس در دانشگاهها همگی امتیازات لحاظ شده در فرم الف در نظر گرفته شده برای این مدارس است ادامه داد: در فرم ب نیز به ویژگیهای خاص و منحصر به فرد مدرسه از نظر طراحی و معماری مثل گچ کاری، کاشی کاری، نقاشی، آجرکاری، ارائه خدمات ویژه مدرسه به دانش آموزان و معلمان و مردم محل، کمیت و کیفیت ملزومات وسایل و تجهیزات آموزشی و پرورشی مدرسه، برنامههای مدرسه برای ارتقاء و بهبود کیفی، موقعیت جغرافیایی مدرسه از نظر دسترسی به خیابان اصلی لحاظ میشود.
وی با بیان اینکه مدارس دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه حداقل ۶۵ امتیاز و مدارس دوره دوم متوسطه باید حداقل ۷۵ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز را کسب کنند افزود: پروندهها در کمیسیون معین مطرح و خود مدیر مدرسه برای پاسخگویی به سوالات حضور پیدا میکند تا در نهایت با کسب حد نصاب امتیاز به عنوان مدارس ماندگار معرفی شوند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه به این مدارس باید به طور ویژه توجه شود ادامه داد: اعتبارات دولت در قالب بخشی از سرانه هزینه تمام شده به این مدارس پرداخت میشود، مسئولیت حفظ و نگهداشت و مرمت و بازسازی این مدارس بر عهده سازمان نوسازی است و هرگونه تغییر در بافت اصلی و هویت تاریخی مدرسه که تاثیرگذار باشد، ممنوع است.
کفاش با بیان اینکه برخی از این مدارس ماندگار به ثبت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری رسیدهاند گفت: منابع انسانی این مدارس به پیشنهاد مدیر از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه تخصیص داده میشود و اختیاراتی به مدیر داده شده تا منابع انسانی را انتخاب کند.