وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:

اساسی‌ترین کار در تحول نظام تعلیم‌و‌تربیت باز‌مهندسی برنامه درسی است

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که تقویت حوزه نخبگانی از سیاست های اصلی آموزش و پرورش است، گفت‌: با همه وجود، دغدغه دانش آموزان را پیگیری خواهیم کرد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش ‌در گردهمایی مدال‌آوران المپیادهای دانش‌آموزی کشور که با حضور ۶۰۰ نفر در مرکز همایش‌های ولی عصر(عج) اداره کل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این‌که موفقیت‌های امروز کشور، مرهون تلاش‌های نوجوانان و جوانان است گفت: مسیر پیشرفت در عرصه علمی راه خود را پیدا کرده است و ما آن را با شتاب بیشتری طی خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این‌که با همه وجود، دغدغه دانش‌آموزان را پیگیری خواهیم کرد، افزود: تلاشمان بر این است نگرانی‌ها را کم و دغدغه کنکور را نیز برطرف کنیم.

وی با بیان این‌که یکی از تهدیدات امروز بحران هویتی است‌، تصریح کرد: دشمن روی باور و اندیشه‌های دانش‌آموزان ما کار می‌کند، اما بیش از همه، ‌خودمان در تعمیق باورهای دینی و ارزش‌ها اثرگذار هستیم.

به گفته کاظمی‌ راه میانبر برای موفقیت بیشتر، توسل به ائمه(ع) است و هر چه به سرچشمه وحی بیشتر متوسل شویم میزان موفقیت افزون تر خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های ما در حوزه تعلیم و تربیت، تقویت حوزه نخبگانی است.

علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش همچنین ‌در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه استان‌های سراسر کشور در مشهد گفت: از بخش‌های حیاتی و راهبران اصلی سیاست‌های نظام تعلیم وتربیت در استان‌ها، حوزه آموزش متوسطه اول و دوم هستند که تقریبا بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان را  پوشش می‌دهند.

کاظمی افزود: لازمه رسیدن به موفقیت، رسیدن به درک مشترک مسائل آموزش و پرورش است که بتوانیم آن را در فضای عمومی کشور ایجاد کنیم و این امر با نگاهی کلان و برنامه‌ریزی شده با یک تفکر راهبردی، دانش راهبردی و یک برنامه عملیاتی راهبردی باید در کشور قالب شود.

وی با اشاره به حجم و محتوای کتاب‌های درسی که همه چیز آن در دانش خلاصه شده است افزود: یکی از بخشهای مهم تعلیم و تربیت صبحگاه مدارس است، میدان برنامه درسی را باید از کلاس درس خارج کنیم و به محیط مدرسه، محیط پیرامونی مدرسه و شهر هدایت کنیم.

وی افزود‌: ارزیابی برنامه درسی ما در مدرسه یک ارزیابی دانش‌محور است، باز‌مهندسی برنامه درسی اساسی‌ترین کاری است که در تحول نظام تعلیم و تربیت باید انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مهمترین ریل‌گذاری بعدی، معماری نظام تعلیم‌وتربیت است که ساختار مقاطع آموزشی را مطابق با نیازهای عمومی جامعه طراحی کنیم.

وی تصریح کرد: ما در نگاه کلان راهبردی، نظام مسائل آموزش و پرورش را در سه بخش اولویت‌های آنی، فوری و اساسی در نظر گرفته‌ایم و در همین راستا تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم و انجام خواهیم داد تا جایگاه آموزش و پرورش ارتقا‌ پیدا کند.

کاظمی افزود: چهارده برنامه کلان مسئله آموزش و پرورش از هوش مصنوعی، ارتقا‌ کیفیت آموزشی، عدالت آموزشی، تحول در برنامه درسی، تقویت دانشگاه فرهنگیان، توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی تا توسعه مهارت‌آموزی و افزایش ضریب پوشش پیش‌دبستانی‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی افزود: در برنامه درسی نیز دغدغه و پیگیری ما تقویت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی تغییر الگو در نظام مسائل آموزش و پرورش را مهم دانست و افزود: امروز ما دو برنامه را با ریاست جمهوری پیگیری می کنیم؛ یک تحول در نظام یاددهی و یادگیری با هدف ارتقا‌ کیفیت آموزشی مدارس دولتی کشور و دوم توسعه عدالت با نگاه محرومیت زدایی از فضاهای آموزشی است.

سند تحول بنیادین