عضو شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد کرد:
تشکیل کمیتهای برای رسیدگی به رتبهبندی معلمان معترض و بازنشستگان فاقد رتبه
عضو شورای عالی آموزش و پرورش خواستار تشکیل کمیتهای برای رسیدگی به موضوع رتبهبندی معلمان شد و گفت: در این خصوص یک عده معترض هستند و عدهای نیز بدون رتبهبندی بازنشسته شدهاند؛ این امر نیازمند این است دولت با تشکیل کمیتهای تصمیمگیری و رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دهد.
به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ علی اصغر فانی درباره موضوع برقراری عدالت در راستای اجرایی شدن نظام رتبهبندی معلمان گفت: رتبهبندی معلمان وقتی موثر است که معلم حقوق متعارف بگیرد و بر اساس آن زندگی خود را بگذراند. پایه حقوق باید متناسب با نیاز معلم باشد که این امر در حال حاضر محقق نشده است، بنابراین نیاز به یک لایحه قانونی خاص معلمان داریم. قانون مدیریت خدمات کشوری کارمندان برای معلمان نیز اجرا میشود درحالی که معلم کارمند نیست. وی با بیان اینکه علی رغم تصورات، معلم سه ماه تعطیلی ندارد بلکه مانند همه کارمندان یک ماه تعطیل است گفت: معلم دو ماه دیگر را باید در کلاسهای ضمن خدمتی که آموزش و پرورش برگزار میکند، شرکت کند اما تاکنون آموزش و پرورش در برگزاری این کلاسها کوتاهی کرده است. معلم سرکلاس یک لحظه بیکار نیست در حالی که کارمندان وقت استراحت بیشتری دارند این در حالیست که هر یک ساعت تدریس حداقل دو ساعت خستگی برای معلم به همراه دارد. عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم ۲۲ ساعت و کارمند ۴۲ ساعت در هفته کار میکند ادامه داد: این عدد نشان میدهد سختی کار معلم دوبرابر سختی کار کارمند است، بنابراین معلم یک قانون استخدام خاص خود مانند ساماندهی و بهسازی منابع انسانی و ارزیابی و رتبهبندی نیاز دارد. فانی با بیان اینکه رتبهبندی بدون ارزیابی کافی انجام شده است عنوان کرد: این قانون تنها ۵۸ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه به همراه داشته؛ یک عده معترض هستند و یک عده بدون رتبهبندی بازنشسته شدهاند که نیازمند این است دولت با تشکیل کمیتهای دراین خصوص تصمیمگیری و رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دهد. عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تنوع مدارس یکی از عوامل اصلی ضدیت با عدالت آموزشی است که باید مشکل آن حل شود گفت: تا مشکل حل نشود دانشآموزان، مدیر و معلم خوب جدا میشوند و به مدارس هیئت امنایی میروند و چیزی که میماند دانشآموز ضعیف درسی، بدون انگیزه، با معلم و مدیر بدون انگیزه و یک فضای آموزشی نامناسب است. درباره پرداخت شهریه در مدارس دولتی گفت: مدیر مدرسه دولتی برای هزینههای جاری مدرسه بودجهای ندارد؛ دولت تنها حقوق معلمان را پرداخت میکند و بابت هزینههای جاری، اعتباری به مدارس نمیدهد، بنابراین مدیر مدرسه مجبور است از دانشآموزان هزینه دریافت کند تا برق و آب مدرسه قطع نشود. وی با بیان اینکه در مدارس دولتی اولیاء برای پرداخت شهریه مقاومت و اعلام میکنند طبق اصل ۳۰ قانون اساسی تحصیلات رایگان است افزود: برخی برنامهریزی کردند تا اولیاء با میل خودشان هزینه پرداخت کنند و اینگونه پای ایجاد مدارس هیئت امنایی به میان آمد. وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه تنوع مدارس یکی از عوامل اصلی ضدیت با عدالت آموزشی است که باید مشکل آن حل شود ادامه داد: تا مشکل حل نشود دانشآموزان، مدیر و معلم خوب جدا میشوند و به مدارس هیئت امنایی میروند و چیزی که میماند دانشآموز ضعیف درسی، بدون انگیزه، با معلم و مدیر بدون انگیزه و یک فضای آموزشی داغون است. فانی با بیان اینکه اگر هدف استقرار عدالت آموزشی است باید تنوع را کاهش دهیم عنوان کرد: شعار عدالت آموزشی دادن راحت است اما اجرای آن راحت نیست. همواره این سوال مطرح است چرا مناطق محروم بعد از چند دهه همچنان محروم هستند؟ که باید در پاسخ گفت چون مناطق محروم از خودشان نیروی بومی متخصص ندارند بنابراین با هدف حل این مسئله NGOهایی بدون کمک مالی از دولت و با کمک از مردم و نهادهای خصوصی راه اندازی شد تا در جهت کمک به مناطق محروم گام برداشته شود.تنوع مدارس در ضدیت با «عدالت آموزشی»