مدیر نظارت و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

نظارت بر حسن اجرای مصوبات در مدارس؛ مهم‌ترین وظیفه بخش نظارت شورای عالی آموزش و پرورش است

مدیر نظارت و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش، نظارت بر حسن اجرای مصوبات در مدارس را مهم‌ترین وظیفه بخش نظارت شورای عالی آموزش و پرورش دانست.

داود فروتن‌زاد، مدیر نظارت و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا به تشریح فعالیت‌های بخش نظارت و ارزشیابی این شورا پرداخت و به اهمیت نقش نظارتی این بخش در اجرای مصوبات اشاره کرد.

فروتن‌زاد در ابتدا با اشاره به وظایف دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «بر اساس قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش، دبیرخانه شورا سه وظیفه اصلی دارد پشتیبانی علمی و پژوهشی، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و ارتباط با مجریان. ما در بخش نظارت و ارزشیابی به‌طور خاص، مسئول پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات و طرح‌ها هستیم و این وظیفه را از طریق مدیریت نظارت و ارزشیابی انجام می‌دهیم.»

وی در ادامه توضیح داد که فرآیند اجرایی شدن مصوبات چگونه صورت می‌گیرد: «ابتدا مجریان طرح‌ها، مسائل مربوطه را در قالب طرحی توجیهی به دبیرخانه شورا ارائه می‌دهند. کمیسیون مربوطه نیز پس از بررسی، موضوع را تصویب می‌کند. پس از تصویب، کار بخش نظارت آغاز می‌شود. در این مرحله، شاخص‌هایی برای سنجش اثر بخشی مصوبات تعیین می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود راهبران آموزشی در مدارس اشاره کرد. ما این راهبران را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و کیفیت فعالیت‌های آن‌ها، میزان پیشرفت و تأثیر حضورشان در مدارس را پیگیری می‌کنیم.»

مدیر نظارت و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش همچنین به نقش نمایندگان در مدارس برای بهبود عملکرد و پیگیری اجرای قوانین در محیط‌های آموزشی اشاره کرد و افزود: «اصلی‌ترین نمایندگان ما در مدارس، اعضای شورای دانش‌آموزی هستند. این دانش‌آموزان با اراده و پشتکار خود تلاش می‌کنند تا محیطی سالم و موثر برای همکلاسی‌هایشان ایجاد کنند. اعضای شورای دانش‌آموزی با رأی دانش‌آموزان خود انتخاب می‌شوند و نقش مهمی در انتقال مشکلات و مسائل مدرسه به مدیران دارند. آن‌ها با جدیت، مشکلات مدرسه را شناسایی کرده و در راستای حل آن‌ها همکاری نزدیک با مدیران و شورای عالی آموزش و پرورش دارند. ما همیشه از نظرات، انتقادات و پیشنهادات نمایندگان دانش‌آموزان استقبال می‌کنیم.»

فروتن‌زاد به تشریح نقش مهم اعضای شورای دانش‌آموزی در پیگیری و حل مشکلات مدارس پرداخت و گفت: «در شورای دانش‌آموزی، رئیس شورا با نظارت بر اجرای قوانین و طبق چارچوب‌های اجرایی مدرسه، نظرات و خواسته‌های دانش‌آموزان را با مدیر مدرسه در میان می‌گذارد. این کار نشان‌دهنده عملکرد موفق رئیس شورا است. مدیر نیز نظرات و پیشنهادات را بررسی کرده و مشکلاتی که فراتر از توان مدرسه باشد، به بخش نظارت ارسال می‌کند. ما در بخش نظارت، مشکلات دانش‌آموزان را پیگیری کرده و به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.»

وی در پایان اظهار داشت که در این روند، اعضای شورای دانش‌آموزی، که از جنس خود دانش‌آموزان هستند، نقش کلیدی در شناسایی و حل مشکلات آموزشی ایفا می‌کنند.

گزارش‌های نظارتی و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش نشان‌دهنده عزم این شورا برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش در مدارس و ارتقای محیط‌های آموزشی است.

سند تحول بنیادین