دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی دولت:
الگوی موردنظر رئیسجمهور برای مدرسهسازی، منحصر به فرد است و بر تحول کیفی در آموزش تاکید دارد
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه رئیسجمهور بر تحول کیفی در آموزش تاکید دارد و الگوی مورد نظر دکتر پزشکیان برای مدرسهسازی، منحصر به فرد است، گفت: مشارکت شخص رئیسجمهور در مدرسهسازی نشاندهنده عزم جدی ایشان برای حل این مشکل ملی است.
محمود امانیطهرانی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی دولت درباره تمرکز رئیسجمهور پزشکیان بر موضوعات حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: «رئیسجمهور روی دو موضوع مهم در حوزه آموزش و پرورش تمرکز ویژه دارد. موضوع اول، تأمین فضاهای آموزشی موردنیاز برای دانشآموزان کشور است که آن را بهعنوان یک تکلیف ملی برای استانها تعیین کرده است. موضوع دوم، تحول کیفی آموزش در کلاسهای درس است».
نیازهای آموزشی به تفکیک هر استان به استانداران ابلاغ شده است
وی ادامه داد: «در مورد فضاهای آموزشی، سازمان نوسازی مدارس ایران مسئله نیازهای آموزشی را به تفکیک هر استان تعیین کرده و این مسائل به استاندارها ابلاغ شده است. استاندارها نیز بهعنوان بخشی از تکالیف تعیینشده از سوی رئیسجمهور، فعالیتهای خود را در این زمینه آغاز کردهاند. تمامی استانها و مناطق آموزش و پرورش در حال تلاش برای تحقق این هدف هستند».
رئیسجمهور بر تحول کیفی در آموزش تاکید دارد
وی به برنامههای این وزارتخانه برای تحول کیفی آموزش اشاره کرد و گفت: «تحول کیفی آموزش مسئله بسیار مهمی است. رئیسجمهور تاکید دارند که روشهای سنتی اداره کلاسها، نظیر سخنرانیهای معلممحور، باید کنار گذاشته شوند. چینش صندلیها در کلاسها باید تغییر کند و به سمت کار گروهی و تیمی حرکت کنیم. همچنین ارائه مطالب توسط دانشآموزان و استفاده از روشهای نوین یادگیری و تدریس فعال از موضوعات مهمی است که مورد تاکید قرار گرفته است».
آموزشوپرورش با جدیت در حال آمادهسازی برنامههای مداخلهای برای آموزش معلمان است
امانی طهرانی به اقدامات آموزش و پرورش در این زمینه اشاره کرد و گفت: «وزارت آموزش و پرورش با جدیت در حال آمادهسازی برنامههای مداخلهای برای آموزش معلمان است. همچنین معاونین آموزشی بهصورت متمرکز در حال تهیه ابزارهای لازم برای پایش این تحولات هستند. بهزودی تولیدات آموزشی این بخش به دست معلمان خواهد رسید. بهطور خاص، در منطقه شهر قدس، اجرای جدی این برنامهها آغاز شده است و این تجربه میتواند بهعنوان یک نمونه اقدام ملی مورد استفاده قرار گیرد».
الگوی مورد نظر رئیسجمهور برای مدرسهسازی، منحصر به فرد است
وی به دیدگاه خاص رئیسجمهور در مورد تامین فضای آموزشی اشاره کرد و گفت: «رئیسجمهور دیدگاه منحصر به فردی در این زمینه دارند که بر تجربه زیسته ایشان در دوران مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی در آذربایجان شرقی استوار است. زمانی که ایشان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بودند، طرح خانههای بهداشت را در آنجا پیاده کردند. اکنون الگوی مشابهی برای تامین فضای آموزشی در سطح کشور در حال اجرا است. در این الگو، آحاد مردم بهعنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود وارد عمل میشوند تا یک مسئله ملی با همکاری همه ملت حل شود».
مشارکت رئیسجمهور در مدرسهسازی نشاندهنده عزم جدی ایشان برای حل این مشکل ملی است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به مشارکت شخص رئیسجمهور در این نهضت اشاره کرد و گفت: «رئیسجمهور در این مسئله تنها به هدایت اکتفا نکردهاند، بلکه خود نیز عملا وارد میدان شدهاند. حتی در مواردی برای ساخت مدرسه در مناطق محروم، با لباس کارگری به مردم خوزستان پیوستهاند. این سطح از مشارکت نشاندهنده عزم جدی ایشان برای حل این مشکل ملی است».